حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تقویت عملکرد مغز با مصرف ال کارنیتین

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

مغز عضوی بسیار مهم و حیاطی در بدن هر فرد است. به همین دلیل تقریباً تمام افراد به دنبال این هستند که عملکرد مغز خود را افزایش دهند تا از مشکلاتی مانند آلزایمر در سنین بالا جلوگیری کنند. استفاده از بعضی مکمل‌ها می‌تواند در این مورد به شما کمک کند. یکی از این مکمل‌ها ال کارنیتین است. این مکمل از طریق مبارزه با استرس مزمن، افسردگی، و زوال شناختی مرتبط با افزایش سن از عملکرد مغز و سلامت روان پشتیبانی می‌کند.

بهبود عملکرد مغز شامل پیشگیری از اضطراب و افسردگی، تقویت حافظه، بهبود توجه و تمرکز و حفظ عملکرد کلی مغز است. برای هر کسی که به دنبال کاهش اثرات استرس بر مغز، مبارزه با افسردگی و بهبود عملکرد کلی مغز ازجمله خلق‌وخو و حافظه است، استیل ال کارنیتین (ALCAR) می‌تواند یکی از بهترین مکمل‌ها باشد. در ادامه بیشتر در مورد مزایای این مکمل معجزه‌آسا برای مغز با شما صحبت می‌کنیم. برخی از مکمل ها مانند ال کارنیتین، آمینو اسید و  بی سی ای ای را با یکدیگر ترکیب کرده وو مصرف میکنند اما باید قبل از هرچیزی پاسخ این سوال را پیدا کنید که آیا ترکیب مکمل‌های ال کارنیتین، آمینواسید و bcaa با یکدیگر مضر است؟

ال کارنیتین چیست؟

ال کارنیتین یک مکمل غذایی و مغذی برای بدن است. این ماده با انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندری سلول‌های بدن انسان نقش مهمی در تولید انرژی ایفا می‌کند. میتوکندری­ها به‌عنوان موتور در سلول‌های بدن عمل می‌کنند و با سوزاندن چربی‌ها انرژی موردنیاز بدن برای فعالیت‌های مختلف را تولید می‌کنند.

ال کارنیتین یک نوتروپیک ضد پیری یا داروی هوشمند است؛ به این معنی که به عملکرد بهتر مغز شما کمک می‌کند. نوع استیل ال کارنیتین یا ALCAR آن از سد خونی مغزی عبور می‌کند و به مغز و اعصاب می‌رسد.

بدن می‌تواند ال کارنیتین را از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین تولید کند. برای اینکه بدن بتواند به مقدار کافی ال کارنیتین تولید کند به مقدار زیادی ویتامین C نیاز دارد، اما ال کارنیتین یک مشتق اسیدآمینه طبیعی است که معمولاً به‌عنوان مکمل مصرف می‌شود.

علاوه بر ال کارنیتین تولیدشده در بدن می‌توان مقادیر کمی از آن را از طریق مصرف محصولات حیوانی مانند گوشت یا ماهی نیز به دست آورد.

وگان­ها (گیاهخواران) یا افرادی که مشکلات ژنتیکی خاصی دارند ممکن است نتوانند به اندازه کافی ال کارنیتین تولید کنند یا آن را از طریق رژیم غذایی به دست بیاورند. به همین دلیل این افراد باید از مکمل‌های ال کارنیتین استفاده کنند. ALCAR یکی از مشتقات ال کارنیتین است. ALCAR یک اسیدآمینه است که به‌طور طبیعی در بدن تولید می‌شود و وظیفه آن تأمین انرژی برای بدن است. این ماده همچنین در پروتئین حیوانی یعنی گوشت قرمز یافت می‌شود. بسیاری از مردم از مکمل ALCAR به دلیل مزایای آن استفاده می‌کنند.

کارنیتین ماده‌ای ترکیبی است که ساختاری شبیه به ویتامین و آمینو اسید دارد. این ماده به نوعی با ویتامین‌های گروه B در ارتباط است. کارنیتین در بدن انسان در کلیه‌ها و کبد ساخته می‌شود. همچنین بعضی از مواد غذایی همچون گوشت، آووکادو، ماهی سویا و برخی از لبنیات منبع تامین کارنیتین برای بدن به شمار می‌آیند.

مزایای ال کارنیتین برای بهبود عملکرد مغز

ALCAR ماده‌ای است که از ال کارنیتین مشتق می‌شود. این ماده به‌راحتی از سد خونی مغز عبور می‌کند و سطح ال کارنیتین مغز را افزایش می‌دهد. این فرآیند منجر به افزایش استیل کولین، یک انتقال‌دهنده عصبی مهم برای یادگیری، حافظه و شناخت عمومی می‌شود. کاهش شدید استیل کولین با بیماری آلزایمر مرتبط است. استیل کولین همچنین از انعطاف‌پذیری عصبی، توانایی مغز برای تغییر و رشد در طول زندگی شما پشتیبانی می‌کند. حفظ سطوح این انتقال‌دهنده عصبی برای یک مغز سالم حیاتی است.

با افزایش سن و یا تجربه استرس مزمن سطح کارنیتین در مغز و بدن کاهش می‌یابد. ازآنجایی‌که کارنیتین برای تولید انرژی در میتوکندری بسیار حیاتی است، این افت مرتبط با سن یا استرس باعث کاهش سرعت فعالیت میتوکندری می‌شود و به مجموعه‌ای از مسائل عصبی، ازجمله از دست دادن حافظه، افسردگی، و … می‌انجامد. علاوه بر این، میتوکندری‌های بیمار و ضعیف مقدار زیادی استرس اکسیداتیو بر بدن وارد می‌کنند که روند پیری را تسریع کرده و منجر به التهاب مزمن می‌شود.

تحقیقات نشان داده است که ALCAR می‌تواند عملکرد شناختی را بهبود ببخشد. این موضوع به‌ویژه در افرادی که شروع به تجربه کاهش ال کارنیتین مرتبط با افزایش سن کرده‌اند صدق می‌کند. در یک مطالعه حیوانی دانشمندان دریافتند که سطح کارنیتین در حیوانات مسن حدود 20 درصد کمتر از حیوانات جوان است و مکمل ALCAR به بازیابی کارنیتین کمک می‌کند. در یک مطالعه بر روی مردان و زنان مسن بین 70 تا 88 سال هم مشخص شد افرادی که به‌صورت روزانه مکمل ALCAR مصرف می‌کردند، افزایش قابل‌توجهی در سطح انرژی فیزیکی و ذهنی، همراه با بهبود کلی در مغزشان داشتند.

برخی از مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که استیل ال کارنیتین ممکن است به جلوگیری از زوال ذهنی مرتبط با افزایش سن و بهبود یادگیری کمک کند.

در موارد خاص، ALCAR ممکن است بتواند از مغز شما در برابر آسیب سلولی محافظت کند.

یک مطالعه 90 روزه که بر روی افراد معتاد به الکل انجام شد نشان داد که مصرف روزانه 2 گرم استیل ال کارنیتین باعث بهبود قابل‌توجهی در تمام معیارهای عملکرد مغز آن‌ها می‌شود.

رابطه مکمل ALCAR با استرس، افسردگی و زوال عقل

تحقیقاتی که مکانیسم‌های عمل ALCAR را بررسی می‌کنند نشان می‌دهند که استرس چرا و چگونه می‌تواند منجر به افسردگی شود.

در یک مطالعه منتشرشده در روان‌پزشکی مولکولی، محققان موش‌هایی را که در معرض استرس طولانی‌مدت قرار داشتند بررسی کردند و تغییرات ساختاری را در بادامه مغز آن‌ها که برای تنظیم احساسات، ازجمله ترس و اضطراب شناخته می‌شود یافتند. تغییرات در بادامه مغز نیز با اختلالات اضطرابی و افسردگی ارتباط نزدیکی دارد.

در طول این مطالعه، موش‌ها 21 روز حبس دوره‌ای را در یک فضای کوچک تحمل کردند و سپس دانشمندان آزمایش کردند تا ببینند رفتار آن‌ها چگونه تغییر کرده است. آن‌ها همچنین نورون‌های سه ناحیه بادامه مغز را تجزیه‌وتحلیل کردند. آن‌ها دریافتند که نورون‌های بادامه داخلی کوچک می‌شوند. این نوع آسیب می‌تواند منجر به ناتوانی در سازگاری با تجربیات جدید شود و درنهایت افسردگی ایجاد کند.

آن‌ها بعداً آزمایش استرس مزمن را تکرار کردند و این بار در پایان 21 روز به برخی از موش‌ها مکمل ALCAR دادند. این حیوانات بسیار بهتر از حیواناتی بودند که ALCAR دریافت نکردند و بادامه داخلی مغز آن‌ها انشعاب یا رشد بیشتری را نشان داد. یک آنالیز هم در سال 2018 نشان داد که مکمل ALCAR در انسان به‌طور قابل‌توجهی علائم افسردگی را در مقایسه با دارونما یا بدون استفاده از دارو کاهش می‌دهد. البته این نوع درمان با عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای ضدافسردگی شناخته‌شده به‌ویژه در افراد مسن همراه است. علاوه بر این، چندین آزمایش دیگر نشان داد که مصرف 3 گرم در روز مکمل ال کارنیتین به اندازه داروهای ضدافسردگی تجویزی در کاهش علائم افسردگی با عوارض جانبی کمتر مؤثر است.

ALCAR همچنین به مبتلایان به بیماری آلزایمر کمک می‌کند. یک مطالعه اولیه در سال 1998 نشان داد که استفاده روزانه از مکمل ALCAR منجر به بهبود عملکرد شناختی و کاهش پیشرفت بیماری در بیماران مبتلابه آلزایمر می‌شود. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که هر چه بیماران زودتر مصرف ALCAR را شروع کنند تأثیر بیشتری بر بیماری آن‌ها خواهد داشت. دوزهای مختلف از 1.5 تا 3 گرم در روز به مدت حداقل سه ماه به‌طور مداوم بهبود عملکرد شناختی را چندین برابر بیشتر از دارونما نشان می‌دهد. این مکمل با بهبود چشمگیری در توجه، حافظه و عملکرد فکری همراه است. ال کارنیتین با توانایی در عبور آسان از سد خونی مغزی، حمایت از میتوکندری­های سالم و تولید انرژی در مغز، علاوه بر کاهش آسیب اکسیداتیو و التهاب، یک مکمل با خاصیت محافظت کنندگی از عصب به‌حساب می‌آید.

کلام آخر

ال کارنیتین بیشتر به‌عنوان یک چربی سوز شناخته می‌شود. بااین‌حال، مطالعات استفاده از آن را برای سلامت، عملکرد مغز و پیشگیری از بیماری‌ها تأیید می‌کنند. مکمل‌های ال کارنیتین برای افرادی مانند افراد مسن و گیاهخواران که سطوح پایین‌تری از این ماده دارند مفید است.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات