حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

خوراکی‌های ناب کرمانی!

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

بحث خوراکی‌های کرمانی که به میان می‌آید، حرف برای گفتن زیاد است. اگر به کرمان سفر کنید و کمی در بازارهای قدیمی آن قدم بزنید، چشمتان به فروشگاه‌هایی خواهد افتاد که کلمپه و قطاب و سوهان و… می‌فروشند. کافی است به داخل یکی از این دکان‌ها بروید تا صاحب یک بغل خوراکی خوشمزه شوید. در این مقاله قصد داریم به خوراکی‌های خوشمزه این شهر بپردازیم پس اگر شما هم کنجکاو هستید با ما همراه شوید.

پیش از آن که به بحث خوراکی‌های کرمان بپردازیم باید یادآوری کنیم که اگر قصد دارید به زودی به کرمان سفر کنید می‌توانید به ساده‌ترین روش نسبت به خرید بلیط اقدام نمایید. پس از اتمام سفر هم با خرید یک بلیط لحظه آخری کرمان تهران در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید. همچنین می‌توانید هر هتلی که مد نظرتان است از طریق علی‌بابا خریداری کنید مثلا با چند کلیک ساده می‌توانید یک اتاق در هتل اسپیناس پالاس تهران یا یک هتل در کرمان را رزرو نمایید.

 

قاووت

شهرت قاووت که قووتو هم خوانده می‌شود فقط به کرمان محدود نمی‌شود و در تمام ایران شناخته شده است. همان گونه که از نام قووتو مشخص است، سبب بالا رفتن قوت و انرژی می‌شود.

قاووت یک خوراکی پودری است و کامل‌ترین نوع آن به رنگ قهوه‌ای است. نوع قهوه‌ای قاووت از ترکیب چهل گیاه از جمله مغزها، گیاهان دارویی، ادویه‌ها، خشخاش، گشنیز، سیاه‌دانه بذر گندم و جو، خرفه، هل، کنجد و نخودچی و قهوه و شکر به دست می‌آید.

 

قطاب

قدمت قطاب که یکی از شناخته‌شده‌ترین و اصیل‌ترین شیرینی‌های ایرانی است به زمان هخامنشیان باز می‌گردد. این شیرینی محبوب در کرمان و یزد در دو نوع مختلف درست می‌شود. تفاوت نوع کرمانی و یزدی

در محتوای داخل خمیر است. قطاب کرمانی با پسته‌ یا گردوی چرخ شده و شکر پر می‌شود. در حالی که قطاب یزدی با مخلوط بادام چرخ شده و شکر پر می‌شود. اما بقیه موارد همچون شیوه تهیه خمیر و یا سرخ کردن آن در روغن مراحل کار دقیقا یکسان است.

حاج پسته

با توجه به وجود باغ‌های وسیع و پربار پسته، این آجیل مقوی در اکثر شیرینی‌های کرمان وجود دارد. به همین دلیل کرمانی‌ها دست به یک ابتکار عمل زده و به جای بادامی که در یزد برای تهیه حاجی بادام استفاده می‌شود به این شیرینی پسته اضافه کرده‌اند. مواد تشکیل دهنده این شیرینی عبارت است از پودر پسته و قند، تخم مرغ، گلاب و هل. حاج پسته طعمی بسیار خوب و طبع گرمی دارد. وزن آن بسیار کم است و هر کیلو آن شامل مقدار زیادی از این شیرینی خواهد بود.

 

نان پر

نان پر در حقیقت یک شیرینی سنتی کرمانی است که در بیشتر خانه‌ها در رنگ‌های مختلف درست می‌شود. البته اصل این شیرینی سنتی کرمان سفید رنگ بوده و تزئینات آن به رنگ زرد است. مواد تشکیل دهنده نان پر پودر قند، آرد، هل، کنجد و زعفران است. این شیرینی خو‌ش‌عطر و طعم معمولا در کنار چای صرف می‌شود. به علت کم بودن میزان شیرینی نان پر همه افراد می‌توانند از آن استفاده نمایند.

 

کلمپه

کلمپه نوعی کلوچه کرمانی است که در برخی از مناطق این استان همچون شهرستان بم پخته می‌شود. درون این کلوچه را با مخلوطی از خرما و گردوی چرخ شده پر می‌کنند. از هل، گلاب یا دارچین هم برای عطر بهتر کلمپه استفاده می‌شود. به جهت تزیین کلمپه از پودر پسته یا کنجد استفاده می‌شود و در نوع مخصوصی از آن نیز از زعفران و روغن حیوانی استفاده می‌شود.

 

کماچ سهن

کماچ یک شیرینی بسیار خوشمزه است که در تهیه آن از جوانه گندم و یک نوع ادویه خاص استفاده می‌شود. این ادویه از ترکیب دارچین، زیره و چند نوع گیاه دارویی به دست می‌آید. کماچ سهن بسیار مقوی و پر کالری بوده و می‌توان آن را به مدت طولانی بیرون از یخچال نگهداری نمود.

فالوده

فالوده خوش عطر و طعم کرمانی از قرار گرفتن گلوله‌های نشاسته‌ای در محلول آب و شکر تهیه می‌شود. در تهیه این نوع فالوده از گلاب، عرق نعنا، عرق بیدمشک و یا نسترن به‌عنوان چاشنی استفاده می‌شود. تخم شربتی یا تخم خرفه نیز به جهت تزیین به کار می‌رود. این فالوده بی‌نظیر را تقریبا در تمام بستنی فروشی‌های کرمان می‌توان یافت.

 

برشتو

شیرینی برشتو که  از خرما تهیه می‌شود، یک شیرینی پر طرفدار کرمانی است. این شیرینی که به شکل لوزی است از ترکیب آرد سرخ شده در روغن، شکر، خرما، پودر هل و آرد نخودچی تهیه می‌شود. خرما در ترکیبات این شیرینی نقش اساسی داشته و بیشتر طعم و مزه خاص برشتو به دلیل استفاده از خرما در آن است. به دلیل شیرینی زیاد برشتو معمولا به همراه چای صرف می‌شود.

 

کلام آخر

کرمان می‌تواند با جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و البته غذاها و خوراکی‌های خوشمزه خود یک مقصد مناسب برای سفر باشد. اگر در فکر سفر به کرمان هستید شک نکنید و همین حالا بلیط خودتان را از علی بابا تهیه کنید. با مراجعه به سایت علی بابا به راحتی می‌توانید هتل و بلیط خود را تهیه کنید. از هتل اسپیناس پالاس تهران گرفته تا هر هتلی در کرمان یا سایر شهرها و هر پروازی چه به صورت لحظه آخری مثل بلیط لحظه آخری کرمان تهران یا پرواز مشهد کرمان را از علی بابا بخواهید.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات