حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چگونه دمای CPU کامپیوتر خود را مشاهده کنیم؟

معمولا دو گروه همیشه نگران دمای کامپیوتر خود هستند. دسته اول اورکلاکر ها و دسته دوم کسانی هستند که لپ تاپ قدرتمندی دارند. معمولا لپ تاپ ها به دلیل فضای محدود، از سیستم خنک کننده چندان قدرتمندی برخوردار نیستند. اکنون در ترنجی به سراغ روش هایی خواهیم رفت که می‌توان به وسیله آن ها دمای دقیق CPU کامپیوتر را مشاهده کرد.

برنامه های زیادی برای نمایش دمای CPU کامپیوتر تولید شده است

نه ویندوز ۱۱ و نه نسخه ۱۰، هیچ نرم افزار پیش‌فرضی برای مشاهده دمای CPU کامپیوتر ندارند. خوشبختانه اما اپلیکیشن های متعددی برای این امر توسعه پیدا کرده است. در اینجا به معرفی دو مورد از بهترین آنان خواهیم پرداخت. اولین نرم افزار، Core Temp نام دارد. این برنامه بسیار کم حجم و ساده است. به وسیله آن می‌توانید به راحتی دمای CPU رایانه خود را بررسی کنید. هنگامی که اقدام به نصب این نرم افزار کنید، بلافاصله آیکون های مربوط به کنترل دما، در تسک بار ویندوز شما نمایش داده خواهد شد.

به وسیله Core Temp می‌توانید دمای هر هسته از پردازنده رایانه خود را بررسی کنید. اگر بر روی آیکون این برنامه که بر روی تسک بار ظاهر شده کلیک راست کنید، پنجره اصلی آن نمایش داده خواهد شد. در این پنجره می‌توانید اطلاعات بسیاری درباره CPU رایانه خود را مشاهده کنید. روبروی دمای هر هسته، بالاترین دمایی که آن قطعه می‌تواند تحمل کند، نوشته شده است. توصیه می‌کنیم که همیشه ۱۰ تا ۲۰ از حداکثر دما فاصله داشته باشید تا حرارت بیش از حد، باعث کاهش عمر مفید رایانه شما نگردد.

اگر Core Temp  موفق به تشخیص حداکثر دمای توصیه شده برای پردازنده کامپیوتر شما نشد، می‌توانید با وارد کردن مشخصات رایانه خود در اینترنت به این دمای توصیه شده، دسترسی پیدا کنید. برای دسترسی به برخی از ویژگی‌های مفیدتر Core Temp، به Options > Settings بروید. در اینجا چند تنظیمات وجود دارد که توصیه می‌کنیم به آنها نگاهی بیندازید:

با رفتن به General > Start Core Temp with Windows می‌توانید مشخص کنید که آیا این اپلیکیشن هنگام اجرای ویندوز، راه اندازی گردد یا خیر. اگر این گزینه فعال باشد، بدون اجرای Core Temp می‌توانید دمای CPU کامپیوتر خود را مشاهده کنید.

با مراجعه به قسمت Display > Hide Taskbar Button می‌توانید آیکون این اپلیکیشن را از تسک بار خود حذف کنید تا فضایی را اشغال نکند. به کمک Notification Area > Notification Area Icons می‌توانید نحوه نمایش دما را شخصی سازی کنید. برای مثال انتخاب کنید که فقط منوی برنامه‌ در تسک بار نمایش داده شود و یا دمای هر هسته به طور جداگانه قابل مشاهده باشند. در این قسمت همچنین می‌توانید فونت و رنگ ها را نیز سفارشی سازی کنید.

همچنین در بخش General Settings می‌توانید انتخاب کنید که دمای در حال نمایش در چه زمانی به روز شود. این قابلیت به طور پیش‌فرض بر روی ۱۰۰۰ میلی ثانیه تنظیم شده است. اگر اعداد چشمک زن شما را آزار می‌دهد، می‌توانید این عدد را بالاتر ببرید. البته دقت کنید، هر چه که این عدد بیشتر باشد، Core Temp بیشتر طول می‌کشد تا در صورت داغ بودن CPU، شما را مطلع سازد.

اگر امکانات بیشتری می‌خواهید، HWMonitor را امتحان کنید

اگر به دنبال نرم افزار حرفه ای تری می‌گردید، HWMonitor پیشنهاد ماست. به کمک این اپلیکیشن می‌توانید دمای CPU، مادر برد، هارد دیسک و کارت گرافیک خود را به راحتی مشاهده کنید. پس از نصب HWMonitor با جدولی شامل دمای CPU کامپیوتر، سرعت فن و سایر مقادیر مواجه خواهید شد. برای یافتن دمای CPU خود، به قسمتی بروید که نام پردازنده نوشته شده است. برای مثال در اینجا، پردازنده رایانه ما Intel Core i7 4930K بود. با کمی گشت و گذار در محیط این برنامه می‌توانید دمای سایر اجزای کامپیوتر خود را چک کنید.

برخلاف اینتل، پردازنده های AMD دو دما را اطلاع می‌دهند: «دمای CPU» و «دمای هسته». به همین دلیل است که هنگام بررسی اعداد داده شده باید دقت بیشتری کرد. دمای CPU یک سنسور دمای واقعی اسن، در سوکت پردازنده به کار گرفته شده. اما دمای هسته در اصل دما نیست. این عدد تقریبی بوده و سعی بر آن دارد که عملکرد یک حسگر تشخیص دما را تقلید کند.

موضوعی که باید به آن توجه کرد آن است که دمای CPU در سطوح پایین دقیق تر است. اما دقیقاً برعکس آن، «دمای هسته» در مقادیر بالاتر، دقت بیشتری نیز دارد. جلوگیری از داغ شدن بیش از حد رایانه بسیار مهم است، پس ضروریست که در همه موارد به دمای هسته توجه کنید.

اگر دمای CPU کامپیوتر نشان داده نمی‌شود یا عدد نمایش داده شده اشتباه است، چه باید کرد؟

در برخی موارد ممکن است متوجه شوید که یکی از دو برنامه ذکر شده به درستی کار نمی‌کنند. برای مثال دمای نشان داده شده توسط آنان با سایر برنامه متفاوت است. یا آنکه به طور کلی در نمایش دما ناتوانند. دلایل زیادی برای این اتفاق وجود دارد که ما در اینجا به ذکر چند مورد خواهیم پرداخت:

۱-ممکن است سنسور های متفاوتی با یکدیگر را مقایسه می‌کنید! همان‌طور که اشاره شد، یه ویژه در پردازنده های AMD، دو دمای هسته و دمای CPU با یکدیگر متفاوت هستند. حتما مطمئن شوید که در برنامه های مختلف دمای هسته را یا دمای هسته و دمای CPU را با خودش مقایسه می‌کنید.

۲-مطمئن شوید که از جدیدترین نسخه برنامه استفاده می‌کنید. برای مثال اگر از نسخه های قدیمی‌ Core Temp استفاده کنید، ممکن است از پردازنده رایانه شما پشتیبانی نکند. در این صورت یا دمای دقیقی نشان داده نمی‌شود یا آنکه اصلا نمی‌توانید دمایی را مشاهده کنید. در این موارد بهتر است ابتدا برنامه را به روزرسانی کنید. البته اگر از پردازنده شما به تازگی عرضه شده، احتمالا نیاز است مدتی صبر کرده تا به روزرسانی جدید از این برنامه منتشر شود که از این پردازنده جدید نیز پشتیبانی کند‌.

۳-چند سال از عمر کامپیوتر شما می‌گذرد؟ اگر بیش از چند سال از عمر آن گذشته باشد، ممکن است توسط برنامه هایی مانند Core Temp پشتیبانی نشود.

چگونه دما کارت گرافیک را مشاهده کنیم؟

اگرچه Core Temp دمای کارت گرافیک را نشان نمی‌دهد اما اپلیکیشن HWMonitor با دقت خوبی می‌تواند این کار را انجام دهد. با این حال، برای بررسی دمای GPU خود در ویندوز ۱۰ یا ویندوز ۱۱ به نرم افزار ثالثی نیاز ندارید. از زمان به روز رسانی می ۲۰۲۰ ویندوز ۱۰، Task Manager اطلاعات دمای GPU را نمایش می‌دهد.

برای پیدا کردن آن، Task Manager خود را باز کنید. سریع‌ترین راه برای انجام این کار، فشار دادن Ctrl+Shift+Esc است، اگرچه می‌توانید Ctrl+Alt+Delete را فشار داده و روی «Task Manager» کلیک کنید یا میانبر «Task Manager» را در منوی استارت خود جستجو کنید و آن را اجرا کنید.

با رفتن به قسمت Performance و سپس کلیک بر روی Summary View می‌توانید به صفحه مورد نظر دسترسی داشته باشید. اگر می‌خواهید این صفحه به صورت پنجره ای شناور نمایش داده شود، کافیست که بر روی  «always on top of other windows» یک بار کلیک کنید. Task Manager به شما امکان می‌دهد بر روی برنامه هایی را که از بیشترین منابع GPU استفاده می کنند نیز نظارت کنید.

آموزش اجرای برنامه های اندروید در ویندوز 11

در صورت گرم شدن بیش از حد رایانه چه باید کرد؟

نظارت بر دمای شما خوب است و هر کسی باید هر چند وقت یکبار آن را بررسی کند. اما اگر رایانه شما مرتباً بیش از حد گرم می شود، احتمالاً دلیل عمیق تری وجود دارد که باید به دنبال آن باشید. Task Manager را باز کنید و ببینید آیا فرآیندهایی وجود دارند که از CPU رایانه شما استفاده غیر متعارفی کنند. مطمئن شوید که هیچ یک از دریچه های خروجی هوای فن ها، مسدود نشده است. همان‌طور که HowToGeek اشاره می‌کند، این موضوع در لپ تاپ ها اهمیت بیشتری دارد. ممکن است گرد و خاک باعث کاهش عملکرد فن شما شده باشند.

نظر شما چیست؟ چه راهکار دیگری برای اندازه گیری دقیق دمای CPU کامپیوتر می‌شناسید؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Monarch

“روبروی دمای هر هسته، بالاترین دمایی که آن قطعه می‌تواند تحمل کند، نوشته شده است”
این قسمت رو اشتباه نوشتید توی جدول روبروی هر هسته حداقل و حداکثر دمایی رو نشون میده که اون هسته در حین کار بهش رسیده
حداکثر دمای مجاز در قسمت بالای جدول به نام TJ max نشون داده میشه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سهیل سلیمانی