حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

همکاری اپل و کوالکام برای توسعه ارتباطات ماهواره‌ای آیفون ۱۴

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، اخبار

اپل با معرفی آیفون ۱۴، قابلیت ارتباطات ماهواره‌ای را معرفی کرد که یکی از قابلیت‌های مفید و کاربری جهت استفاده در شرایط نامناسب است. گویا تلاش کوپرتینویی‌ها به همین نقطه محدود نخواهد شد و در ادامه شاهد همکاری اپل و کوالکام برای توسعه ارتباطات ماهواره‌ای آیفون ۱۴ هستیم. با ترنجی همراه باشید.

همکاری اپل و کوالکام برای توسعه ارتباطات ماهواره‌ای آیفون ۱۴

شاید برای یک مصرف کننده عادی، چیزی به اندازه ویژگی جزیره داینامیک آیفون ۱۴ هیجان انگیز نباشد، اما اپل قابلیت اتصال ماهواره‌ای را به هر چهار مدل آیفون ۱۴ اضافه کرده است. این ویژگی به کاربران این امکان را می‌دهد که اگر زمانی که خارج از محدوده ارتباطی تلفن همراه یا Wi-Fi هستند، پیام‌های اضطراری ارسال کنند. در این زمینه، شاید بهتر باشد اپل را مقصر بدانیم و آن را سرزنش کنیم، زیرا باید بیشتر در مورد اتصال ماهواره‌ای کاربران را هیجان زده می کرد، نه اینکه چگونه ناچ آیفون ۱۴ را به جزیره داینامیک تبدیل کرده است.

سوال بسیاری این است که اپل از چه تراشه‌هایی در سری آیفون ۱۴ استفاده کرده است که اتصال ماهواره‌ای را ممکن می‌سازد؟ رویترز با استناد به تجزیه و تحلیل آیفون ۱۴ پرو مکس که توسط iFixit انجام شده است و همچنین بر اساس بیانیه‌ای از اپل، فاش کرده است که تراشه مودم اسنپدراگون X65 کوالکام عملکرد مضاعف برای گوشی‌های هوشمند آیفون دارد. این تراشه نه تنها به کاربران سری آیفون ۱۴ کمک می‌کند تا با سیگنال‌های 5G ارتباط برقرار کنند، بلکه با باند n53 نیز کار می‌کند.

همکاری اپل و کوالکام

باند n53، یک باند رادیویی مورد استفاده در ماهواره‌های گلوبال استار است. همچنین در حال حاضر، اپل درصد زیادی از ظرفیت ارائه خدمات ماهواره‌ای Globalstar را رزرو کرده است. در اوایل سال جاری، در یک معامله تجاری بین اپل و گلوبال استار، این شرکت موافقت کرد تا ۸۵ درصد از ظرفیت انتقال ماهواره‌ای Globalstar را برای سیستم پیام رسانی ماهواره‌ای اضطراری آیفون ۱۴ در اختیار اپل بگذارد.

دیروز، اپل به رویترز گفته است که مدل‌های جدید دارای سخت‌افزار و نرم‌افزار اختصاصی اپل هستند تا به قابلیت پیام‌ رسانی ماهواره‌ای کمک کنند تا کار خود را به خوبی انجام دهند. این غول حوزه فناوری همچنین گفته است که آیفون ۱۴، دارای اجزایی با فرکانس رادیویی سفارشی و نرم‌افزار جدیدی است که کاملا توسط اپل طراحی شده است تا با هم امکان ارتباطات اضطراری را از طریق ماهواره در مدل‌های جدید آیفون ۱۴ فراهم کنند.

برای استفاده از ویژگی جدید، دستگاه آیفون ۱۴ خود را همانطور که معمولا در دست نگه می‌دارید، باید در دست نگه داشته و مطمئن شوید که در جیب یا کوله پشتی شما نیست. همچنین لازم نیست حتما آن را رو به آسمان نگه دارید، بلکه فقط باید مطمئن شوید که در فضای باز هستید و دید واضحی از آسمان و افق پیش‌رو دارید. اپل همچنین از کاربران خواسته است که هنگام استفاده از این قابلیت، مراقب درختان باشند، زیرا درختانی که دارای شاخ و برگ سبک هستند می‌توانند قدرت سیگنال‌ها را کاهش دهند.

همکاری اپل و کوالکام

به گفته خبرگزاری PhoneArena، همچنین درخت‌هایی که دارای شاخ و برگ متراکم هستند می‌توانند سگنال‌ها را کاملا مسدود کنند. همچنین تپه‌ها یا کوه‌ها، دره‌ها و سازه‌های بلند نیز قادر به مسدود کردن سیگنال‌های ماهواره‌ای هستند و اگر نیاز دارید به چپ یا راست بپیچید، دستورالعمل‌های روی صفحه نمایش آیفون به شما می‌گویند که چه کاری انجام دهید. هنگامی که به ماهواره وصل شدید، گوشی شما این اتصال را حفظ خواهد کرد و حتی اگر صفحه نمایش دستگاه قفل باشد، به کار خود ادامه می‌دهد.

اپل همچنین پیشنهاد کرده است که در مواقع اضطراری، ابتدا باید برای کمک تماس بگیرید و اگر نتوانستید تماسی دریافت کنید، از قابلیت ارسال پیامک اضطراری با ماهواره استفاده نمایید. در این حین، از شما سوالاتی در مورد وضعیت اضطراری خودتان پرسیده می‌شود و سپس پیام شما به یک مرکز کمک‌های فوری و اضطراری ارسال می‌شود  تا در آنجا کمک مورد نیاز شما درخواست شود. همچنین اپل گفته است که ویژگی پیام کمکی اضطراری از طریق ماهواره در ماه نوامبر پس از آپدیت iOS 16 راه‌اندازی می‌شود.

از سوی دیگر، همچنین اپل و کوالکام در آینده‌ای قابل پیش‌بینی، به شراکت خود ادامه خواهند داد. جالب اینجاست که اپل قصد داشت تراشه مودم منحصر به فرد خود را طراحی کند و از آن در ۸۰ درصد از گوشی‌های آیفون ۲۰۲۳ استفاده نماید. اما کوالکام به لطف چند پتنت جدید خود، نظر مثبت اپل را جلب کرد و محصولات خود را صف خرید اپل قرار داد.

همکاری اپل و کوالکام

بنابراین همانطور که در ماه جولای گفته شد، کوالکام اکنون ۱۰۰ درصد مودم‌های 5G مورد استفاده در خط تولید آیفون ۱۵برای سال ۲۰۲۳ را به اپل عرضه می‌کند و این موضوع خود باعث می‌شود اپل بازهم همچنان به کوالکام وابسته بماند و صحبتی از طراحی و تولید مودم منحصر به فرد اپل به میان نیاد. اگر به خاطر داشته باشید، اپل حدود یک میلیارد دلار هزینه کرده بود و قطعا این مبلغ زیادی است که اپل باید صرف خرید یک واحد تجاری می‌کرد تا کسب و کار مودم گوشی‌های هوشمند اینتل را خریداری نماید.

علاوه بر این، پس از اینکه اپل با کوالکام به توافق رسید و اجازه داد تمام اقدامات حقوقی بین این دو شرکت لغو شود، فرض بر این بود که اپل برای چند سال در حال طراحی اجزای داخلی خود جهت استفاده در تراشه‌های مودم اسنپدراگون 5G کوالکام بوده است. به نظر می‌رسید که این طرح کاملا آماده عملی شدن بوده تا اینکه طبق گزارش‌ها، اپل با چند پتنت کوالکام مواجه شده که این شرکت را از تکمیل محصول خود باز داشته است.

اپل حتی از دادگاه عالی خواسته بود تا استدلال خود را در مورد اینکه چرا این دو پتنت باید لغو شوند، بشنود، اما دادگاه درخواست اپل را رد کرده بود. در حال حاضر، کوالکام در وضعیتی عالی به سر می‌برد و تا زمانی که اپل نتواند راهی برای دور زدن پتنت‌های فوق‌ الذکر پیدا کند، کوالکام به تولید و عرضه مودم‌های 5G، برای استفاده در آیفون‌های اپل در آینده قابل پیش‌بینی ادامه خواهد داد.به گفته بسیاری از کارشناسان، اعتقاد اصلی بر این است که کوالکام بهترین مودم‌های 5G را برای گوشی‌های هوشمند ارائه می‌دهد. نظر شما کاربران ترنجی در مورد همکاری اپل و کوالکام برای توسعه ارتباطات ماهواره‌ای آیفون ۱۴ چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان