حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پردازنده پرچمدار Raptor Lake احتمالا بسیار سریع و قدرتمندتر از سایر رقبا است

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، اینتل، سخت‌افزار

پردازنده‌ها در دنیای فناوری همیشه نقشی مهم و حیاتی داشته‌اند و شرکت‌های سازنده نیز هر سال محصولاتی قدرتمندتر از گذشته عرضه می‌کنند. بر اساس اخبار و اطلاعاتی که اخیرا منتشر شده است، پردازنده پرچمدار Raptor Lake احتمالا بسیار سریع و قدرتمندتر از سایر رقبا است. با ترنجی همراه باشید.

پردازنده پرچمدار Raptor Lake و مواردی که درباره آن می‌دانیم…!

این روزها شاهد انتشار اخبار بیشتری از پردازنده‌های Raptor Lake اینتل هستیم و نمونه مهندسی دیگری که به تازگی مشاهده شده است، به سرعت کلاک بالا و عملکرد عالی این پردانزده پرچمدار اشاره دارد. این اطلاعات در قالب یک معیار فرضی Core i9-13900K با پردازنده ۲۴ هسته ای (با ۸ هسته قدرتمند و ۱۶ هسته کم مصرف) در نتایح Geekbench نشان داده شده است.

نتیجه به خودی خود به اندازه کلا‌ک‌هایی که 13900K با آن کار می‌کرد مهم نیست، یعنی کلاک پایه ۳ گیگاهرتز و بوست ۵.۵ گیگاهرتز. به یاد داشته باشید، این هنوز یک نمونه تراشه پیش تولید شده است. در تئوری، با فرض اینکه این معیار جعلی نباشد، بنابراین سرعت نهایی آن‌ها چنین نخواهد بود (مطمئنا انتظار بیشتری از فرکانس کلاک پایه با آیتم تمام شده داریم).

این نشت همچنین سرعت توربو (حالت تقویت شده) را برای مدت کوتاهی تا ۵.۷ گیگاهرتز نشان می‌دهد که می‌تواند نشانه امیدوار کننده‌ای باشد مبنی بر اینکه حداکثر سرعت توربو، برای مدت کوتاه و با افزایش سرعت حرارتی ممکن است حتی در سطحی بهتر از CPU نهایی باشد. گذشته از این، پیش از این شنیده‌ایم که پردازنده پرچمدار Raptor Lake مستقیما به حداکثر سرعت ۵.۸ گیگاهرتز رسیده است و این نوع شایعات برای مدتی ادامه داشته است

پردازنده پرچمدار Raptor Lake

برخی شایعات اشاره دارند که حتی این مقدار می‌تواند بیشتر نیز باشد، اگرچه ما قطعا آن را با شک و تردید بیشتری نسبت به حالات معمول می‌پذیریم. در مورد خود امتیاز Geekbench 5، نمونه 13900K به ترتیب در حدود ۸ درصد و ۳۷ درصد سریع‌تر از نمونه قبلی خود برای عملکرد تک هسته‌ای و چند هسته‌ای است. با این حال، نمی‌توان به اطلاعات بیشتری در این مورد دسترسی داشت. زیرا همانطور که قبلا اشاره شد، کار بر روی این CPU هنوز تمام نشده است.

بنابراین، این خود شایعه دیگری است که Core i9-13900K می‌تواند در پیکربندی پیش‌فرض خود به سرعت‌های بسیار بالا دست پیدا کند، چه برسد به قبل از اینکه علاقه‌مندان شروع به کار کردن با آن و اورکلاک کردن آن کنند. احتمالات موجود در این شایعات منتشر شده، می‌تواند AMD را نگران کند، به‌ویژه زمانی که دیگر اطلاعات نتشر شده اخیر در مورد عملکرد Raptor Lake نشان می‌دهد که پردازنده جدید اینتل امیدوارکننده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید (با توجه به اینکه تراشه نسل سیزدهم ظاهرا تازه‌سازی ساده Alder Lake است).

با این اوصاف، AMD با پردازنده‌های نسل بعدی Ryzen 7000 که بر اساس معماری کاملا جدید Zen 4 ساخته می‌شود، گام بزرگی را به جلو برمی‌دارد و تیم Red همچنین به دنبال برداشتن گام‌های بزرگ رو به جلو با افزایش سرعت پردازنده خود است. پس احتمالا پردازنده‌های نسل بعدی می‌توانند نبردی نزدیک داشته باشند و در نهایت قضاوت بر اساس آنچه که از طریق شایعات در گوشه و کنار منتشر می‌شود، دشوار است.

پردازنده پرچمدار Raptor Lake

چیزی که می‌تواند برای AMD نگران‌کننده‌تر باشد، این است که اینتل با چه سرعتی می‌تواند Raptor را با Meteor Lake (در یک فرآیند کاملا جدید ۷ نانومتری) همراه کند و گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که این تراشه‌های نسل چهاردهم در مرحله‌ای از سه ماهه دوم ۲۰۲۳ شروع به کار خواهند کرد. اگر این تلاش‌ها به نتیجه برسد، می‌تواند واقعا AMD را تحت فشار قرار دهد.

در حالی که باید مراقب هرگونه اطلاعات منتشر شده از شایعات باشیم، قابل ذکر است که تراشه‌ای که در اینجا مشاهده می‌شود در مادربرد Asus ROG Maximus Z690 Extreme نصب شده است که به تازگی بایوس آن با پشتیبانی از پردازنده‌های Raptor Lake به‌روزرسانی شده است. این موضوع به این شایعات از نظر کلی اعتبار بیشتری می‌دهد، به‌ویژه از آنجایی که مشخصات آن با نمونه پیش از انتشار 13900K دیگری که اخیرا دیده شده و افزایش ۵.۵ گیگاهرتزی را نشان می‌دهد نیز مطابقت دارد.

به گفته TechRadar، این واقعیت که در حال حاضر جریان به‌ظاهر ثابتی از شایعات درباره Raptor Lake وجود دارد نیز نشانه مثبتی است که اطلاعات دقیقی از پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل احتمالا زودتر از آنچه انتظار می‌رفت منتشر شود. همانطور که اخیرا گفتیم، این موضوع ممکن است به معنای عرضه این تراشه در ماه سپتامبر باشد (در مقایسه با بازه زمانی که در شایعه به آن اشاره شده است). به صورت کلی این موضوع را فقط گذر زمان مشخص خواهد کرد.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان