حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اولین رقیب تراشه های ۳ نانومتری TSMC سامسونگ خواهد بود

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، سامسونگ، سخت‌افزار

در دنیای تکنولوژی، TSMC بزرگ‌ترین تولید کننده تراشه برای شرکت‌های بزرگی همچون اپل، کوالکام، انویدیا، مدیاتک و سایر شرکت‌ها است. فناوری ۳ نانومتری این شرکت نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس اخبار دریافتی، گویا اولین رقیب تراشه های ۳ نانومتری TSMC سامسونگ خواهد بود. با ترنجی همراه باشید.

اولین رقیب تراشه های ۳ نانومتری TSMC کیست؟!

سامسونگ در تاریخ ۳۰ ژوئن اعلام کرد که تولید انبوه پیشرفته‌ترین خط مدار با عرض ۳ نانومتر را آغاز کرده است. TSMC قرار است تولید انبوه نیمه رساناهای ۳ نانومتری خود را در سال ۲۰۲۲ آغاز کند. در نگاه اول به نظر می‌رسد که سامسونگ برای رقابت با محصولات پیشرفته TSMC یک قدم جلوتر است، اما اینطور نیست. با این حال، چندین سوال وجود دارد که برای پاسخ به آن نیاز به بررسی بیشتر شرایط این دو شرکت داریم. یکی از این سوالات این است که مشتریان این دو شرکت چه کسانی هستند؟

اولین رقیب تراشه های ۳ نانومتری TSMC

پس از انتشار این خبر توسط سامسونگ، این سوال بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در صنعت نیمه رساناها، نام مشتری، مانند عرض خط مدار، شاخص مهمی برای اثبات قدرت فنی یک شرکت است. به خصوص تحویل اولین محصولات معنای بسیار خاصی دارد. با این وجود، سامسونگ اقدام به انتشار نام مشتریان خود نکرده است. در مقدمه بیانیه این شرکت فقط آمده است که ابتدا توسط رایانه‌های با عملکرد بالا مورد استفاده قرار خواهد گرفت. محل تولید تراشه‌های ۳ نانومتری، کارخانه Pyeongtaek نیست. این کارخانه جدیدترین تجهیزات سامسونگ را دارا می‌باشد. با این حال، کارخانه Hwaseong مسئول توسعه فناوری تولیدی سامسونگ است. این موضوع همچنین منجر به این گمانه زنی شد که “شاید تولید انبوه در مقیاس بسیار کمی باشد.

سامسونگ تراشه‌هایی را برای ماینرهای ارز دیجیتال ارائه خواهد کرد

به گفته تامین کنندگان و سایر منابع، سامسونگ ابتدا نیمه رساناهای مبتنی بر پردازش محاسباتی را در اختیار شرکت‌های استخراج رمز ارز در چین قرار خواهد داد. قیمت ارز مجازی در حال حاضر به شدت در حال کاهش است و این صنایع نمی‌توانند مشخص کند که آیا شرکت‌های استخراج رمز ارز می‌توانند در آینده به مشتریان پایدار این تراشه‌ها تبدیل شوند یا خیر.

کسب و کار تولید تراشه سامسونگ از اوایل سال ۲۰۲۱ کساد بوده است. نرخ بازده محصولات ۵ نانومتری که تولید انبوه آن در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد، افزایش نیافته است. همچنین، این شرکت نمی‌تواند نیمه رساناها را به طور پایدار برای گوشی‌های هوشمند به بزرگ‌ترین مشتری خود یعنی کوالکام عرضه کند. کوالکام سرانجام ظرفیت تولید تراشه TSMC را در پاییز ۲۰۲۱ افزایش داد و باعث شد سامسونگ سفارشات خود را از دست بدهد.

اولین رقیب تراشه های ۳ نانومتری TSMC

از سوی دیگر، TSMC که تقریبا همزمان تولید انبوه محصولات ۵ نانومتری را آغاز کرده بود، تولید تراشه‌های جدید اپل را نیز در اختیار گرفت. آیفون تنها محصول پرفروشی است که تولید CPU آن به تجهیزات بسیار پیشرفته و بسیار خاص نیاز دارد که بتواند در مدت زمان کوتاهی عرضه را به مسیر خود بازگرداند. در حال حاضر، علاوه بر TSMC، برخورد با سایر شرکت‌ها نیز بسیار دشوار است.

در همین حال، TSMC به افزایش فاصله خود با سایر رقبا ادامه می‌دهد

با افزایش مشکلات در محصولات ۵ نانومتری سامسونگ، برتری TSMC بیشتر افزایش می‌یابد. طبق گفته TrendForce، که یک شرکت تحقیقاتی مستقر در تایوان است، سهم تولید تراشه TSMC از ژانویه تا مارس ۲۰۲۲ به ۵۳.۶ درصد خواهد رسید که ۱۶.۳ درصد بیشتر از رتبه دوم یعنی سامسونگ است. در مقایسه با سه سال پیش، زمانی که لی جائه یونگ، نایب رئیس سامسونگ پیشنهاد دستیابی به رتبه اول جهان را داد، فاصله بین این دو شرکت حدود ۸ درصد افزایش یافته است.

مزیت TSMC این است که در زمینه تولید تراشه تخصص بسیاری دارد و همچنین می‌تواند بر سرمایه گذاری در فناوری‌های پیشرفته تمرکز کند. پیش بینی می‌شود که سرمایه گذاری تجهیزات در سال ۲۰۲۲ تا ۴۶ درصد نسبت به سال قبل افزایش یابد و به ۴۴ میلیارد دلار برسد که ۷۰ تا ۸۰ درصد آن برای محصولات پیشرفته استفاده می‌شود. در بخش محصولات ۳ نانومتری، TSMC در حال ایجاد دو کارخانه تولید همزمان در شهر Hsinchu در شمال تایوان و Tainan City در جنوب تایوان برای تولید انبوه در سال ۲۰۲۲ است.

اولین رقیب تراشه های ۳ نانومتری TSMC

از نظر مشتریانی مانند اپل، مزایای انتخاب TSMC نیز عالی است. برخلاف سامسونگ، TSMC که در تولیدات بسیار انبوه تخصص دارد، در محصولات نهایی مانند گوشی‌های هوشمند به طور مستقیم با مشتریان رقابت نمی‌کند. بنابراین، برای مشتریان آسان است که اطلاعات طراحی نیمه رساناها را که تبلور فناوری است به TSMC بسپارند. TSMC همچنین در مجموعه محصولات اطلاعاتی و طراحی همه منظوره خود که از مشتریان در طراحی نیمه هادی پشتیبانی می‌کند نیز برتر است.

سامسونگ در تلاش برای کاهش فاصله با TSMC، تغییرات متعددی را انجام می‌دهد

سامسونگ که مشتاق بهبود اوضاع خود بود، شروع به بازنگری در پرسنل بخش نیمه هادی خود کرده است. در دسامبر ۲۰۲۱، این شرکت مجبور شد رئیس بخش الکترومکانیک خود را به عنوان رئیس بخش نیمه رساناها بازگرداند. در ژوئن ۲۰۲۲، سامسونگ همچنین مجبور شد بیش از ده‌ها مدیر اجرایی از جمله رئیس مرکز فناوری تولید تراشه را جایگزین کند.

معمولا سامسونگ در ماه دسامبر تغییرات پرسنلی را در بخش اجرایی این شرکت انجام می‌دهد. این تعدیل پرسنل استثنایی نشان می‌دهد که تنظیم فناوری تولید یک اولویت برای آن‌ها است. علاوه بر این، همچنین نشان می‌دهد که سامسونگ تمام تلاش خود را می‌کند تا به رقابت با TSMC برگرد. برای برخورد دقیق و متفکرانه با مشتریان، سامسونگ به طور فعال از استعدادهای خارجی نیز استفاده می‌کند. این موضوع شامل به کارگیری پرسنل متخصص از شرکت کوالکام برای بخش پشتیبانی و طراحی است.

اینتل که زمانی در رقابت محصولات پیشرفته عقب مانده بود، تلاش خود را نیز سرعت بخشیده است. پت کیسینجر، مدیر اجرایی اینتل گفته است تولید تراشه به صورت پیشرو در آسیا متمرکز است و به قابلیت‌های تولید متعادل جغرافیایی نیاز دارد. این شرکت اکنون سرمایه گذاری‌های عظیمی در اروپا و ایالات متحده دارد. در حال حاضر، TSMC هنوز الگوی سه غول نیمه رسانای تایوان، کره جنوبی و ایالات متحده است.

اولین رقیب تراشه های ۳ نانومتری TSMC

با قضاوت بر عملکرد فعلی سامسونگ، به دلیل افزایش قیمت حافظه نیمه رساناها، این شرکت به افزایش درآمد خود ادامه داده است. فروش این شرکت در آوریل تا ژوئن ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۱ درصد و سود عملیاتی آن نیز ۱۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

وضعیت آینده سامسونگ احتمالا رو به تعادل است

به گفته خبرگزاری GizChina، با این حال، آینده سامسونگ همچنان نامشخص است. با رو به وخامت گذاشتن اقتصاد جهانی، فروش گوشی‌های هوشمند و مانیتورها ضعیف بوده است. این امر بر مصرف خانگی و فروش لوازم خانگی از جمله تلویزیون نیز تاثیر می‌گذارد. علاوه بر این، این وضعیت، بازار حافظه را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد و خطر کاهش همه جانبه در عملکرد چهار بخش اصلی سامسونگ نیز در حال افزایش است.

برای دستیابی به رشد پایدار، سامسونگ باید در زمینه تولید نیمه رسانها سود بیشتری کسب کند. چنین موضوعی به این دلیل است که بخش تولید نیمه رساناها یکی از معدود بخش‌هایی است که بازار آن به گسترش خود ادامه داده است. در زمینه نیمه رساناها تمرکز بلند مدت سامسونگ ناکافی بوده و تمرکز شرکت‌ها به TSMC است که یک خطر بزرگ برای سامسونگ است. به عنوان جایگزینی برای TSMC، شاید سامسونگ بتواند به طور پایدار نیمه رساناها پیشرفته را تولید کند، این موضوع از منظر امنیت اقتصادی نیز مهم است.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان