حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تقاضا برای آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس بسیار کمتر از انتظارات اپل بوده است

نوشته

1 سال قبل | 4 دیدگاه | اپل، اخبار

سری آیفون ۱۴ اپل مدتی است که معرفی و عرضه شده است و در این بین، هر روز اخبار بیشتری در مورد این محصولات به گوش می‌رسد. بر اساس اخبار به دست آمده، گویا تقاضا برای آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس بسیار کمتر از انتظارات اپل بوده است. با ترنجی همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

تقاضا برای آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس بسیار کمتر از انتظارات اپل بوده است

به محض اینکه اخباری در مورد برنامه‌های اپل برای انتقال تولید آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس از چین به هند منتشر شد، پس از آن به شما اطلاع دادیم که اپل قصد دارد وضعیت تولید خود را در چین تغییر دهد تا آیفون‌های گران قیمت بیشتر، یعنی آیفون ۱۴ پرو و ​​آیفون ۱۴ پرو مکس بسازد. اما اکنون اپل شاهد انتشار گزارش تکان دهنده‌ای از بلومبرگ هستیم که می‌گوید اپل از تامین کنندگان خواسته است تولید آیفون ۱۴ را تا ۶ میلیون دستگاه کاهش دهند. گویا به دلیل کمبود تقاضا، اپل دست به کار شده تا تولید را کاهش دهد. در واقع تقاضا برای سری آیفون ۱۴ معمولی، آن چیزی نیست که اپل از ابتدا تصور می‌کرد.

این یک گزارش بسیار مهم است، زیرا همه نشانه‌ها حاکی از آن بود که اپل تقاضای زیادی برای مدل‌های گران‌تر پرو دارد. در واقع، در دوره‌ای از زمان پیش‌سفارش، زمان عرضه آیفون ۱۴ پرو مکس ۳۶.۵ روز بود. این بدان معناست که کسانی که گوشی را پیش‌سفارش می‌کنند باید بیش از پنج هفته منتظر بمانند تا گوشی به دستشان برسد. این طولانی‌ترین زمان برای یک محصول اپل در شش سال گذشته بوده است و نشان‌ دهنده تقاضای زیاد برای این مدل نیز هست.

تقاضا برای آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس

طبق گفته منابع مطلع، هدف جدید اپل، تولید ۹۰ میلیون دستگاه برای نیمه دوم سال جاری است که تقریبا همان مقدار تولید شده در مدت مشابه سال گذشته است و با برآورد اولیه اپل که در اوایل تابستان انجام شده بود، یکسان است. همانطور که در گذشته نیز بیان کردیم، آیفون ۱۴ پرو و ​​آیفون ۱۴ پرو مکس از نسخه‌های غیر پرو فروش بیشتری دارند و اپل در حال تغییر ظرفیت تولید از مدل‌های ارزان قیمت غیر پرو به مدل‌های گران‌تر پرو است. بنابراین لازم است که که بگوییم این موضوع، به معنی شکست اپل نیست بلکه موفقیت این شرکت را نشان می‌دهد.

اپل در طول هفته‌ها قبل از عرضه این گوشی‌ها، در ۱۶ سپتامبر با تامین‌ کنندگان در ارتباط بوده است. به جز آیفون ۱۴ پلاس ۶.۷ اینچی (غیرپرو) که در ۷ اکتبر با بهترین عمر باتری در بین آیفون‌های ساخته شده عرضه خواهد شد، این خبر غیرمنتظره می‌تواند زنجیره تامین اپل را که شامل شرکت‌های بزرگی است و برای درآمد به تولید آیفون وابسته هستند، نابود کند.

چنین شرکت‌هایی شامل شرکت تولید تراشه TSMC نیز هست که اپل را مشتری شماره یک خود می‌داند. تولید کننده قراردادی فاکسکان نیز برای درآمدزایی خود به شدت به تولید آیفون متکی است. چین، بزرگ‌ترین بازار گوشی‌های هوشمند جهان، در بحبوحه رکود اقتصادی قرار دارد که طی سه روز اول عرضه این گوشی‌ها در چین، فروش آیفون ۱۴ یک کاهش ۱۱ درصدی نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. جهت درک بهتر ماجرا باید بگوییم که این کاهش ۱۱ درصدی نسبت به فروش سری آیفون ۱۳ پس از سه روز عرضه در چین در سال گذشته است. این داده‌ها توسط شرکت کارگزاری Jefferies در یادداشتی در روز دوشنبه به مشتریان ارسال شد.

تقاضا برای آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس

به گفته PhoneArena، تقاضای ضعیف آیفون صرفا بخشی از کاهش تقاضای جهانی برای محصولات الکترونیکی مصرفی است. بر اساس گزارش شرکت تحلیلی IDC، تورم جهانی، ترس از رکود، آغاز بازار نزولی ایالات متحده و جنگ در اوکراین به عنوان رویدادهایی تلقی می‌شوند که انتظار می‌رود تقاضای جهانی گوشی‌های هوشمند را تا ۶.۵ درصد در سال جاری کاهش دهد و به ۱.۲۷ میلیارد دستگاه برساند.

نبیلا پوپل، مدیر تحقیقات IDC بیانیه‌ای نیز در همین رابطه منتشر کرده است. پوپل گفته است که محدودیت‌های عرضه در بازار از سال گذشته کاهش یافته و حالا صنعت تولیدی به سمت بازاری با محدودیت تقاضا سوق داده شده است. موجودی زیاد در فروشگاه‌ها و ابنراها و تقاضای پایین بدون هیچ نشانه‌ای از بهبود فوری، تولید کنندگان را به وحشت انداخته و آن‌ها را مجبور کرده است تا سفارشات خود را برای سال ۲۰۲۲ به شدت کاهش دهند.

از سویی، مدل‌های آیفون ۱۴ پرو نسبت به گوشی‌های اصلی فروش بیشتری دارند. تقاضای نسبتا مناسب برای سری آیفون ۱۴ نیز می‌تواند تا حدی به دلیل عدم تغییر عمده در آیفون ۱۴ نسبت به آیفون ۱۳ باشد. زیرا اپل از شر نسخه مینی آیفون خلاص شده و آن را با یک نسخه ۶.۷ اینچی غیر پرو جایگزین کرده است که آن را آیفون ۱۴ پلاس می‌نامد. این گوشی می‌تواند به یک محصول مناسب برای فروش تبدیل شود، زیرا عمر باتری آن نسب به هر آیفون دیگر، بسیار بهتر است.

اما همانطور که گفتیم، آیفون ۱۴ پرو و ​​آیفون ۱۴ پرو مکس نسبت به مدل‌های اصلی فروش بیشتری دارند. یکی از دلایل این امر می‌تواند جایگزینی اپل برای ناچ دستگاه باشد که حالا به یک مرکز اطلاع رسانی به نام Dynamic Island تغییر یافته است و در حال حاضر فقط در مدل‌های پرو موجود است، این ویژگی، یک قابلیت اعلان‌محور و امکان تغییر شکل است و ناحیه‌ای را که زمانی به نام ناچ شناخته می‌شد، به ابزاری مفید و چند وظیفه‌ای برای کاربران آیفون ۱۴ پرو تبدیل می‌کند. نظر شما کاربران ترنجی درباره اینکه تقاضا برای آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس بسیار کمتر از انتظارات اپل بوده است، چیست؟ به نظر شما آیا این وضعیت در آینده تغییر خواهد کرد؟!

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
BeFair

خب منطقیه دیگه

تفاوت آیفون ۱۴ خیلی کمه با ۱۳ی که الان ۱۰۰ دلار ارزون تره
آیفون ۱۴ پلاس هم فقط ۱۰۰ دلار کمتره از آیفون ۱۴ پرو که ارزش مدل پرو خیلی بیشتره

Mahdi

وقتی آیفون ۱۴ پلاس هیچ جوره نمیتونه ۱۳ پرو رو که هم قیمتشه رو شکست بده چرا باید بخریم؟ ، صفحه نمایش ۶۰ هرتزی ، دوربین ضعیف تر

BeFair

اره خب منم همینو میگم
هم میشه با ۱۳ پرو مقایسه کنی هم ۱۰۰ تا بیشتری بدی اصلا ۱۴ پرو بخری خب

BeFair

تنبل شدن شرکتا واقعا

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان