حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نکات مهم طراحی سایت خرید بلیط هواپیما

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

بازار داغ و پولساز خدمات گردشگری، این روزها شرکت ها و آژانس های هواپیمایی زیادی را در کشور به فکر ایجاد پلتفرم اختصاصی برای خود واداشته است. خرید آنلاین بلیط هواپیما نیز یکی از مهم ترین، درآمدزاترین و البته سخت ترین حوزه های گردشگری الکترونیک است که استارت آپ های داخلی و خارجی زیادی را درگیر خود کرده است. اگر شما هم قصد راه اندازی این چنین وب سایتی را دارید و یا اینکه جدیدا پیشنهاد طراحی سایت خرید بلیط هواپیما داشته اید، حتما تا انتهای مطلب را با ترنجی همراه باشید.

پیش نیاز های اساسی برای طراحی سایت فروش بلیط هواپیما

کلمات “بلیط هواپیما”، “خرید آنلاین بلیط هواپیما”، “رزرو آنلاین بلیط” و سایر کلمات مشابه آن، این روزها به سخت ترین و پررقابت ترین کلمات کلیدی در موتور جست و جوی گوگل تبدیل شده اند. آماری که سرویس گوگل ادز از تعداد جست وجوهای کلمه “بلیط هواپیما” گزارش میدهد، رقم میانگین بین 10 هزار تا 100 هزار سرچ ماهیانه است. بنابراین رقابت سختی برای قرار گرفتن در بین بهترین سایت های خرید بلیط هواپیما پیش روی دارید که مقدمه آن با کدینگ و برنامه نویسی حرفه ای و بهینه شروع می شود.

کارشناسان سئو معتقدند کدنویسی و برنامه نویسی سایت، تاثیر رشد رتبه کلمات را حتی تا چند برابر افزایش میدهد و یکی از مهم ترین فاکتورهای کرالر های گوگل در امتیازدهی به صفحات سایت است. بنابراین لازم است در انتخاب هر یک از زبان های برنامه نویسی بک و فرانت، وسواس و دقت زیادی به خرج دهید.

طراحی سایت بلیط هواپیما با وردپرس

این کار چندان توصیه شده نیست اما به دلیل هزینه پایین تر و راه اندازی آسان تر، هم چنان یکی از اولین گزینه های طراحان بشمار می رود. با اینکه اخیرا قالب های وردپرسی از طرف متخصصان ایرانی به خوبی فارسی سازی و بهینه شده است، اما به چند دلیل مهم توصیه می کنیم گزینه وردپرس را خط بزنید.

معایب طراحی سایت فروش بلیط با وردپرس

– برای بررسی قالب نیاز است ساعت ها، کدینگ و برنامه نویسی آن را بررسی و خطاهای احتمالی را بررسی کنید که از نظر زمانی به صرفه نیست.

– با توجه به ماهیت cmc وردپرس و اینکه برای اضافه کردن امکانات جدید نیازمند نصب افزونه است، نصب این پلاگین ها با دردسرهای احتمالی همراه خواهد بود؛ چراکه ممکن است با افزونه ی دیگری تداخل پیدا کرده و کارکرد سایت را با اختلال مواجه کند.

– تعداد افزونه های آماده ویژه طراحی سایت رزرو بلیط انگشت شمار است؛ لذا حتما در قسمت هایی از کار نیازمند طراحی افزونه خواهید بود که این خود مستلزم صرف هزینه و زمان بیشتر است.

– بهترین افزونه هایی که تاکنون برای خرید و سایت های دارای فروشگاه ارائه شده اند، ووکارمرس است که کارکرد این پلاگین مناسب سایت رزرو بلیط نیست.  از طرف دیگر، مشکلاتی عملی که برای کار با این افزونه کاربران گزارش داده اند، در آپدیت های جدید آن به خوبی رفع نشده است و قطعا در یک وب سایتی که روزانه هزاران خرید از آن انجام می شود، شما را به دردسر خواهد انداخت. بطور کلی بهترین افزونه های ویژه سایت های فروشگاهی، کارکردی شبیه سبد خرید دارد که مناسب سیستم رزرواسیون بلیط نیست.

– با اینکه در وردپرس سعی شده است تا طراحی سایت، سئوفرندلی باشد، اما هم چنان سئوی این سایت ها نسبت به سایرین با مشکلات بیشتری رو به رو است. مثلا، در برچسب گذاری صفحات، در صورت استفاده بیش از حد از یک برچسب مشخص، ممکن است صفحه به عنوان صفحه ی تکراری یا داپلیکیت از طرف گوگل شناسایی شود. هم چنین در صورتی که محتوای یک دسته بندی نسبت به سایرین کوتاه تر باشد، اکثرا به عنوان خطای soft 404 در گوگل سرچ کنسول شناخته می شود. و هزاران مثال عملی دیگر که صرفا در روند کار پیش خواهد آمد و روند سئو را با اختلال مواجه می کند.

– امنیت این وب سایت نیز با اینکه بارها مورد تایید اکثر کارشناسان است اما به دلیل ماهیت منبع-باز بودن آن، خود بحث برانگیز است. صنعت گردشگری الکترونیک حال حاضر کشور نیز جایگاه غول های زیادی است که رقابت را برای شما سخت تر می کند. بنابراین اگر بی گدار به آب بزنید خصوصا در بحث امنیت با مشکل مواجه خواهید شد.

افزونه های موردنیاز در طراحی سایت خرید بلیط

با همه معایبی که برشمردیم، باز هم طراحی سایت با وردپرس به عنوان یکی از آسان ترین گزینه ها پیش روی شما خواهد بود. وب سایت نهال گشت، به عنوان یکی از قدرتمند ترین وب سایت های فعال در زمینه فروش تور، از این ابزار استفاده می کند و در بسیاری از کلمات کلیدی سخت و پررقابت، دارای جایگاه است. البته طراحی قالب آن بصورت اختصاصی توسط کارشناسان این شرکت صورت گرفته است. اگر تصمیم شما برای استفاده از این ابزار قطعی است، توصیه می کنیم اول سری به رقبای خود بزنید. اکستنشن WordPress Theme Detector and Plugin Detector دست راست شما در این خصوص خواهد بود. کافیست آن را نصب کرده و رقیب خود را آنالیز کنید. در این صورت با 2 حالت مواجه خواهید شد:

1- اگر وب سایت رقیب وردپرسی نباشد که به شما پیغام This site does not seem to be using WordPress را نمایش خواهد داد.

2- اما اگر وب سایت رقیب وردپرسی باشد، تصویری مانند تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد که در آن تمامی اطلاعات قالب استفاده شده (به همراه لینک مشاهده دموی آنلاین) و افزونه های نصب شده آن را مشاهده خواهید کرد.

طراحی سایت بلیط هواپیما با برنامه نویسی

با اینکه این کار نسبت به استفاده از وردپرس، سخت تر و پرهزینه تر خواهد بود، اما تا حد زیادی دردسرهای احتمالی پیش روی شما را کاهش خواهد داد. طراحی سایت با برنامه نویسی تمامی محدودیت هایی که پیش تر در وردپرس برشمردیم را به کلی کنار می زند. در اینجا نیز چند تا چک لیست مهم پیش روی شما قرار می گیرد:

بررسی کد نویسی و زبان های برنامه نویسی سایت رقیب

اگر میخواهید حرفه ای رقابت کنید باید هم پای رقبای طراز اول خود، تمامی پیش نیازهای پایه ای را پشت سر بگذارید. به همین علت نیز در ابتدای مقاله توصیه کردیم در انتخاب زبان های برنامه نویسی وسواس به خرج دهید! وب سایت w3techs.com نیز در این خصوص به شما کمک خواهد کرد. کافیست دامنه سایت رقیب خود را در این سایت قرار داده تا پس از آنالیز تمامی اطلاعاتی که لازم دارید را در اختیارتان قرار دهد. بیاید نگاهی به سایت تریپ به عنوان یکی از معروف ترین سایت های فروش اینترنتی بلیط بیندازیم. همانطور که در عکس زیر نیز مشخص است،  اصلی ترین اطلاعات طراحی این سایت که به شما نیز کمک خواهد کرد عبارتند از:

زبان برنامه نویسی سرور ساید (بک اند): ASP.NET 4.0.30319

زبان برنامه نویسی کلاینت ساید (فرانت اند): جاوا اسکریپ

وب سرور استفاده شده: تریپ ابتدا از وب سرور Cloudflare Server استفاده می کرده و بعدا به Microsoft-IIS 10.0 منتقل شده است.

سایر اطلاعات کاربردی دیگر هم w3techs به شما ارائه می دهد و فقط کافیست دامین وب سایت رقیب خود را در باکس جست و جوی آن قرار دهید.

پیش نیازهای طراحی رابط کاربری سایت خرید بلیط هواپیما

یکی دیگر از فاکتورهایی که سایت شما را به یکی از بهترین سایت های خرید بلیط هواپیما تبدیل می کند، UI و UX آن است. برای تاکید بر اهمیت این موضوع، گوگل در ابزار سرچ کنسول قسمت هایی به نام page experience و Core Web Vitals را قرار داده است که بصورت اختصاصی به بررسی تجربه کاربری سایت میپردازد. حتی گوگل نیز از سه مفهموم LCP، FID و CLS را نیز ارائه داده است که هر کدام مفهوم خاصی را هدف قرار میدهد:

LCP (Largest Contentful Paint): مدت زمانی که بزرگ ترین المان صفحه لود می شود.

FID (First Input Delay): مدت زمانی که طول می کشد تا کاربر پس از برقراری ارتباط با سایت شما، پاسخی دریافت می کند.

CLS (Cumulative Layout Shift): ثبات ظاهری سایت یا میزان واکنش گرایی صحیح صفحه

بنابراین رابط کاربری و تجربه کاربری صفحه هر دو معیاری است که بر میزان رضایت کاربر و سئوی سایت شما تاثیر مهمی دارد. معمولا طراحی و بهینه سازی این قسمت از کار را خود برنامه نویس سایت بر عهده می گیرد اما توصیه می کنیم این کار را بر عهده تیم تخصصی بگذارید تا به صورت تمام وقت به آن پرداخته شود. اگر هم از وردپرس برای طراحی استفاده می کنید قبل از انتخاب قالب، حتما از قسمت inspect <lighthouse فاکتورهای گفته شده را بررسی کنید.

 

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات