حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

دلایل اپل برای عدم استفاده از صفحه نمایش 2K چیست؟

شرکت اپل در چند سال اخیر نشان داده است که علاقه زیادی به استفاده سریع‌ از تکنولوژی‌های ترند بازار را ندارد و معمولا دیرتر به سراغ آن‌ها می‌رود. این موضوع در موارد زیادی قابل مشاهده است. اما در مورد نمایشگرها، دلایل اپل برای عدم استفاده از صفحه نمایش 2K چیست؟ آیا این کار مزیتی نیز برای اپل دارد؟ با ترنجی همراه باشید.

دلایل اپل برای عدم استفاده از صفحه نمایش 2K

سال‌ها پیش، اپل از نظر نوآوری و سایر موارد، پیشتاز بازار گوشی‌های هوشمند بود. این شرکت معمولا اولین تولید کننده‌ای بود که یک ویژگی را ارائه می‌کرد و برندهای چینی خیلی زود آن را کپی برداری می کردند تا در محصولات خود مورد استفاده قرار دهند. با این حال، به نظر می‌رسد که برندهای چینی حالا دیگر به اپل نگاه نمی‌کنند. در واقع، اکنون آن‌ها به روشی متفاوت عمل می‌کنند. برندهای چینی حالا از نظر نوآوری بسیار جلوتر از اپل هستند، اما اپل همیشه به دنبال ارتقای هر آن چیزی است که برندهای چینی آن را به بازار می‌آورند.

با نگاهی به فناوری‌های ویدیویی، عمر باتری، شارژ سریع و صفحه نمایش، می‌توان فهمید که برندهای چینی پیشروتر هستند. درست مانند زمانی که اپل از صفحه نمایش‌های LCD استفاده می‌کرد، سازندگان تلفن‌های اندرویدی در تلاش برای استفاده از صفحه نمایش‌های OLED بودند. اکنون که برندهای اندرویدی در حال عرضه نمایشگرهایی با وضوح تصویر 2K هستند، به نظر می‌رسد اپل در حال تلاش برای چنین کاری است.

دلایل اپل برای عدم استفاده از صفحه نمایش 2K

برخی از مردم شاید نتوانند بپرسند که چرا اپل از صفحه نمایش 2K برای آیفون استفاده نمی‌کند؟ همه ما می‌دانیم که اکثر کاربران آیفون اهمیتی به آن نمی‌دهند، در عوض حتی اپل می‌گوید  که چرا باید از صفحه نمایش 2K برای آیفون استفاده کنیم؟ با این حال، علاقه مندان به فناوری نگرانی‌های درستی دارند. همانطور که همه ما می‌دانیم، اپل اساسا از صفحه نمایش برای ایجاد سر و صدا استفاده نمی‌کند.

آیفون‌های اپل عمدتا به دلیل تراشه قدرتمند و سیستم iOS محبوب هستند. همین دلیل است که آیفون تا این حد مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرید. اما سوال این است که اپل منتظر چه چیزی مانده؟ با این حال، تراشه‌ها و سیستم‌های گوشی‌های اندرویدی تقریبا یکسان هستند. تنها تفاوت در تنظیم فنی و الگوریتم سازنده است. بنابراین، صفحه نمایش 2K یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های تبلیغات آنان است.

پنل نمایشگر آیفون ۱۴ اپل لو رفت، تایید طراحی i-cutout

در واقع، به عنوان یک مصرف کننده معمولی، صادقانه بگویم، حتی اگر یک گوشی اندرویدی با صفحه نمایش 2K در دست داشته باشید، تاثیر قابل توجهی بر درک بصری شما ندارد. حتی اگر یک گوشی با صفحه نمایش 1080p در دست دارید، ممکن است تفاوت آن را نفهمید. کاربران معمولی بدون توجه به این تفاوت‌ها، فیلم‌ها را تماشا می‌کنند، صفحات وب را مرور می‌کنند و بازی‌ها را انجام می‌دهند. در حالی که کاربران عادی می‌دانند که صفحه نمایش 2K بهتر از 1080p خواهد بود، اما در نهایت نمی‌توانند تفاوت آن دو را تشخیص دهند.

برندهای چینی در مقابل اپل

بسیاری از تولیدکنندگان چینی اکنون دارای محصولاتی با صفحه نمایش 2K (با وضوح حداکثر ۳۲۱۶در ۱۴۴۰ پیکسل) هستند. هنگامی که این رزولوشن را با رزولوشن ۲۷۷۸ در ۱۲۸۴ آیفون ۱۳ پرو مکس مقایسه می‌کنیم، واضح است که این دستگاه استاندارد صفحه نمایش 2K را ندارد. با این حال، قابل انکار نیست که آیفون حتی بدون صفحه نمایش 2K همچنان فروش خوبی دارد.

دلایل اپل برای عدم استفاده از صفحه نمایش 2K

چند دلیل وجود دارد که چرا رزولوشن صفحه نمایش چندان هم نیازی به اعداد عجیب و غریب ندارد. احتمالا این موضوع می‌تواند دلیل عدم توجه اپل باشد. زیرا ظاهر و احساس کاربر از نمایشگر، چندان قابل درک و فهم نیست. آنچه که باید روی آن تمرکز شود، اندازه صفحه نمایش و تراکم پیکسلی (PPI) است. تراکم پیکسلی نشان دهنده تعداد پیکسل در هر اینچ صفحه است. هر چه مقدار آن بالاتر باشد، تصویر ظریف‌تر و شفاف‌تر است. بنابراین در وضوح یکسان، اندازه‌ها و تراکم پیکسل‌های مختلف در نهایت نتایج متفاوتی را ارائه می‌کنند.

به عنوان مثال، آیفون ۱۳ پرو مکس دارای صفحه نمایش ۶.۷ اینچی OLED با وضوح ۲۷۷۸ در ۱۲۸۴ پیکسل و تراکم پیکسلی ۴۵۸ PPI است. برای مقایسه می‌توان این دستگاه را با یک پرچمدار چینی که از صفحه نمایش 2K استفاده می‌کند، مقایسه کرد که دارای صفحه نمایش ۶.۷ اینچی با وضوح ۳۲۱۶ در ۱۴۴۰ و تراکم پیکسلی ۵۲۵ PPI است.

از این نظر، گویا وجود یک نمایشگر 2K ضروری است. با این حال، توجه به این نکته مهم است که اپل از تراکم پیکسلی (نه از وضوح صفحه) به عنوان یک استاندارد برای فرمول بندی صفحه نمایش استفاده می‌کند. قابل ذکر است که از زمانی که مفهوم “Retina Display” توسط استیو جابز در زمان عرضه آیفون ۴ ارائه شد، استاندارد نمایش صفحه نمایش تلفن همراه بر اساس استاندارد اپل است.

استاندارد صفحه نمایش Retina Screen

در زمان عرضه آیفون ۴، اپل رزولوشن ۹۶۰ در ۶۴۰ پیکسل را روی یک صفحه نمایش ۳.۵ اینچی قرار داد و تراکم پیکسلی این صفحه نمایش را به ۳۳۰ PPI رساند. استیو جابز در آن زمان گفت که وقتی چیزی را در فاصله ۱۰ تا ۱۲ اینچی از خود نگه می‌دارید، تا زمانی که تراکم پیکسلی آن به ۳۰۰ PPI برسد، چشم شما نمی‌تواند پیکسل‌ها را تشخیص دهد. این گفته بدان معناست که افزایش وضوح در این ابعاد، به یک هزینه غیر ضروری تبدیل می‌شود.

این تعریف اصلی اپل از “صفحه نمایش رتینا” است و تراکم پیکسلی صفحه نمایش آیفون ۴ نیز به ۳۲۶ ppi رسیده است. در آن زمان، سازندگان گوشی‌های اندرویدی مجبور شدند به دلیل این مفهوم از جابز، از رزولوشن 720P که استاندارد صفحه نمایش شبکیه چشم را برآورده نمی‌کرد، به وضوح تصویر 1080P کوچ کنند. پس از آن، زمانی که اپل از نمایشگرهای OLED به جای LCD استفاده کرد، تراکم پیکسلی به ۴۵۰ PPI افزایش یافت و این همان چیزی است که تا به امروز این شرکت از آن استفاده می‌کند.

آیا صفحه نمایش 2K برای کاربران عادی مناسب است؟

در حقیقت، کاربران عادی نیازی به نمایشگر 2K نخواهند داشت. با این حال، سازندگان اندرویدی ترجیح می‌دهند گوشی‌های هوشمند خود را با صفحه نمایش‌های 2K عرضه کنند تا تراکم پیکسلی را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. بنابراین، این کار فقط یک ترفند بازاریابی است و چنین کاری، نمایشگر را به میزان قابل توجهی بهتر نمی‌کند. به طور کلی، عملکرد صفحه نمایش یکسان خواهد بود و صفحه نمایش 2K در حال حاضر به طور قابل توجهی بهتر از نمایشگر آیفون‌ها نیست.

فروش آیفون 13 در سه ماهه تعطیلات

بیایید دوباره نگاهی به اپل بیندازیم. آیا واقعا این کار به آن دلیل است که اپل نمی‌تواند خود را با صفحه نمایش 2K مطابقت دهد؟ به همین دلیل است که از آن استفاده نمی کند؟ احتمالا نه. حقیقت این است که نمایشگر 2K در حال حاضر برای اپل ضروری نیست. هنگامی که وضعیت بازاریابی را در نظر بگرید، ممکن است صفحه نمایش 2K صرفا به عنوان یک ترفند بازاریابی مورد استفاده قرار بگیرد.

از نظر تئوری، نمایشگر 2K واقعا عالی است، اما برای چشم انسان، تا زمانی که در هنگام نگاه کردن به تلفن همراه از فاصله معمولی، دانه بندی پیکسل قابل مشاهده نباشد، نیازی به وضوح تصویر 2K نیست. تا زمانی که از میکروسکوپ برای مشاهده صفحه نمایش استفاده نکنید یا نمایشگر را دورتر از چشم قرار دهید، تفاوت بین یک نمایشگر 2K و 1080P را نمی‌دانید. در حقیقت، اگر با دقت نگاه کنید، می‌توانید تفاوت را در نگاه اول تشخیص دهید. با این حال، اکثر مردم به گوشی‌های هوشمند خود به این شکل نگاه نمی‌کنند.

به گفته GizChina، نکته مهم دیگر این است که نمایشگرهای 2K به طور کلی انرژی بیشتری مصرف می‌کنند و توان بیشتری از CPU و GPU را نیاز دارند. با توجه به وضعیت اپل در مورد باتری، طبیعتا این شرکت چنین نکته‌ای را در نظر خواهد گرفت. با صفحه نمایش 2K، اپل ممکن است نیاز به افزایش حجم باتری دستگاه‌های خود و همچنین افزایش ظرفیت سرعت شارژ سریع آن را داشته باشد. این شرکت احتمالا تمایلی به ایجاد این تغییرات برای ویژگی‌ای ندارد که تفاوت قابل توجهی ایجاد نمی‌کند. نظر شما درباره دلایل اپل برای عدم استفاده از صفحه نمایش 2K چیست؟!

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mega08

واقعا ۲k بودن اصن مهم نیست. همینجوری صفحه رپ میزارم رو فول اچ دی . شارژ کمتری مصرف میکنه. تاثیریم نداره تو وضوح تصویر

mehpsa

چون در اینصورت ممکنه مشتری هاشون نتونن پول کافی برای ۱۰۰ درصد سود خالص رو پرداخت کنن

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان