حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بیماری های کبد که باید آن ها را بشناسید

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های بدن ما تصفیه خانه‌ی آن است. اگر بدن خود را مانند یک کارخانه‌ی شکستن مواد غذایی و تبدیل آنها به ذرات مورد نیاز در نظر بگیریم، یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که در آن وجود دارد، بخشی است که همه‌ چیز را فیلتر، پاکسازی، سم زدایی و تصفیه می‌کند. یکی از اندام‌هایی که این کار را انجام می‌دهد کبد است. بنابراین کبد از اعضای مهم بدن است و سلامت آن بسیار اهمیت دارد.

تا به حال شده‌است که درباره‌ی بیماری‌هایی که کبد دچار آنها می‌شود کنجکاو باشید؟ اگر نه، بهتر است بدانید که موضوع مهمی را بی‌تفاوت به حال خود رها کرده‌اید. اولین قدم برای پیشگیری از بیماری‌ها و تشخیص زودهنگام آنها، آشنایی نسبی با بیماری و شناخت علائم است. شما زمانی می‌توانید (در زمان‌هایی به غیر از چکاپ‌های سالانه و ماهانه) بیماری را در خود تشخیص دهید و یا به مشکلی مشکوک شوید که علامت‌ها را در بدن خود بشناسید و نسبت به آنها توجه نشان دهید.

بیماری‌های کبد انواع مختلفی دارد که لازم است برخی از آنها را بشناسیم و در صورت دیدن علائم آنها به فوق متخصص گوارش و کبد مراجعه کنیم.

در سلسله مقالات معرفی و آشنایی با انواع بیماری ها به بررسی بیماری های کبد پرداخته‌ایم. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

علائم عمومی بیماری های کبدی کدامند؟

هنگامی که کبد شما دچار مشکلی می‌شود، علائمی از خود نشان می‌دهد که بهتر است با آنها آشنا باشید. برخی از مواردی که معمولا در بیماری‌های کبدی در فرد بروز می‌کند شامل موارد زیر هستند؛

  • • زردی؛ با زرد شدن پوست صورت و ملتحمه چشم همراه است.
  • • رنگ مدفوع تغییر می‌کند و زرد، کمرنگ و یا خونی می‌شود. گاهی نیز ممکن است که رنگ مدفوع سیاه شود.
  • • شکم معمولا بزرگ می‌شود که به علت آسیت یا جمع شدن آب در شکم است که خوابیدن و دراز کشیدن روی شکم را سخت می‌کند و بر روی خوردن هم تاثیر می‌گذارد.
  • • انسفالوپاتی؛ اختلال مغری که خواب، شناخت و خلق را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بیماری های کبدی شایع کدامند؟

مشکلات بسیاری می‌توانند کبد را تحت تاثیر قرار دهند. برخی از این مشکلات ممکن است که نادر باشند و برخی دیگر به نسبت شایع‌تر. در ادامه به معرفی برخی از بیماری‌های شایع کبد پرداخته‌ایم که شناختن آنها می‌تواند برای شما مفید باشد.

1.      هپاتیت

هپاتیت یکی از بیماری‌های کبدی شایع است که می‌تواند عملکرد کبد را دچار اختلال کند. این بیماری ناشی از التهاب کبد است و معمولا در اثر آلودگی ویروسی ایجاد می‌شود. هپاتیتی که در اثر آلودگی با ویروس ایجاد شده‌باشد، هپاتیت ویروسی نامیده می‌شود. هپاتیت‌های ویروسی واگیردار هستند و باید در برخورد با افراد مبتلا مراقب باشیم.

خوشبختانه با واکسینه‌شدن در برابر هپاتیت‌های A و B می‌توان نسبت به آنها ایمنی پیدا کرد و احتمال انتقال به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. البته توجه داشته‌باشید که باید نکات بهداشتی و مراقبتی را رعایت کرد. از طرفی باید از کاندوم در سکس استفاده کرد و از استفاده از سرنگ مشترک پرهیز نمود.

هپاتیت انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی انها می‌پردازیم.

·         هپاتیت A

هپاتیت آ در اثر مواجهه با غذا و آب آلوده ایجاد می‌شود و معمولا علائم در چند روز برطرف می‌شوند. بعد از چند هفته بهبودی از بیماری هپاتیت آ حاصل می‌شود.

·         هپاتیت ‌B

هپاتیت ب می‌تواند حاد و مزمن باشد. این بیماری از طریق مایعات بدن منتقل می‌شود (مثلا از طریق ترشحات حین سکس و یا از طریق خون). با وجود اینکه می‌توان هپاتیت ب را تحت کنترل قرار داد اما درمان ندارد و همیشه با شما هست. تشخیص زود هنگام در کنترل بیماری و عوارض آن نقش مهمی دارد. بنابراین انجام بررسی‌های مستمر می‌تواند در سلامت شما موثر باشد.

·         هپاتیت C

هپاتیت سی هم مانند هپاتیت ب انتقال پیدا می‌کند. البته این بیماری در مراحل اولیه علائمی ندارد اما در مراحل پیشرفته آسیب‌های جبران‌ناپذیری به کبد وارد می‌کند که همیشه با بیمار همراه خواهد شد.

·         هپاتیت D

این بیماری تنها در افرادی که هپاتیت ب داشته‌اند می‌تواند ایجاد شود و واگیردار نیست. هپاتیت دی هم می‌تواند نوع حاد و مزمن داشته‌باشد.

·         هپاتیت E

هپاتیت ای از انواع کم‌خطر هپاتیت است و در اثر نوشیدن آب آلوده به آن دچار می‌شوید. معمولا به خودی خود خوب می‌شود و علائم آن از بین می‌روند.

2.      کبد چرب

کبد چرب ناشی از ازدیاد چربی در کبد است که دو حالت دارد؛

  • • کبد چرب ناشی از الکل؛ در اثر مصرف زیاد الکل ایجاد می‌شود.
  • • کبد چرب غیر الکلی؛ که در اثر عواملی ایجاد می‌شود که هنوز مشخص نیستند و محققان در حال بررسی آنها هستند.

در صورتی‌که این موارد درمان نشوند می‌توانند ایجاد اختلال عملکرد کبدی و سیروز کبدی بدهند که همان نارسایی کبد است.

3.      بیماری های کبدی خودایمنی

بیماری‌های خود ایمنی زمانی ایجاد می‌شوند که سلول‌های دفاعی بدن، به اشتباه سلول‌های خود فرد را بیگانه تلقی می‌کنند و به آنها حمله می‌کنند و آنها را از بین می‌برند. ممکن است که این اتفاق برای کبد هم بیفتد. برخی از بیماری‌های خودایمنی کبدی شامل موارد زیر هستند؛

  • • هپاتیت خودایمنی؛ سلول‌های دفاعی به کبد حمله می‌کنند در آن ایجاد التهاب کبد می‌کنند که در صورت عدم درمان می‌تواند باعث ایجاد سیروز و اختلال عملکرد کبد شود.
  • • PCB؛ زمانی که مجاری صفراوی در کبد آسیب ببینند، صفرا در کبد جمع می‌شود. این بیماری می‌تواند سبب سیروز و مرگ شود.
  • • کولانژیت اسکلروز اولیه؛ آسیبی که به مرور به مجاری صفراوی وارد می‌شود و باعث بسته شدن آنها می‌شود می‌تواند سبب جمع شدن صفرا در کبد و آسیب دیدن آن شود.

4.      سیروز کبدی

سیروز ناشی از اسکار ایجاد شده در کبد است که می‌تواند در اثر بیماری‌های مختلف و یا مصرف زیاد الکل ایجاد شود. سیستیک فیبروز و سیفلیس هم می‌توانند سیروز کبد ایجاد کنند. هر چند این دو مورد کم‌تر دیده می‌شوند و چندان شایع نیستند. معمولا در مراحل اولیه‌ی سیروز کبدی می‌توان آن را تحت کنترل درآورد اما در مراحل پیشرفته دیگر کاری از دست پزشک بر نمی‌آید و معمولا فرد باید پیوند کبد انجام دهد. به هر حال سیروز کبدی از بیماری‌های تهدیدکننده‌ی حیات محسوب می‌شود.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات