حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آموزش استفاده از برنامه Blood Oxygen در اپل واچ

ساعت‌های هوشمند اپل یه اپل واچ، جزو برترین و محبوب‌ترین محصولات این شرکت هستند. هر نسل مواردی جدید‌تری بر قابلیت‌های این گجت‌های کوچک دوست داشتنی افزوده می‌شود. این مسئله سبب افزایش عملکرد و گستردگی استفاده از اپل واچ شده است. در این مطلب قصد داریم به آموزش استفاده از برنامه Blood Oxygen در اپل واچ بپردازیم و همچنین نکات مهم دیگری را نیز درباره آن به شما بگوئیم. با ترنجی همراه باشید.

آموزش استفاده از برنامه Blood Oxygen در اپل واچ؛ یک برنامه مفید در حوزه سلامت

امروزه اپل واچ به یک ساعت هوشمند و کاربردی تبدیل شده است. صفحه نمایش آن دیگر دیگر فقط برای نظارت بر جریان اعلان‌ها یا فشار دادن دکمه لیست پخش باشگاه بدون نیاز به استفاده از تلفن نیست. همچنین این گجت، ابزاری است که اگر در مورد سلامتی خود حساس هستید، بسیار کاربردی خواهد بود. یا اگر در جایی هستید که می‌خواهید یک کمک بسیار تحسین‌ برانگیز برای فعالیت تناسب اندام شما انجام دهد، می‌توانید به آن مراجعه کنید.

اگر اپل واچ سری 6 یا اپل واچ سری 7 را انتخاب کنید، بهترین آپشنی را که اپل در ساعت هوشمند خود ارائه کرده است را دریافت خواهید کرد. این آپشن شامل سنسور سنجش میزان اکسیژن خون جدید آن می‌باشد که ممکن است نوآوری جدیدی برای ابزارهای پوشیدنی نباشد، اما اولین بار است که اپل توانایی اندازه گیری اکسیژن خون را به یکی از ساعت‌های هوشمند خود می‌افزاید.

آموزش کار با آیفون X توسط اپل، فیس آی دی Face ID و ژشت های کنترلی جدید

چه نکته مهمی درباره اندازه گیری سطح اکسیژن خون وجود دارد؟ چرا باید این کار را در اپل واچ انجام دهیم؟ چگونه باید این کار را انجام دهیم؟ در این مطلب همه چیزهایی که باید در مورد برنامه Blood Oxygen اپل واچ بدانید را به صورت کامل و جزء به جزء به شما خواهیم گفت. آموزش استفاده از برنامه Blood Oxygen در اپل واچ به همه نکات مهمی که باید بدانید، اشاره خواهد کرد.

اکسیژن خون چیست؟

قبل از اینکه درباره چرایی و چگونگی اندازه‌ گیری میزان اکسیژن خود در اپل واچ صحبت کنیم، باید دقیقا مشخص کنیم که منظور از اکسیژن خون چیست. در ساده‌ترین شکل، به میزان اکسیژن موجود در گلبول‌های قرمز خون، اکسیژن خون گفته می‌شود که این گلبول‌های قرمز این اکسیژن را در سراسر بدن حمل می‌کنند.

این اکسیژن سوخت بدن است و برای هر عملکردی که باعث زنده نگه داشتن انسان‌ها می‌شود، حیاتی است. اگر بدن در تلاش است تا مقدار مناسب اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت کند، ممکن است برای انجام صحیح این عملکردها مشکل داشته باشد و آن زمان است که سطوح پایین اکسیژن خون و مشکلاتی را تجربه کند که می‌تواند منجر به عوارض مهمی شود.

آموزش استفاده از برنامه Blood Oxygen در اپل واچ

چه چیزی می‌تواند باعث کاهش سطح اکسیژن خون شود؟

دلایل مختلفی برای کاهش سطح اکسیژن خون در بدن وجود دارد. شرایطی مانند آسم، عفونت‌هایی مانند ذات‌الریه و ویروس‌های تنفسی و بیماری‌هایی مانند کووید-19 می‌توانند بر توانایی بدن برای دریافت اکسیژن، تأثیر بگذارند.

قرار گرفتن در محیط های با ارتفاع زیاد که در آن اکسیژن در جو کمتر از حد طبیعی می شود نیز حالت دیگری است که در آن ممکن است سطح اکسیژن خون کاهش یابد. همچنین ممکن است علائمی مانند سردرد، سرگیجه، گیجی و تنگی نفس را تجربه کنید. به ندرت اتفاق می‌افتد که سطح اکسیژن خون بیش از حد بالا باشد و با کسی که به اکسیژن نیاز دارد مرتبط باشد.

چگونه می‌توان از داده‌های اکسیژن خون در اپل واچ استفاده کرد؟

در حال حاضر، اپل به شما این امکان را می‌دهد که اندازه گیری‌های نقطه‌ای را انجام دهید و سطح اکسیژن خون را در طول روز و هنگام خواب کنترل کنید. اپل می‌گوید داده‌ها و اندازه‌گیری‌های تولید شده توسط حسگر اکسیژن خون تنها برای اهداف کلی تناسب اندام و سلامتی طراحی شده‌اند. بنابراین برای کسانی که امیدوارند بتوانند از آن به روشی مشابه با دستگاه پالس اکسیمتر اختصاصی استفاده کنند تا اطلاعات جدی‌تری درباره سلامتی ارائه دهند که بتواند به برخی از مشکلات مرتبط با سطح پایین اکسیژن خون کمک کند، شاید مورد مناسبی نباشد. این موضوع در مورد اپل واچ صدق نمی‌کند. حداقل، هنوز اپل واچ برای چنین چیزی طراحی نشده است.

بنابراین منظور و هدف کلی اپل از تناسب اندام و سلامتی چیست؟ اصولا اپل وارد هیچ جزئیاتی در مورد آن نمی‌شود، بنابراین این موضوع بسیار تفسیر پذیر است. یکی از راه‌هایی که می‌توان از آن استفاده کرد، در سناریوی ارتفاعی است که به آن اشاره کردیم. کنترل سطح اکسیژن خون در زمانی که غلظت اکسیژن در جو کمتر است یکی از حالت‌هایی است که می‌توان با استفاده از اپل واچ آن را اندازه گیری کرد. این کاری است که Garmin با سنسور پالس ox که در بسیاری از ساعت‌های خود قرار داده انجام می‌دهد.

آموزش افزودن ویجت به مک در macOS Monterey

اپل واچ همچنین به طور خاص می‌تواند راه حلی برای ریکاوری و تمرین ارائه دهد. به خصوص که تقاضای بدن برای افزایش مصرف اکسیژن در طول ورزش بسیار زیاد است. سطح کم و پایین‌تر اکسیژن خون ممکن است نشانه‌ای از این باشد که بدن شما هنوز پس از یک تمرین سخت یا تمرین انرژی‌گیر، در حال ریکاوری است و بهتر است قبل از شروع مجدد حتما یک روز را به استراحت بگذرانید.

برای روشن شدن این موضوع، اپل بر اساس اینکه برای پیاده روی در ارتفاع بالا رفته‌اید یا بیشتر از حد معمول در تمرینات سخت فعالیت می‌کنید، از شما چیزی نمی‌پرسد. این مسئله بر عهده کاربر است که اگر داده‌ها را مفید و کاربردی بداند، از این طریق از آن استفاده کند.

این موارد قطعا داده‌ای نیست که بخواهید در طول ورزش بررسی کنید. قرار نیست هیچ چیز خاص و ارزشمندی را ارائه دهد و در واقع یک کار چالش برانگیز برای انجام اندازه گیری در حال حرکت است که بعدا به آن بیشتر خواهیم پرداخت.

میزان طبیعی اکسیژن خون چقدر است؟

مانند سایر ساعت‌های هوشمند و ردیاب‌های تناسب اندام که برای اندازه گیری سطح اکسیژن خون ارائه می‌شوند، اندازه گیری‌های شما به صورت درصدی ارائه می‌شود. همانطور که توسط اپل و سایر نهادهای مهم حوزه سلامت مانند WHO (سازمان بهداشت جهانی) بیان شده است، سطح اکسیژن خون در حد 95 الی 100 درصد، طبیعی در نظر گرفته می‌شود. کمتر از این مقدار ممکن است نشانه‌ای از وجود یک مشکل باشد. با این حال، اپل مجددا تاکید می‌کند که برنامه‌ها، سنسور‌ها، داده‌ها و اندازه‌ گیری‌هایش برای مقاصد پزشکی استفاده نمی‌شوند، پس باید این موضوع مهم را در نظر داشته باشید.

آموزش استفاده از برنامه Blood Oxygen در اپل واچ

کدام اپل واچ می‌تواند اکسیژن خون را اندازه گیری کند؟

در حال حاضر اپل واچ 6 و 7 تنها گجت‌هایی هستند که قادر به بررسی سطح اکسیژن خون هستند. به احتمال بسیار زیاد، اپل واچ 8 و نسل بعدی اپل واچ SE با ورود به بازار مصرف، از این فناوری و حسگر مربوط به آن برخوردار خواهند بود.

برنامه Blood Oxygen در کشورها و مناطق خاصی در دسترس است که می‌توانید آن را از اینجا بررسی کنید. اپل همچنین می‌گوید این ویژگی برای کاربران 18 سال و بالاتر طراحی شده است.

آموزش نصب نرم افزار و بازی iOS در مک بوک M1

چگونه اپل واچ سطح اکسیژن خون را اندازه گیری می‌کند؟

فناوری خاصی که باعث می‌شود همه این فرآیندها رخ دهد، در حسگر اپتیکال ضربان قلب موجود در پشت اپل واچ سری 6 و 7 تعبیه شده است. مانند سنسور ضربان قلب آن، این فرآیند تماما در مورد چراغ‌ها است. وقتی زمان اندازه‌ گیری فرا می‌رسد، آن سنسور، LED های قرمز و سبز و همچنین نور مادون قرمز را به رگ‌های خونی مچ می‌تاباند. برخلاف پالس اکسی متر، این نور از طریق بدن ارسال نمی‌شود. در عوض، فتودیودهایی که نور را به جریان الکتریکی تبدیل می‌کنند، میزان بازتاب نور به پشت ساعت را اندازه‌گیری می‌کنند.

سپس این داده‌ها توسط الگوریتم‌های اپل کوچک می‌شوند تا رنگ خون شناسایی‌شده را مشخص کنند. خون قرمز روشن یا خون شریانی، اکسیژن بیشتری را حمل می کند در حالی که خون وریدی قرمز تیره، اکسیژن کمتری حمل می‌کند. بنابراین اپل واچ می‌تواند از خون پر از اکسیژن بیشتری که از قلب گرفته شده و به بقیه بدن فرستاده شده است اندازه گیری کند تا سطح اکسیژن خون را به صورت درصدی به شما نمایش دهد.

آموزش استفاده از برنامه Blood Oxygen در اپل واچ

نحوه اندازه گیری اکسیژن خون در اپل واچ

اولین کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید اپل واچ شما آخرین نسخه WatchOS را اجرا می‌کند و از آیفون 6S یا یک آیفون جدیدتر با iOS 14 استفاده می‌کنید. در ادامه به اپلیکیشن Watch آیفون خود رفته و سپس به بخش My Watch بروید. برای یافتن برنامه Blood Oxygen به بخش پایین بروید و برای باز کردن، روی آن ضربه بزنید. از اینجا می‌توانید قابلیت اندازه‌ گیری اکسیژن خون را تغییر دهید.

همچنین می‌توانید ساعت را برای اندازه‌ گیری اکسیژن خون در حین ردیابی خواب و در حالت‌های سینما فعال کنید. اگر نگران هستید که چراغ قرمزی که برای ردیابی آن استفاده می شود، آزاردهنده باشد، می‌توانید آن را خاموش کنید. پس از بازگشت به اپل واچ، برنامه Blood Oxygen را انتخاب کنید. اگر اولین باری است که سطح اکسیژن خون خود را اندازه گیری می‌کنید، نکاتی به شما گفته می‌شود تا مطمئن شوید که فرآیند اندازه گیری به خوبی انجام می‌شود.

آموزش ثبت اسکرین شات در مک بوک (macOS)

مواردی مانند اطمینان از اینکه ساعت شما روی مچ شما محکم باشد اما خیلی سفت نباشد. همچنین رو به بالا نگه داشتن صفحه ساعت و قرار دادن مچ دست روی میز نیز می‌تواند دریافت اطلاعات از خون را بهبود بخشد. وقتی آماده اندازه گیری هستید، باید تاج دیجیتال را بزنید. فرآیند اندازه گیری حدود 15 ثانیه طول می‌کشد. پس از تکمیل، یک اندازه گیری به صورت درصدی دریافت خواهید کرد و توجه داشته باشید که می‌توانید داده‌های خود را در برنامه Apple Health نیز مشاهده کنید.

از کجا می توان اندازه گیری اکسیژن خون را در Apple Health پیدا کرد

اگر می‌خواهید رکوردی از تمام اندازه گیری‌های گرفته‌شده را همراه با باز خوانی معنای داده‌ها ببینید، به داخل اپلیکیشن Apple Health در آیفون خود بروید، به بخش Browse رفته و سپس به دنبال تب به نام Vitals بگردید. اگر اکسیژن خون را اندازه گیری کرده‌اید یا در طول خواب آن را کنترل کرده‌اید، می‌توانید داده‌های خود را در اینجا مشاهده کنید.

همچنین می‌توانید داده‌های روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه را مشاهده کنید. گزینه Show More Blood Oxygen Data را انتخاب کنید و تا بتوانید محدوده‌های سطح اکسیژن خون را در همان دوره‌ها و همچنین میانگین‌های روزانه را نیز مشاهده کنید.

آیا اپلیکیشن‌های دیگری برای اپل واچ وجود دارند که از حسگر اکسیژن خون استفاده کنند؟

در حال حاضر، تنها راه اندازه گیری سطح اکسیژن خون با سنسور مربوط به آن، استفاده از اپلیکیشن Blood Oxygen خود اپل است. البته این موضوع بدان معنا نیست که در آینده تغییری رخ نخواهد داد. درست مانند بسیاری از برنامه‌ها که اکنون از فناوری سنجش ضربان قلب اپل استفاده می‌کنند، اصلا تعجب‌آور نخواهد بود اگر اتفاقی مشابه با سنسور اکسیژن خون آن نیز بیفتد.

این موضوع نیاز به اپل دارد که به توسعه دهندگان دسترسی لازم را ارائه کند. بنابراین باید منتظر ماند که چه زمانی برنامه‌هایی دیگری نیز برای انجام این کار در آپدیت نرم‌افزاری watchOS بعدی قرار خواهند گرفت.

اندازه گیری اکسیژن خون از مچ چقدر دقیق است؟

این موضوع که اپل می‌تواند داده‌های دریافتی را ارائه دهد موضوع بسیار خوبی است. اما آیا این داده‌ها واقعا قابل اعتماد هستند؟ اپل واچ همانند استفاده از فناوری مبتنی بر نور برای اندازه گیری ضربان قلب از مچ دست، از روشی مشابه برای اندازه گیری اکسیژن خون استفاده می‌کند. این موضوع مشکلات مشابهی را در خصوص به دست آوردن داده‌های درست یا اطلاعات دقیق به همراه دارد.

اپل برخی از عواملی را که می‌تواند بر اندازه گیری‌های درست و قابل اعتماد تأثیر بگذارد، از جمله داشتن خالکوبی و تتو یا تجربه پرفیوژن (که می‌تواند ناشی از قرار گرفتن در محیط‌های سرد باشد را گفته است. اگر ضربان قلب شما هم خیلی بالا باشد، اپل واچ ممکن است برای اندازه گیری با مشکل روبرو باشد. حرکت مچ دست به اطراف می‌تواند بر فرآیند اندازه گیری تاثیر بگذارد. درست مانند سایر ساعت‌های هوشمند و ردیاب‌های تناسب اندام که اکسیژن خون را اندازه گیری می‌کنند. احتمالا دلیلی بر این است که اپل و شرکت‌هایی مانند Fitbit اندازه‌ گیری را در هنگام خواب انجام می‌دهند، جایی که مشکل حرکتی کاهش می‌یابد.

آموزش استفاده از برنامه دانلود رایگان یوتیوب برای تماشای آفلاین ویدیوها

همچنین دلایلی وجود دارد که چرا در حوزه پزشکی، از پالس اکسی متری که روی نوک انگشت شما قرار می‌گیرد تا اندازه گیری‌ها را انجام دهد، استفاده می‌شود. این مسئله به دلیل رویکرد مطلوب آن است. در واقع اینطور در نظر گرفته می‌شود که این قسمت از بدن، مشکلات احتمالی را که می‌تواند در مچ دست تجربه کند، کاهش می‌دهد. پالس اکسی‌ مترهای اختصاصی، رویکردی مبتنی بر نور متفاوتی را برای اندازه‌گیری اکسیژن خون دارند. آن‌ها دو طول موج نور را از طریق بافت بدن ارسال می‌کنند که برخلاف روش انعکاس نور مورد استفاده در اپل واچ و سایرین ساعت‌های هوشمند مانند گارمین، فیت بیت و هواوی است. همچنین خون نزدیک‌تر به سطح پوست روی انگشت می‌نشیند و آن را به مکان بهتری برای اندازه‌گیری تبدیل می‌کند.

به گفته techradar، اپل میزان دقیق بودن سنسور اکسیژن خون خود را بیان نمی‌کند و احتمالا وارد بحث دقت آن نیز نمی‌شود. مگر اینکه نسبت به مناسب کردن آن برای اندازه گیری در درجه‌های پزشکی مانند سنسور ضربان قلب ECG، اقدام کند.

 

نظر شما در مورد آموزش استفاده از برنامه Blood Oxygen در اپل واچ چیست؟ آیا از ساعت‌های هوشمند اپل استفاده می‌کنید؟ آیا شما هم از این گجت برای اندازه گیری میزان اکسیژن خون خود استفاده می‌کنید؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان