حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

با شعله‌ور شدن تنش آمریکا و چین بر سر تایوان فعالیت سامسونگ حیاتی می‌شود

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | سامسونگ، سیاست

جهان نمی تواند درگیری دیگری را تحمل کند. شرایط ناپایدار دو سال گذشته و تنش آمریکا و چین پیامد های قابل توجهی در سراسر دنیا در پی خواهد داشت. به نظر می رسد سناریوی پس از کووید، ترسناک‌تر باشد. در حالی که این ویروس همچنان به جهش و گذر از دوره های تجدید حیات خود ادامه می دهد، تنش های دیگر نیز امنیت جهان را تهدید می‌کنند.

ابتدا تنش و جنگ بین روسیه و اوکراین و حالا نوبت به تنش میان چین و آمریکا رسیده است. این در حالی است که بهبود اقتصادی پس از همه گیری کووید 19 نیز به طرز اسفناکی کند بوده است. جهان نمی‌تواند این حجم از ناپایداری را بدون برخورد با عواقب آن تحمل کند.

درگیری مسلحانه بین روسیه و اوکراین مسائل را پیچیده تر کرده است. هنوز امکان بازگشت به حالت عادی برای زنجیره های تامین جهانی وجود ندارد. بازارها متلاطم هستند زیرا ترس از رکود جهانی زیاد است. به طور طبیعی، این بدترین زمان برای افزایش تنش بین دو ابرقدرت جهانی خواهد بود. اما متأسفانه این چیزی است که در حال حاضر بین چین و ایالات متحده بر سر تایوان در حال رخ دادن است.

پیشینه این درگیری عمیقاً ریشه در تاریخ و ژئوپلیتیک دارد. داستان آن خیلی طولانی و مرتبط با ترنجی نیست. اما با این حال، بخشی وجود دارد که به تکنولوژی مربوط است. پیامد های بالقوه هر گونه درگیری شدید خواهد بود و با نام تایوان مسائلی به ویژه برای صنایعی که به نیمه هادی ها متکی هستند، به ذهن همگان می‌رسد. هرگونه تنش در این منطقه حیاتی در تکنولوژی، پیامد های بسیار بدی را برای دنیای تکنولوژی خواهد داشت.

شرکت تولید نیمه هادی تایوان (TSMC) پیشروترین تولید کننده تراشه های قراردادی در جهان است. این شرکت چیپست های پیشرفته ای را برای طیف وسیعی از شرکت ها در صنایع مختلف تولید می کند. کمبود تراشه جهانی پس از همه گیری به سختی کاهش و بهبود یافته است. اما هرگونه پیامد درگیری احتمالی بر سر تایوان می تواند کل زنجیره تامین تراشه را در دنیا بر هم بزند. این در نهایت منجر به عواقب اقتصادی فاجعه‌باری خواهد شد. زیرا شرکت‌ها به دلیل در دسترس نبودن چیپست‌ها قادر به عرضه محصولات نخواهند بود. سپس آنها باید تصمیمات دشواری برای حفظ تجارت خود بگیرند.

اکثر تاسیسات ریخته گری TSMC در تایوان واقع شده است. اکثر تراشه های بسیار پیشرفته آنها نیز در آنجا ساخته می شوند. این شرکت همچنین چند کارخانه تأسیساتی را در چین، سنگاپور و ایالات متحده هدایت می کند اما هیچ کدام از آنها با مقیاس و حجم بزرگ تأسیسات آنها در تایوان قابل قیاس نیستند. هرچند TSMC برنامه هایی برای راه اندازی یک کارخانه جدید ساخت تراشه پیشرفته در ایالات متحده دارد. اما چند سال طول می کشد تا آن کارخانه وارد خط تولید شود. بدیهی است که این شرکت برای محافظت از خود در برابر خطرات ژئوپلیتیک مشابه در آینده سرمایه گذاری زیادی می کند.

با شعله‌ور شدن تنش آمریکا و چین بر سر تایوان فعالیت سامسونگ حیاتی می‌شود

اگر تنش چین و آمریکا بالا بگیرد نقش سامسونگ به عنوان جانشین موقت TSMC حیاتی خواهد بود

خوشبختانه TSMC تنها سازنده تراشه قراردادی نیست. فقط یکی از دو شرکتی است که با تکنولوژی های پیشرفته پیشتاز است. بله سامسونگ دیگری است. این شرکت سرمایه گذاری های جدی را برای پیشی گرفتن از TSMC به عنوان برترین سازنده تراشه قراردادی انجام داده است. این شرکت اخیراً از احداث یک کارخانه جدید 17 میلیارد دلاری در ایالات متحده خبر داده است. این شرکت قصد دارد بیش از 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری کند تا تجارت تراشه سازی خود را به سطوح بالاتری برساند.

سامسونگ قبلاً با ارسال اولین مجموعه از تراشه های 3 نانومتری خود، TSMC را شکست داده است. این فناوری پیشرفته برای ایجاد تراشه‌ های محاسباتی با کارایی بالا برای سرورها، مراکز داده، تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها، گجت های پوشیدنی‌، رایانه‌ های شخصی و سایر دستگاه‌ها استفاده خواهد شد. انتظار می رود TSMC اولین تراشه های 3 نانومتری خود را در سه ماهه چهارم سال 2022 عرضه کند. هر دو شرکت سامسونگ و TSMC برای دریافت سفارش‌ هایی از کوالکام، اپل، AMD، مدیاتک و انویدیا رقابت خواهند کرد.

در هر سناریوی نامطلوبی که توانایی TSMC برای تولید تراشه در کارخانه های خود در تایوان به طور موقت توقف یا کاهش یابد، تقاضا ناگزیر به سمت سامسونگ هجوم خواهد آورد. حضور سامسونگ برای زنجیره تامین تراشه جهانی بیش از آنچه که هست، ضروری خواهد بود. همانطور که مشخص است، این شرکت نیز دارای ظرفیت محدودی است. این شرکت به تنهایی نمی تواند تمام تقاضا هایی را که از TSMC بازپس زده و به سمت آنها می‌آیند را برآورده کند.

با این حال، این تنها سازنده قراردادی خواهد بود که توانایی تامین تراشه های تولید شده بر روی فناوری های پیشرفته را در مقیاس بزرگ دارد. شرکت‌ هایی که نمی‌توانند نیازات خود را در شرکت سامسونگ تامین کنند، در شرایط بسیار سختی قرار خواهند گرفت.

اگر اوضاع به سمت تنش های بیشتر پیش برود، محیط کسب و کار نیز بسیار چالش برانگیز خواهد شد. تحریم ها و سایر اقدامات سخت اقتصادی معمولاً توسط دولت ها در راستای سیاست های آنها اعمال می شود. از آنجایی که ایالات متحده به صراحت اعلام کرده است که شرکت هایی که با شرکت های تحریم شده تجارت می کنند، نمی توانند با شرکت های آمریکایی تجارت کنند، وضعیت آینده غیر قابل پیش بینی و پیچیده خواهد بود.

منبع می‌گوید شاید به همین دلیل است که درخواست‌ های فزاینده‌ای برای عفو رئیس سامسونگ، لی جائه یونگ وجود دارد تا بتواند به طور کامل به مدیریت بازگردد. تصمیمات مهم مستلزم مشارکت اوست و در چنین شرایط سیاسی و اقتصادی نامطمئنی، مطمئناً به نفع سامسونگ خواهد بود که چنین شخصیت مهمی را فعالانه درگیر تصميم گیری برای آينده کند.

تنش بین چین و تایوان می‌تواند وضعیت با ثبات عرضه تراشه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد

در حال حاضر نمی توان گفت که در نتیجه این تنش های آمریکا و چین چه اتفاقی می افتد. شاید از شعار و تهدید فراتر نرود و اوضاع تشدید نشود. با این حال، با توجه به اتفاقات زیادی که در چند سال گذشته رخ داده است، این روزها نمی توان به آینده‌ای آرام خوش‌بین بود.

 

نظر شما چیست؟ روز های آینده را چگونه تصور می‌کنید؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مصطفی‌ بشری