حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تنش بین چین و تایوان می‌تواند وضعیت با ثبات عرضه تراشه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، سیاست

اخیرا تنش بین چین و تایوان به خاطر دخالت آمریکا به حالت جدیدی درآمده است و تهدیدات طرفین نیز بیشتر از گذشته شده است. حدس و گمان در مورد نتایج این موضوع زیاد است، اما تنش بین این دو کشور می‌تواند وضعیت با ثبات عرضه تراشه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. با ترنجی همراه باشید.

تنش بین چین و تایوان می‌تواند وضعیت با ثبات عرضه تراشه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد

با ورود نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، تنش‌ها بین ایالات متحده، چین و تایوان بالا گرفته است. این موضوع می‌تواند برای مشتریان بزرگ‌ترین کارخانه تولید تراشه مستقل در جهان، یعنی شرکت تولید نیمه رساناهای تایوان (TSMC) ترسناک باشد. شرکت‌های فناوری که برای تولید تراشه‌ها بر اساس طرح‌هایی که به این شرکت ارائه می‌کنند به TSMC وابسته هستند، شامل اپل، کوالکام، مدیاتک، انویدیا، اینتل، AMD و چندین شرکت کوچک و بزرگ دیگر هستند.

اگر رویکرد چین تهاجمی شود و تایوان را تهدید کند، اتکای شرکت‌های حوزه تکنولوژی به TSMC می‌تواند نتیجه منفی داشته باشد. مدتی قبل در ترنجی گفتیم که چرا اتکای شرکت‌های جهان به TSMC می‌تواند منجر به مشکلات زیادی شود. حالا مارک لیو، رئیس شرکت TSMC، نگرانی‌های خود را بیان کرده است. به گزارش فوکوس تایوان، مدیر اجرایی این شرکت گفته است که در صورت حمله چینی به تایوان، انجام سفارشات شرکت‌ها، غیرقابل اجرا خواهد بود و در عین حال، چنین اقدامی منجر به یک آشفتگی بزرگ اقتصادی در این منطقه می‌شود.

تنش بین چین و تایوان

لیو می‌گوید منظور او این است که پیچیدگی فرآیندهای استفاده شده توسط TSMC برای ساخت تراشه‌ها، نیازمند همکاری مشتریان و تامین کنندگان آن است. اگر نبردی بین این دو کشور آغاز شود، این ارتباط می‌تواند مسدود شود و TSMC توانایی تولید تراشه را از دست بدهد. سفارشات شرکت‌های چینی، ۱۰ درصد از کل درآمد TSMC را به خود اختصاص می‌دهد و لیو می‌گوید که حتی خود چین نیز به ما نیازمند است.

لیو همچین خاطرنشان کرد که نبردی که چین و تایوان در آن شرکت می‌کنند، هیچ برنده‌ای نخواهد داشت و بر سر چیزی فراتر از نیمه رساناها خواهد بود. او گفت که این جنگ می‌تواند منجر به تخریب نظم مبتنی بر قوانین جهان شود و سیاست منطقه را به طور کل تغییر دهد. این اوضاع حتی ممکن است چین را از تلاش برای کنترل TSMC باز دارد، لیو می‌گوید که هرگونه اقدام نظامی در این منطقه آشفتگی اقتصادی بزرگی را در هر دو کشور ایجاد خواهد کرد.

نگرانی کارشناسان از تصاحب تایوان توسط چین و کنترل TSMC توسط این کشور

این مدیر اجرایی خاطرنشان می‌کند در صورتی که TSMC مجبور به توقف تولید شود، بسیاری از کشورها، از جمله چین، متوجه خواهند شد که به طور ناگهانی پیشرفته‌ترین قطعاتی که همیشه در دسترس آن‌ها بوده است، دیگر تولید نمی‌شود. TSMC دهمین شرکت با ارزش جهان بر اساس ارزش بازار است (قیمت سهام ضربدر سهام موجود). معاملات سهام TSMC در نیویورک تا ۸۴.۱۷ دلار کاهش یافته و قبل از بازگشت به وضعیت عادی معاملات، تا ۸۶.۰۵ دلار کاهش یافت.

سفر نانسی پلوسی به تایوان، وی را تبدیل به بالاترین مقام آمریکایی کرد که از سال ۱۹۹۷ به این سمت سفر کرده است

سفر پلوسی به تایوان امروز او را به بالاترین مقام آمریکایی تبدیل کرد که از سال ۱۹۹۷ به تایوان سفر کرده است. وزارت خارجه چین می‌گوید که این سفر به طور جدی حاکمیت و تمامیت ارضی چین را تضعیف می‌کند. ایالات متحده، سال‌ها تایوان (معروف به جمهوری چین) را به عنوان دولت چین به رسمیت شناخت تا اینکه در ژانویه ۱۹۷۹، ایالات متحده (در دولت جیمی کارتر)، جمهوری خلق چین را به عنوان چین مشروع به رسمیت شناخت.

دو شرکت TSMC و Samsung Foundry، هر دو تولید کنندگان تراشه‌هایی هستند که در حال حاضر چیپ‌ست‌هایی را با استفاده از فرآیندهای تولید پیشرفته در محدوده ۳ تا ۵ نانومتر تولید می‌کنند. هرچه تعداد فرآیندی تولیدی که برای ایجاد یک تراشه استفاده می‌شود، کمتر باشد، تعداد ترانزیستور آن تراشه بیشتر است و هر چه ترانزیستورهای بیشتری برای یک تراشه استفاده شوند، آن تراشه قدرتمندتر و کارآمدتر است. سامسونگ عرضه تراشه‌های ۳ نانومتری را برای استخراج‌ کنندگان ارزهای دیجیتال آغاز کرده است و TSMC نیز عرضه مدارهای مجتمع ۳ نانومتری را اواخر امسال آغاز خواهد کرد.

بزرگ ترین کارخانه تولید تراشه چین با تراشه‌های ۷ نانومتری خود رقابت جدیدی آغاز می‌کند

به گزارش PhoneArena، کشور چین نیز به دنبال خودکفایی در صنعت نیمه رساناها بوده است و اخیرا بزرگ‌ترین کارخانه تولید تراشه آن، یعنی SMIC، با تولید تراشه‌های ۷ نانومتری اولیه برای استخراج کنندگان رمز ارزها، نظر همگان را به خود جلب کرده است. پیش از این، SMIC محدود به استفاده از فرآیند تولید ۱۴ نانومتری بوده است.

ایالات متحده محدودیت‌هایی را برای SMIC جهت جلوگیری از دستیابی این شرکت به دستگاه‌های لیتوگرافی فرابنفش شدید (EUV) جدید از شرکت هلندی ASML ایجاد کرده است. این ماشین‌های ۲۰۰ میلیون دلاری به حکاکی الگوهای مدار روی بردهایی که برای قرار دادن ترانزیستورها روی یک تراشه استفاده می‌شوند، کمک خواهند کرد. از آنجا که میلیاردها ترانزیستور را می‌توان در داخل یک تراشه قرار داد، این الگوها بسیار نازک‌تر از یک موی انسان هستند.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان