حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ربات های گوگل بیش از گذشته شبیه انسان‌ها شده‌اند و قادر به انجام وظایف پیچیده‌ای هستند

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | علوم رباتیک، گوگل، هوش مصنوعی

داستان انقلاب ربات‌ها مربوط به یکی دو سال اخیر نیست و طی صد سال اخیر، همواره خیال پردازی‌های زیادی درباره ربات‌های هوشمند وجود داشته است. حالا آن خیال پردازی‌ها رنگ واقعیت به خود گرفته و ربات های گوگل بیش از گذشته شبیه انسان‌ها شده‌اند و قادر به انجام وظایف پیچیده‌ای هستند. با ترنجی همراه باشید.

ربات های گوگل بیش از گذشته شبیه انسان‌ها شده‌اند و قادر به انجام وظایف پیچیده‌ای هستند

ربات‌ها در حال حاضر، همه جا هستند و همچنین در کارخانه‌های سراسر جهان حضور دارند. با این حال، این ربات‌ها فقط می‌توانند دستورالعمل‌های خاصی را دنبال کنند و روی انجام کارهای ساده و از پیش برنامه‌ ریزی شده‌ای تمرکز کنند. با این حال، به نظر می‌رسد ربات‌های گوگل کمی متفاوت هستند، آن‌ها می‌توانند دستورات ساده را دریافت کنند و کارهای پیچیده‌تری را نیز انجام دهند. بر اساس گزارش‌های دریافتی، ربات‌های موجود در گوگل، از لحاظ رفتاری، بیشتر شبیه انسان هستند.

محققان آزمایشگاه گوگل اخیرا مهارت‌های رباتیک جدیدی را نشان داده‌اند که بر اساس آن یک ربات قادر است از انواع مواد پلاستیکی اسباب‌ بازی، یک همبرگر درست کند. ربات فرآیند پخت را درک می‌کند و می‌داند که سس گوجه فرنگی را بعد از گوشت و قبل از کاهو اضافه کند. با این حال، فکر می‌کند روش صحیح این است که کل بطری را در همبرگر قرار دهید. در حالی که ربات گوگل به این زودی یک آشپز هوشمند نخواهد بود، اما نشان دهنده یک پیشرفت بزرگ است که گوگل ادعای آن را داشت.

ربات های گوگل

به گفته محققان، آن‌ها با استفاده از نرم افزار هوش مصنوعی (AI) که به تازگی توسعه یافته و به عنوان مدل‌های زبان بزرگی شناخته می‌شوند، توانسته‌اند ربات‌هایی طراحی کنند که می‌توانند به انسان در کارهای روزمره کمک کنند. چنین ربات‌هایی به جای اینکه یک سری دستور العمل‌های تفکیک‌ شده را انجام دهند و سپس آن‌ها را در هر عمل یک به یک هدایت کنند، می‌توانند به دستورات کامل پاسخ دهند و بسیار بیشتر از گذشته، شبیه انسان‌ها رفتار کنند.

در حین نمایش هفته گذشته، محققان گوگل به ربات گفتند: “من گرسنه هستم، می‌توانی برای من یک میان وعده آماده کنی؟” سپس ربات شروع به جستجو در کافه تریا کرد، کشو را باز کرد، چیپس سیب زمینی را پیدا کرد آن را برای محققین آورد. مدیران و محققان گوگل می‌گویند این اولین بار است که یک مدل زبان در یک ربات ادغام می‌شود. برایان ایچتر، دانشمند تحقیقاتی گوگل، گفته است که این اساسا یک مدل بسیار متفاوت برای آموزش ربات‌ها است و حالا ربات‌های گوگل وظایف پیچیده‌ای را انجام خواهند داد.

ربات‌های موجود در بازار، امروزه معمولا تنها بر روی یک یا دو کار تمرکز می‌کنند، مانند جابجایی محصول در خط مونتاژ یا جوش دادن دو قطعه فلزی به یکدیگر. توسعه ربات‌هایی که می‌توانند طیف وسیعی از وظایف روزمره را انجام دهند و به طور مستقل کاری را یاد بگیرند، بسیار پیچیده‌تر است. شرکت‌های فناوری بزرگ و کوچک، سال‌ها برای ساختن چنین ربات‌های همه‌منظوره‌ای تلاش می‌کنند.

ربات های گوگل

مدل‌های زبان با برداشتن مقادیر زیادی از متن آپلود شده در اینترنت و استفاده از آن‌ها برای آموزش نرم‌افزار هوش مصنوعی، جهت حدس زدن نوع پاسخ پس از سوالات یا نظرات خاص، کار می‌کنند. این مدل‌ها در پیش‌بینی پاسخ‌های صحیح آنقدر دقیق شده‌اند که هنگام برخورد با افراد، اغلب احساس می‌کنید که با یک فرد آگاه صحبت می‌کنید. گوگل و دیگران، از جمله OpenAI و مایکروسافت، منابع قابل توجهی را برای ساخت مدل‌های زبانی بهتر و آموزش آن‌ها سرمایه گذاری کرده‌اند.

با این حال، این کار، جنجال‌های زیادی به همراه دارد. در ماه جولای، گوگل یکی از کارمندان خود را به دلیل ادعای اینکه ربات‌های گوگل درک انسانی دارند، اخراج کرد. اتفاق نظر کارشناسان هوش مصنوعی بر این است که این مدل‌ها ادراکی نیستند و بسیاری می‌ترسند که ربات‌ها خود تصمیم بگیرند. برخی از مدل‌های زبانی، تمایلات نژادپرستانه یا جنسیتی را نشان می‌دهند یا به راحتی برای گفتن سخنان نفرت انگیز یا دروغ مورد دستکاری قرار می‌گیرند. دیپاک پاتاک، استادیار دانشگاه کارنگی ملون، می‌گوید که به‌ طور کلی، مدل‌های زبان به ربات‌ها اجازه می‌دهند مراحل برنامه‌ ریزی پیشرفته‌تری را درک کنند، اما تمام اطلاعات مورد نیاز را در اختیار روبات‌ها قرار نمی‌دهند.

با این حال، گوگل در حال حرکت رو به جلو است و مدل‌های زبانی را با بسیاری از ربات‌های خود یکپارچه کرده است. اکنون، به جای نوشتن دستور العمل‌های فنی خاص برای هر کاری که ربات می‌تواند انجام دهد، محققان می‌توانند به سادگی به زبان روزمره با هر ربات صحبت کنند. علاوه بر این، نرم‌افزار جدید به ربات کمک می‌کند تا دستورالعمل‌های پیچیده و چند مرحله‌ای را به تنهایی تفسیر کند. امروزه روبات‌ها می‌توانند دستوراتی را که قبلا هرگز نشنیده‌اند، تفسیر کنند و پاسخ‌های معناداری بدهند و نسبت به انجام کاری اقدام کنند.

ربات‌ها شاغل خواهند شد و حتی قادر به ایجاد شغل خواهند بود

زک استوارت راجرز، استادیار مدیریت زنجیره تامین در دانشگاه ایالتی کلرادو، می‌گوید ربات‌هایی که بتوانند از مدل‌های زبانی استفاده کنند، قادر هستند تا نحوه عملکرد تاسیسات تولید و توزیع را تغییر دهند. اگر انسان‌ها و روبات‌ها با یکدیگر همکاری کنن، انجام وظایف بسیار کارآمد خواهد شد. ربات‌ها می‌توانند اجسام سنگین را به صورت دستی بلند کنند و انسان‌ها می‌توانند عیب یابی دقیقی را انجام دهند.

اگر روبات‌ها بتوانند از پس وظایف پیچیده برآیند، این موضوع می‌تواند به معنای مراکز توزیع کوچک‌تر باشد که به انسان‌های کمتر و روبات‌های بیشتری نیاز دارند. همچنین می‌تواند به معنای مشاغل کمتر برای مردم باشد. اگرچه راجرز اشاره می‌کند که معمولا وقتی یک حوزه به دلیل اتوماسیون ربات‌ها، فرصت‌های شغلی کم می‌شود، در حوزه‌های دیگر مشاغل بیشتری ایجاد خواهد شد.

ربات های گوگل

آموزش ربات‌های همه منظوره ممکن است هنوز راه درازی در پیش داشته باشد. تکنیک‌های هوش مصنوعی ربات های گوگل مانند شبکه‌های عصبی و یادگیری تقویتی، سال‌هاست که برای آموزش روبات‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در حالی که پیشرفت‌های زیادی حاصل شده است، اما به نسبت، این پیشرفت هنوز کند است و روبات‌های گوگل هنوز برای خدمات دنیای واقعی آماده نیستند. محققان و مدیران گوگل بارها گفته‌اند که آن‌ها فقط یک آزمایشگاه تحقیقاتی را اداره می‌کنند و هیچ برنامه‌ای برای تجاری سازی این فناوری ندارند.

اما واضح است که گوگل و سایر شرکت‌های بزرگ فناوری، علاقه زیادی به صنعت روباتیک دارند. آمازون که از تعدادی ربات در انبارهای خود استفاده می‌کند، اکنون در حال آزمایش تحویل سفارشات با هواپیماهای بدون سرنشین است و اوایل این ماه موافقت کرد که سازنده روبات‌های Roomba را به قیمت ۱.۷ میلیارد دلار خریداری کند. تسلا می‌گوید که در حال ساخت ربات‌های هوشمند است که می‌توانند کارهای روزمره را انجام دهند و در نوع خود بی نظیر هستند. علاوه بر این، تسلا چندین ویژگی خودران را برای خودروهای خود توسعه داده است و این شرکت همچنین در حال کار بر روی ربات‌های همه منظوره است. بنابراین، طبیعی است که گوگل به شدت بر روی شرکت‌های رباتیک سرمایه گذاری کند.

بکارگیری ربات ها و سیستم اتوماسیون فرصت‌های شغلی زیادی را از بین می‌برد

به گفته GizChina، در سال ۲۰۱۳، گوگل سرمایه گذاری هنگفتی را آغاز کرد و چندین شرکت روباتیک از جمله Boston Dynamics را خریداری کرد که اغلب باعث سر و صدای زیادی در رسانه‌های اجتماعی شده بود. اما مدیر اجرایی این پروژه، به آزار جنسی متهم شد و مدت کوتاهی پس از آن شرکت را ترک کرد. در سال ۲۰۱۷، گوگل Boston Dynamics را به غول فناوری ژاپنی SoftBank فروخت. از آن زمان، هیاهو در مورد ربات‌های باهوش‌تر و طراحی شده توسط قدرتمندترین شرکت‌های فناوری سردتر شده است.

در پروژه مدل زبان، محققان گوگل با تیم Everyday Robots همکاری داشته‌اند. Everyday Robots یک شرکت متعلق به گوگل اما مستقل است که در ساخت ربات‌هایی تخصص دارد که می‌توانند طیف وسیعی از وظایف تکراری و خسته‌ کننده را انجام دهند. این روبات‌ها در حال حاضر در کافه تریاهای گوگل و برای تمیز کردن پیشخوان‌ها و زباله‌ها کار می‌کنند. نظر شما درباره ربات های گوگل چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان