حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

شرکت TSMC برنامه تولید فرآیند 2 نانومتری خود را منتشر کرد؛ بازار در سال 2023 به حالت عادی بازمی‌گردد

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، پردازشگرها

شرکت تولید نیمه هادی تایوان (TSMC) نتایج درآمد سه ماهه دوم سال 2022 و جدول تولید فرآیند 2 نانومتری خود را اوایل امروز در تایوان منتشر کرد. این نتایج در یک کنفرانس مدیریتی متعارف بیان شد که در آن مدیران این بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه‌ های قراردادی جهان جزئیاتی را در مورد آخرین فناوری‌ های شرکت، وضعیت آینده صنعت نیمه‌ رساناها و برنامه‌ های هزینه‌ های سرمایه‌ای در زمانی که بخش تولید تراشه در یکی از دوران های سخت خود قرار دارد به اشتراک گذاشتند.

اولین رقیب تراشه های ۳ نانومتری TSMC سامسونگ خواهد بود

اصلاح روند تراشه‌ سازی کارخانه های برتر TSMC تا سال 2022 ادامه خواهد داشت و کمبود ها نهایتاً در سال 2023 به پایان می‌رسد

انتشار درآمد TSMC در زمانی اتفاق افتاد که رقیب اصلی این شرکت در عرصه تولید تراشه های قراردادی، سامسونگ، عجله کرد تا اعلام کند که در تولید انبوه تراشه ها در زمین فرآیند 3 نانومتری پیشرو خواهد بود. با این حال اعلامیه سامسونگ نشان نمی‌دهد که آیا سفارش‌ های عمده‌ای را برای فناوری فرآیند خود دریافت کرده است یا خیر. این موضوع برای هر فناوری جدیدی که وارد تولید انبود می‌شود بسیار مهم است.

TSMC با انتشار جداول درآمد خود در اوایل امروز خبری به اشتراک گذاشت که برنامه‌ هایش برای همان فرآیند تولید و جانشین آن در مسیر درست قرار دارند. مدیریت این شرکت بیان کرد که فرآیند 3 نانومتری در نیمه دوم سال میلادی جاری وارد تولید انبوه خواهد شد. همچنین در همان زمان مدیران جزئیات فرآیند 2 نانومتری TSMC را نیز به اشتراک گذاشتند.

فرآیند 2 نانومتری 10 تا 15 درصد سریع‌ تر از فرآیند 3 نانومتری در همان سطوح مصرف انرژی و 25 تا 30 درصد کارآمدتر در فرکانس‌ های مشابه است. با این حال گزارش‌ها همچنین بیان می‌کنند که از نظر تراکم، روند جدید نسبت به نسل قبلی خود 10 درصد افزایش قابل توجه داشته است. البته TSMC هنوز جزئیاتی در مورد این موضوع ارائه نکرده است.

شرکت TSMC برنامه تولید فرآیند 2 نانومتری خود را منتشر کرد؛ بازار در سال 2023 به حالت عادی بازمی‌گردد

فرآیند 2 نانومتری TSMC در سال 2025 به تولید انبوه می‌رسد

در مورد تولید مدیریت TSMC اعلام کرد که فرآیند 2 نانومتر در سال 2024 وارد تولید آزمایشی و در سال 2025 به تولید انبوه خواهد رسید. بنابراین جدول زمانی قبلی خود را به همان ترتیب قبل تکرار خواهد کرد.

مدیر اجرایی TSMC نیز نظرات خود را در مورد اصلاح موجودی حال حاضر در صنعت نیمه هادی ها به اشتراک گذاشت. دکتر وی بیان کرد که او معتقد است که تثبیت و اصلاح سطوح موجودی تراشه ها چندین فصل طول می‌کشد که اولین حدس او در سال 2023 است. او برای رسیدن به این هدف نرخ رشد مرکب سالانه‌ای بین 10 تا 15 درصد را لازم دانست.

مدیر مالی آقای وندل هوانگ نیز خبری به اشتراک گذاشت. او گفت که شرکت انتظار دارد که در روز های آینده موجودی معوق در صنعت در نیمه دوم سال جاری کاهش یابد. او همچنین گفت که اگرچه هنوز برای ارزیابی تاثیر تولیدات 3 نانومتری بر هزینه‌ های TSMC خیلی زود است، اما تخمین زده می‌شود که تأثیر آن باید حدود 2 درصد باشد.

دکتر وی با صحبت در مورد هزینه ها، گفت که انتظار دارد نوسانات مثبت نرخ ارز به درآمد های شرکتش کمک کند. اما هشدار داد که افزایش هزینه های انرژی و مواد خام این سود را از بین می‌برند. با این حال او همچنان معتقد است که TSMC می‌تواند حاشیه سود ناخالص 54 درصدی را در بلندمدت حفظ کند.

در نهایت مدیران همچنین برخی از برنامه‌ های TSMC در ایالات متحده را نیز روشن کردند. این شرکت در حال ساخت بزرگترین تأسیسات خود در کشور مذکور است که انتظار می‌رود تا سال 2024 به بهره‌برداری برسد.

 

به نظر شما TSMC می‌تواند تا سال 2023 به بحران جهانی کمبود تراشه پایان دهد؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مصطفی‌ بشری