حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آیا تراشه A16 اپل درحقیقت از معماری 5 نانومتری به‌جای 4 نانومتری ادعاشده بهره می‌برد؟

نوشته

1 سال قبل | یک دیدگاه | اپل، پردازشگرها

یکی از تفاوت‌های آیفون 14 مدل پایه و پرو این است که آخرین تراشه اپل یعنی A16، تنها در آیفون‌های پرو استفاده شده است. پیش از این و طبق ادعای اپل، گمان می‌رفت تراشه A16 از فرآیند 4 نانومتری N4 کمپانی TSMC استفاده می‌کند که همین مورد، علت عملکرد بهتر آن نسبت‌به نسل گذشته است. بااین‌حال، یک گزارش جدید استدلال می‌کند که این تفاوت کوچک‌تر از آن است که اپل ادعا کرده و درحقیقت معماری تراشه جدید از دید TSMC، به‌نوعی یک فرآیند 5 نانومتری پیشرفته محسوب می‌شود.

معماری تراشه A16 اپل

مقایسه طراحی این دو تراشه ما را به این نتیجه می‌رساند که تفاوت آن‌ها بسیار محدودتر از چیزی است که برای ارتقا سالانه تراشه آیفون اپل اتفاق می‌افتد.

آیفون 14 اولین مدلی است که اپل از تراشه سری A به‌عنوان عامل تمایز بین مدل‌های استاندارد و پرو استفاده می‌کند. آیفون 14 پرو و ​​پرو مکس تراشه جدید A16 را دریافت می‌کنند، درحالی‌که آیفون 14 و پلاس تراشه A15 را از مدل‌های سال گذشته دارند.

اعتقاد بر این است که اپل این تصمیم را به‌عنوان بخشی از یک استراتژی برای افزایش شکاف بین مدل‌های پایه و پرو گرفته است و ما انتظار داریم که این رویکرد را در سری آیفون 15 سال آینده نیز تکرار کند.

معماری تراشه A16 اپل

معماری تراشه A16 اپل

A16 به‌نوعی +A15 است

جیسون کراس از Macworld تحقیقاتی را پیرامون طراحی تراشه A16 انجام داده تا استدلال خود را مبنی‌بر اینکه این تراشه عمدتاً مشابه A15 است، اثبات کند.

پیش از این اشاره کرده بودیم که اپل دوست دارد تراشه A16 را 4 نانومتری بنامد، درحالی‌که TSMC، سازنده اصلی همین تراشه، از آن به‌عنوان یک فرآیند 5 نانومتری پیشرفته یاد می‌کند. کراس نیز صحبت‌های خود را با اشاره به همین موضوع آغاز می‌کند:

«به‌گفته‌ی اپل، این تراشه بر روی یک فرآیند جدید 4 نانومتری از TSMC ساخته شده است که آن را به اولین پردازنده از این دست در یک گوشی هوشمند تبدیل می‌کند. البته شایان‌ذکر است که فرآیند N4 کمپانی TSMC به‌معنای واقعی یک فرآیند 4 نانومتری نیست و خود TSMC حتی آن را “نسخه پیشرفته از فناوری N5” می‌نامد. درحالی‌که این معماری پیشرفته‌تر از پردازنده‌های قبلی سری A است، اما یک فرآیند واقعی تولید سیلیکون نسل بعدی نیست.»

همچنین جزئيات داخلی تراشه A16 تا حد زیادی مشابه A15 است: دو هسته با کارایی بالا، چهار هسته کارآمد، پنج هسته GPU و 16 هسته موتور عصبی. تفاوت عمده این دو چیپست در اینست که تعداد ترانزیستورهای مدل جدید‌تر افزایش یافته است، اما فقط از 15 میلیارد به 16 میلیارد؛ جهشی بسیار کمتر از حد معمول.

کراس نشان می‌دهد که هر دو CPU و Neural Engine به‌نظر دارای معماری یکسان یا تقریباً مشابه با A15 هستند و بهبود عملکرد احتمالاً تنها ناشی از اجرای تراشه جدیدتر با فرکانس بالاتر است. یکی دیگر از تفاوت‌های مدل‌های جدیدتر آیفون 14 پرو تغییر حافظه LPDDR4x به حافظه LPDDR5 است، اما این تفاوت نیز کوچک بوده و در بنچمارک‌ها اثر چندانی از خود به‌جای نگذاشته است.

«با توجه به اینکه معماری CPU تغییر چندانی نکرده است، تراشه جدید فقط با فرکانس تا 7 درصد بالاتر (و با پهنای باند حافظه بیشتر) اجرا می‌شود، باید انتظار داشته باشیم که اکثر بنچمارک‌های CPU افزایش عملکرد 10 درصدی یا کمتر را نشان دهند.

    نگاهی گذرا به اعداد Geekbench 5 به ما نشان می‌دهد که درواقع به‌نظر می‌رسد حداکثر عملکرد CPU تک‌هسته‌ای حدود 8 تا 10 درصد نسبت‌به A15 افزایش یافته است. عملکرد چندهسته‌ای کمی بهتر است، اما این احتمال وجود دارد که این تست‌ها راحت‌تر بر حافظه پنهان چیپ غلبه کنند و بنابراین از افزایش پهنای باند حافظه بهره‌مند شوند.»

بهبود عملکرد پردازنده گرافیکی بین 7 تا 19 درصد نیز مطابق با انتظارات است. افزایش سطح بالاتر مطابق با افزایش 50 درصدی پهنای باند حافظه می‌باشد که توسط حافظه LPDDR5 فراهم شده است.

درنهایت، این موضوع نشان می‌دهد که تراشه A16 تنها یک پیشرفت تدریجی نسبت‌به A15 است که توضیح می‌دهد که چرا مدل پایه آیفون 14 نیز دارای ویژگی‌هایی مانند Action Mode ،Photonic Engine و حالت سینمایی 4K است.

نظر شما درباره تفاوت جزئی دو نسل تراشه اپل و استفاده از عنوان 4 نانومتری برای A16 چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
BeFair

وقتی که اپل هم گول میماله سر کاربر

هر چند که خب همینه دیگه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی