حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مهم‌ترین مفاهیم و اصطلاحات فارکس بورس و ارز دیجیتال [24 مورد]

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

سرمایه چیست؟ در این محتوا به تعریف سرمایه، انواع بازارهای سرمایه و مهم‌ترین اصطلاحات در بازارهای مالی از جمله اصطلاحات فارکس و بورس و ارزهای دیجیتال پرداخته خواهد شد. چرا که درک سرمایه و آشنایی با اصطلاحات بازارها برای شروع، رشد یا ارزیابی یک معامله ضروری است.

سرمایه یک جزء حیاتی برای اداره روزانه یک کسب‌وکار و تأمین مالی رشد آتی آن است. سرمایه ممکن است از عملیات کسب‌وکار ناشی شود یا از طریق بدهی یا تأمین مالی سهام ایجاد شود.

کلمه بازار به‌خودی‌خود کاربردهای زیادی دارد، بیشتر مردم از آن برای اشاره به مکانی استفاده می‌کنند که در آن معاملات تجاری منعقد می‌شود. اما این بازار می‌تواند یک بازار فیزیکی مانند تره‌بارها یا بازار کلی مانند بازار مسکن یا بازار سهام و غیره باشد.

بازارهای مالی

به‌طورکلی بازارهای مالی به هر بازاری اطلاق می‌شود که باتوجه‌به انواع محصولات معامله شده، به بازارهای سهام، کالا، مشتقه، ارز و … تقسیم می‌شوند.

بازارهای مالی به‌شدت به شفافیت اطلاعاتی متکی هستند تا از تعیین قیمت‌ها با کارآمدی مناسب توسط بازارها، اطمینان حاصل شود. گرچه قیمت بازار اوراق بهادار ممکن است به دلیل نیروهای اقتصاد کلان مانند مالیات نشان‌دهنده ارزش ذاتی آنها نباشد.

انواع بازارهای مالی

بازارهای مالی برای کمک به افزایش نقدینگی، محصولات متنوعی را مبادله می‌کنند. به‌هم‌پیوستگی این بازارها به این معناست که زمانی که یکی از آنها آسیب می‌بیند، بازارهای دیگر نیز واکنش نشان می‌دهند. با مهم‌ترین بازارهای مالی آشنا شوید:

بازارهای سهام

شاید فراگیرترین بازارهای مالی، بازارهای سهام باشند. مکان‌هایی هستند که شرکت‌ها، سهام خود را در آن عرضه می‌کنند و توسط معامله‌گران و سرمایه‌گذاران خریدوفروش می‌شوند. بازارهای سهام توسط شرکت‌ها برای افزایش سرمایه از طریق عرضه اولیه عمومی (IPO) استفاده می‌شوند و سهام متعاقباً بین خریداران و فروشندگان مختلف در بازاری که به‌عنوان بازار ثانویه شناخته می‌شود معامله می‌شود.

بازار فارکس

بازار فارکس (صرافی خارجی) بازاری است که می‌توان آن را به‌عنوان شبکه‌ای از خریداران و فروشندگان توضیح داد که ارز را با قیمت توافقی بین یکدیگر انتقال می‌دهند. بازار فارکس نقدشونده‌ترین بازار در جهان و غیرمتمرکز است .۲۴ ساعت شبانه‌روز به جز تعطیلات آخر هفته برای معامله در دسترس است. در این بازار ارزها در برابر یکدیگر به‌صورت جفت ارز مبادله معامله می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، EUR/USD یک جفت ارز برای معامله یورو در برابر دلار آمریکا است. در ادامه با اصطلاحات فارکس بیشتر آشنا خواهید شد

بازارهای ارزهای دیجیتال

در چند سال گذشته شاهد معرفی و ظهور ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین و اتریوم، دارایی‌های دیجیتال غیرمتمرکز مبتنی بر فناوری بلاک‌چین بوده‌ایم. کریپتوها موجودی دیجیتالی هستند که با الگوریتم‌های رمزنگاری مدیریت می‌شوند. معامله گران می‌توانند یک ارز دیجیتال را در این بازار با ارز دیگر یا پول‌های فیات مانند دلار یا یورو مبادله کنند.امروزه، هزاران توکن ارزهای دیجیتال در دسترس هستند و در سراسر جهان در صرافی‌های مستقل آنلاین مبادلات ارز دیجیتال معامله می‌شوند.

برای ثبت ‌نام بیت ‌کوین می‌توانید از سایت‌ها و یا نسخه‌های موبایلی یا دسکتاپ استفاده کنید. صدها مورد دیگر مانند اتر، لایت‌کوین و ریپل وجود دارد. صرافی‌ها امکان معامله مستقیم همتا به همتا (P2P) ارزهای دیجیتال را بدون نیاز به یک مرجع واقعی مبادله برای تسهیل تراکنش‌ها فراهم می‌کنند.

1.      حد سود و حد ضرر

دستورهای دریافت سود برای بستن خودکار موقعیت‌ها زمانی که سود به مقدار مشخصی رسید، حد سود استفاده می‌شود.

برای بستن خودکار معاملات زمانی که زیان به مقدار مشخصی رسید، حد ضرر استفاده می‌شود.

2.      بازار خرسی و بازار گاوی

در بازار خرسی یک سفته‌باز کوتاه‌مدت که سهام را به‌صورت علی‌الحساب می‌فروشد به این امید که ارزش آن کاهش می‌یابد و در پایان با قیمت ارزان‌تری خریداری شود و سرمایه‌گذار را در پایان روز تسویه با سود همراه کند.

بازار گاوی شرایطی در بازار است که در آن سرمایه‌گذاران انتظار افزایش قیمت‌ها را دارند.

3.      بازدهی سود

سود هر سهم به‌عنوان درصدی از قیمت فعلی بازار هر سهم است. بازده سود در تخمین قیمت سهام مفید است.

4.      تحلیلگران مالی

فردی که دارایی‌های مالی را برای تعیین ویژگی‌های سرمایه‌گذاری دارایی‌ها، شناسایی و قیمت‌گذاری ارزش آن دارایی‌ها تجزیه‌وتحلیل می‌کند.

5.      موقعیت خرید (خرید) و فروش

موقعیت خرید به خرید یک دارایی اشاره دارد، با این انتظار که ارزش بازار آن افزایش یابد.

موقعیت فروش به فروش یک دارایی اشاره دارد، با این انتظار که ارزش بازار آن کاهش یابد.

6.      Spread

تفاوت بین قیمت‌های خریدوفروش پیشنهادی است.

7.      نسبت ارزش‌گذاری حقوق صاحبان سهام (EVR)

قیمت سهم بازار تقسیم بر دارایی خالص هر سهم است. نسبت ارزش‌گذاری حقوق صاحبان سهام کمتر از یک نشان می‌دهد که قیمت فعلی سهم بازار کمتر از خالص دارایی‌ها است. شرکت‌هایی که EVR پایینی دارند معمولاً توسط معامله گران حرفه‌ای کنترل می‌شوند.

  1. 8- قیمت محدود

قیمت مشخص شده هنگام سفارش محدود توسط کارگزار. این قیمت شامل تعیین حداکثر قیمت خرید یا حداقل قیمت فروش است که در آن سفارش باید اجرا شود. سفارش محدود نوعی سفارش است که با قیمتی که برای خرید یا فروش گذاشته شده اجرا می‌شود.

  1. 9- شاخص‌های پیشرو

متغیرهای اقتصادی هستند که نشان‌دهنده تغییرات آتی در اقتصاد می‌باشد.

  1. 10- نوسانات

به این معنی است که یک سهم با چه سرعتی به سمت بالا یا پایین حرکت می‌کند.

  1. 11- شناوری

تعداد سهامی است که می‌توان پس از کسر سهامی که در اختیار دارندگان داخلی است، به طور واقعی معامله کرد.

  1. 12- کاهش میانگین

زمانی است که سرمایه‌گذار با کاهش قیمت سهام اقدام به خرید می‌کند و نتیجه این خرید دوم کاهش میانگین قیمتی است که سرمایه‌گذار سهام را در آن خریداری کرده است.

  1. 13- سهام مجاز

تعداد کل سهامی است که یک شرکت می‌تواند معامله کند.

14.  کارگزار

کارگزار شخصی است که از طرف سهامدار، سهام می‌خرد یا می‌فروشد.

15.  صرافی

صرافی مکانی است که در آن انواع مختلف سهام سرمایه‌گذاری معامله می‌شود.

16.  پورتفوی

مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاری‌های متعلق به سهامدار است که در سبد سرمایه‌گذاری وی قرار دارد.

17.  مارجین

18.  یک حساب مارجین به فرد امکان می‌دهد برای خرید سهام از کارگزار پول قرض کند. مارجین وثیقه ای است که سرمایه‌گذار باید نزد کارگزار یا صرافی خود سپرده گذاری کند تا ریسک اعتباری که دارنده برای کارگزار یا بورس ایجاد می‌کند را پوشش دهد.

19.  اهرم

اهرم، در اصل، پول قرض گرفته شده از داخل یک حساب معاملاتی است. معاملات با اهرم بالا روشی مؤثر برای معامله جفت ارزهای فارکس، ارزهای دیجیتال و موارد دیگر بدون سرمایه‌گذاری هنگفتی است. اگر به دنبال یک معنی ساده اهرم هستید، راهی برای گرفتن مقدار کمی پول و افزایش ارزش آن در بازارهای سرمایه‌گذاری است.

تفاوت عمده معاملات ” مارجین ” و “اهرم” در این نهفته است: مارجین به‌عنوان وسیله‌ای برای استقراض وجوه از یک کارگزار است که باید با بهره بازپرداخت شود. اهرم ضریبی است که در سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود.

20.  سرمایه‌گذاران بلندمدت

سرمایه‌گذاران بلندمدت کسانی هستند که می‌خواهند بیش از یک سال در دارایی‌های مالی سرمایه‌گذاری کنند.

21.  آربیتراژ

آربیتراژ به خریدوفروش اوراق بهادار یکسان در صرافی‌های مختلف و در قیمت‌های متفاوت اشاره دارد. اگر سهامی در یک بازار با قیمت 10 دلار و در بازار دیگر 10.50 دلار معامله شود، می‌توانید سهام را به قیمت 10 دلار خریداری کنید و در بازار دیگر به قیمت 10.50 دلار بفروشید. مابه‌التفاوت را به‌عنوان سود یا آربیتراژ شناخته می‌شود.

22.  نرخ مبادله

نرخی که ارز یک کشور را می‌توان با ارز دیگری مبادله کرد.

23.  جفت ارز

مظنه دو ارز مختلف که ارزش یک ارز در برابر ارز دیگر نقل شده است. اولین ارز عرضه شده یک جفت ارز، ارز پایه و ارز دوم، ارز مظنه نامیده می‌شود.

24.  مدیریت ریسک

شامل استفاده از استراتژی‌هایی به‌منظور کمک به کنترل یا کاهش ریسک مالی است. برای مثال یک دستور توقف ضرر که برای به‌حداقل‌رساندن ضرر احتمالی در یک معامله استفاده می‌شود.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات