حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سیستم عامل KataOS گوگل رونمایی شد + Sparrow

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | سیستم عامل، گوگل

“سیستم عامل” چیزی نیست که هر روز و همیشه شاهد رونمایی از یک نمونه کاملا جدیدش باشیم. در نهایت شاید سالانه آپدیت شود. امروز اما سیستم عامل KataOS گوگل رونمایی شده و یک نمونه ساده‌تر Sparrow را نیز به همراه خود دارد. البته این سیستم عامل دنیای جدیدی را مورد هدف قرار می‌دهد.

سیستم عامل KataOS گوگل

امروز گوگل از راه اندازی سیستم عامل KataOS خبر داد. هدف این سیستم ارائه یک سیستم امنیتی برای دستگاه های “درون‌گذاری شده” یا “Embedded Devices” است.

در حال حاضر دستگاه های هوشمند بیشتری وجود دارند که اطلاعات را از محیط جمع آوری و پردازش می کنند. به گفته گوگل، این دستگاه ها بیشتر در معرض مشکلات امنیتی هستند. بنابراین، نیاز به یک راه حل ساده وجود دارد که یک سیستم مطمئن برای Embedded Devices است.

اگر نتوان از نظر ریاضی ثابت کرد که دستگاه های اطراف ما داده ها را ایمن نگه می دارند، مشکلی وجود دارد. به این دلیل که داده‌های جمع‌آوری شده توسط آن ها می تواند در برابر حملات خارجی آسیب‌پذیر باشد. این بدان معناست که تصاویر، صداهای ضبط شده، ویدیوها و سایر داده ها می توانند توسط بدافزار به سرقت بروند. به همین دلیل گوگل تصمیم به معرفی KataOS گرفته است.

سیستم عامل KataOS گوگل

سیستم عامل KataOS گوگل

طبق گزارشات سیستم عامل جدید گوگل، seL4 را به عنوان میکروکرنل انتخاب کرده است. تا کنون ثابت شده که این میکروکرنل ایمن، خصوصی و در دسترس است. همچنین سطح Probity (پیروی دقیق از اصور) آن بالا است و کاربران می توانند از محافظت مطمئن باشند.

گوگل همچنین با Antmicro کار می کند. این رابطه اشکال زدایی و شبیه سازی GDB را از طریق Renode برای سخت افزار هدف فعال می کند. در داخل، KataOS همچنین قادر است برنامه های شخص ثالث را به صورت پویا بارگیری و اجرا کند.

حتی برنامه هایی را اجرا می کند که خارج از ساختار CAmkES ساخته شده اند. در حال حاضر، کد موجود در Github شامل ماژول های مورد نیاز برای اجرای این برنامه ها نیست. با این حال، گوگل امیدوار است این عملیات را در آینده نزدیک منتشر کند.

گوگل همچنین یک پیاده سازی مرجع برای KataOS به نام Sparrow ساخته است. دلیل وجود اسپارو نشان دادن کامل سیستم محیط امن است و از KataOS با یک پلت فرم سخت افزاری امن استفاده می کند. Sparrow شامل یک روت کاملا مطمئن است که با OpenTitan در معماری RISC-V ساخته شده است. این علاوه بر هسته سیستم عامل امن است. با این حال، برای انتشار اولیه KataOS، گوگل قصد دارد از شبیه سازی QEMU استفاده کند. از این شبیه سازی برای اجرای سیستم استاندارد 64 بیتی ARM استفاده می کند.

فکر می کنید که سیستم عامل KataOS بتواند در زمینه خود تبدیل به یک استاندارد همه گیر شود؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)