حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پورت لایتنینگ آیفون ۱۵ احتمالا حذف خواهد شد اما اپل با چالش‌های زیادی روبرو است

موضوع درگاه لایتنینگ سری گوشی‌های آیفون شاید پر بحث‌ترین بخش این دستگاه باشد، زیرا اپل اعتقاد دارد محصولاتش باید اختصاصی‌تر از محصولات هر شرکت دیگری باشند. با این حال گویا پورت لایتنینگ آیفون ۱۵ احتمالا حذف خواهد شد اما کوپرتینویی‌ها در این زمینه با چالش‌های زیادی روبرو هستند. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

حذف پورت لایتنینگ آیفون ۱۵ چه مزایا و معایبی به همراه خواهد داشت؟!

همانطور که احتمالا می‌دانید، اتحادیه اروپا در حال نزدیک شدن به معرفی قانون جدیدی است که سازندگان گوشی‌های هوشمند را ملزم می‌کند تا تمام پورت‌های شارژ اختصاصی را از دستگاه‌های خود حذف کنند و به درگاه USB-C به عنوان پورتی که در هنگام شارژ به عنوان استاندارد طلایی در نظر گرفته می‌شود، روی بیاورند. هدف این قانون بیشتر از همه به اپل ختم می‌شود زیرا تولید کنندگان اندرویدی همگی از درگاه USB-C استفاده می‌کنند.

تعجبی ندارد که قانون جدید اتحادیه اروپا تا حدی متوجه بزرگ‌ترین بازیگر صنعت فناوری یعنی اپل است. در این میان باید بحث در مورد مزایای چنین قانونی  را به زمان دیگری موکول کرد. اگر قوانین دولتی مستقیما در تصمیمات طراحی شرکت‌ها تداخل داشته باشد، باید اعتراف کرد که این قانون واقعا مفید خواهد بود.

با این حال، دلیل اینکه می‌خواهیم آیفون ۱۵ در نهایت به پورت‌های رایج کوچ کند، فقط این نیست که USB-C بهتر از لایتنینگ است. این به خودی خود یک واقعیت است. اما وضعیت شارژ گوشی‌های اپل مدت زیادی است که جای تعریفی ندارد و زمان آن رسیده که مورد بحث و گفتگو قرار گیرد. زیرا آیفون‌های مدرنی همچون آیفون ۱۳ پرو و ​​احتمالا آیفون ۱۴ هنوز هم آهسته شارژ می‌شوند.

قبل از اینکه به نکات مهم‌تر اشاره کنیم، نمی‌توان از اشتباهات اپل چشم پوشی کرد. به همین دلیل است که ابتدا باید به بزرگ‌ترین مشکل اپل پرداخت که این مشکل هم چیزی نیست جز اینکه شارژ شدن آیفون‌های این شرکت خیلی کند است. به طوری که سرعت شارژ برترین پرچمدار فعلی اپل یعنی آیفون ۱۳ پرو مکس، با شارژر ۶۵ واتی حدود یک ساعت ۴۵ دقیقه، با شارژر ۲۰ واتی حدود یک ساعت و ۵۵ دقیقه و با شارژر مگ سیف حدود ۲ ساعت و ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

البته رایج‌ترین شارژر در بین همه کاربران، شارژر استاندارد ۲۰ واتی اپل است و همانطور که می‌بینید، می‌تواند باتری ۴۳۵۲ میلی آمپر ساعتی آیفون ۱۳ پرو مکس را در عرض دو ساعت شارژ کند. در بخش فنی این سرعت بسیار کند است. به خصوص در مقایسه با پرچمداران اندرویدی فعلی بازار مانند محصولات وان پلاس یا شیائومی و حتی سامسونگ که از شارژهایی مابین ۴۵ تا ۱۲۰ وات پشتیبانی می‌کنند و در عرض ۱۵ تا ۳۰ دقیقه، یا حدود یک ساعت باتری را شارژ می‌کنند.

در جنبه عملی و تجربی نیز، نویسنده این مطلب به عنوان فردی که بیش از دو سال است از یک دستگاه با شارژ سریع (P30 Pro هواوی) استفاده می‌کند، معتقد است که قابلیت شارژ سریع، واقعا یک نیاز اساسی است. بنابراین، این سوال باقی می‌ماند که چرا گوشی‌های سال ۲۰۱۹ هواوی دو برابر سریع‌تر از آیفون ۱۳ پرو مکس شارژ می‌شوند؟ آن هم زمانی که تقریبا از باتری نسبتا یکسان برخوردار هستند؟

تصور اپل این است که شارژ سریع خطرناک است و شارژ بی‌ سیم نیز کند است

اگر به سراغ شارژرهای MagSafe اپل برویم که با آیفون ۱۲ معرفی شدند و مشخصا به دلایلی که برای بسیاری از کاربران دیگر نامشخص است، با چنین باتری‌های جانبی قاعدتا ۳ مشکل اصلی خواهید داشت. یکی اینکه شارژ شدن مگ سیف نه تنها کند است، بلکه استفاده از مگ سیف، کندترین روش شارژ بی سیم یک گوشی هوشمند در سال ۲۰۲۲ است.

دلیل دوم این است که MagSafe نسبت به یک شارژ بی سیم استاندارد، اصولا کمتر بی‌ سیم است (!) زیرا  یک شارژر سیمی مغناطیسی است. سومین دلیل نیز این است که مگ سیف واقعا ایمن نیست، زیرا هدف اصلی MagSafe همین ایمن ماندن بود. زیرا هر لحظه احتمال آسیب وارد شدن به آن  وجود دارد. به طور کلی هیچ مزیت واقعی برای شارژ کردن آیفون با MagSafe نخواهید داشت. البته این واقعیت که به لطف این عملکرد می‌توانید لوازم جانبی را به صورت مغناطیسی وصل کنید، در واقع یک ویژگی بسیار مفید است، اما ربطی به خود شارژر MagSafe ندارد.

آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پرو با  شارژ بی سیم معکوس همراه می‌شوند؟!

چرا شارژ بی سیم معکوس بهترین ویژگی است که آیفون آن را ندارد؟ این مورد بیشتر از بقیه مشکلات شارژ اپل، شبیه یک معضل برای شما است. اما به نظر واقعا گیج کننده هم هست. زیرا مثلا هم پیکسل ۶ پرو و هم P30 Pro هواوی، می‌توانند هدفون‌های بی‌سیم را به صورت بی‌سیم شارژ کنند. کافی است فقط هدفون‌ها را در پشت تلفن خود قرار دهید.

این قابلیت ممکن است برای برخی که هرگز از آن استفاده نکرده‌اند یک ویژگی فریبنده به نظر برسد، اما بازهم تنها در صورتی مفید است که چنین قابلیتی را بیشتر هنگام ماندن در خانه یا در جایی که به شارژر دسترسی دارید، استفاده کنید.

پورت لایتنینگ آیفون ۱۵

اما وقتی شروع به حرکت و خارج شدن از خانه کردید، مثلا به یک باشگاه ورزشی برود و فراموش کنید که هدفون خود را شارژ کنید یا اینکه در سفری که سعی می‌کنید وسایل را به راحتی جمع کنید و می‌خواهید فقط یک شارژر و یک کابل لایتنینگ با خود ببرید، شارژ بی سیم معکوس می‌تواند یک ویژگی بسیار مفید باشد که به شما امکان می‌دهد ایرپادها و شاید حتی اپل واچ را با استفاده از آیفون خود شارژ کنید.

ناگفته نماند که مانند شارژ سریع، شارژ بی‌سیم معکوس می‌تواند شما را از خاموشی بی موقع نجات دهد. به عنوان مثال، می‌توانید تلفن خاموش شده یک نفر را به اندازه کافی شارژ کنید تا بتواند از گوگل مپ استفاده کند یا با تاکسی آنلاین تماس بگیرد و به خانه برسد.

به نظر می‌رسد که قابلیت شارژ بی سیم معکوس در آیفون ۱۴ حضور ندارد

بله، شما باید بتوانید AirPods و حتی اپل واچ خود را با استفاده از آیفون شارژ کنید، اما به نظر نمی‌رسد که این ویژگی به آیفون ۱۴ بیاید. حداقل بر اساس اخبار و شایعات، گویا که چنین نیست. بخش عجیب‌تر ماجرایی که آیفون ۱۳ از شارژ گذرا پشتیبانی می‌کند، جایی است که می‌توانید آیفون خود را به راحتی شارژ کنید و حتی می‌تواند باتری MagSafe اپل را در همان زمان نیز شارژ نمایید (زمانی که این باتری به آن متصل است). این بدان معناست که این فناوری تقریبا وجود دارد، اما اپل تصمیم گرفته است از عرضه این قابلیت در آیفون ۱۳ صرف نظر کند.

پورت لایتنینگ آیفون ۱۵

اعتقاد بر این است که شاید اپل ابتدا شارژ بی‌سیم معکوس را روی آیپد معرفی کند. اما برای اینکه این موضوع اتفاق بیفتد، آیپد باید به استفاده از شیشه یا پلاستیک در پشت یا حداقل بخش کوچکی از آن روی بیاورد.

از سوی دیگر، تنها مشکل اپل این نیست که آیفون‌ها آهسته شارژ می‌شوند یا MagSafe چندان به نظر کاربردی نمی‌رشد. بلکه این واقعیت است که تقریبا کل مجموعه محصولات اپل از شارژرهای مختلف استفاده می‌کند. به عنوام مثال، آیفون از طریق کابل لایتنینگ شارژ می‌شود. بیشتر آیپدها از طریق USB-C شارژ می‌شوند، اما آی‌پد استاندارد همچنان از پورت لایتنینگ استفاده می‌کند. همچنین جدیدترین نسخه مک‌ بوک پرو می‌تواند از طریق USB-C شارژ شود.

از سویی MagSafe سریع‌ترین شارژی را که می‌توانید دریافت کنید، ارائه می‌کند و این تنها کابلی است که در جعبه دارید. ایرپادها از طریق کابل لایتنینگ شارژ می‌شوند اما هدفون‌ها و هندزفری‌های Beats (ساخته شده توسط اپل) از USB-C استفاده می‌کنند. اپل واچ نیز از یک شارژر اختصاصی استفاده می‌کند که برای سال‌ها همراه آن وجود داشته است.

پورت لایتنینگ آیفون ۱۵

برای در نظر گرفتن همه این موارد، اگر می‌خواهید به سفر بروید و آیفون، آی‌پد پرو، اپل واچ و مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ خود را حمل کنید، باید چهار کابل مجزا همراه داشته باشید تا بتوانید آن‌ها را شارژ کنید تا از دستگاه‌ها و یا از قابلیت‌های شارژ آن‌ها نهایت استفاده را ببرید. البته اگر شارژر چند نقطه‌ای ندارید، به چهار شارژر جداگانه نیز نیاز خواهید داشت. مشکلی که اپل به لطف معرفی شارژر لو رفته با USB-C، ممکن است به زودی آن را برطرف کند. انتظار می‌رود به زودی این محصول عرضه شود.

آیا همه چیز در مورد پول است و آیا آیفون ۱۵ بدون پورت لایتنینگ خواهد بود؟

عجیب است که می‌بینیم چنین بخش کلیدی اکوسیستم اپل، توسط این شرکت نادیده گرفته می‌شود، حداقل می‌توان گفت که محصولات اپل قرار است به طور یکپارچه با هم کار کنند و البته این کار را هم می‌کنند، به جز آن قسمتی که مربوط به شارژ شدن آن‌ها است. این تجربه‌ای نیست که مردم قصد دارند از بزرگ‌ترین شرکت فناوری جهان یعنی اپل انتظار داشته باشند.

آیا کوپرتینویی‌ها کسب پول بیشتر را به یک راه حل اساسی که زندگی مردم را آسان‌تر کند اولویت می‌دهد؟ هیچ چیز بعید نیست. همچنین احتمالا به همین دلیل است که تیم کوک تصمیم گرفت شارژرهای موجود در جعبه آیفون را کنار بگذارد و این اقدام عجیب دیگری است که حالا توسط تعدادی از سازندگان تلفن اندرویدی از جمله سامسونگ نیز انجام می‌شود.

در مورد این موضوع باید گفت که چرا شرکت‌ها، داشتن شارژر درون جعبه را اختیاری نمی‌کنند و اجازه نمی‌دهند کاربران خود تصمیم بگیرند که آیا به آن نیاز دارند یا خیر؟ همچنین، چرا به آیفون ۱۴ پرو، قابلیت شارژ سریع داده نمی‌شود تا یک ویژگی حرفه‌ای و واقعا مفید داشته باشد (البته اگر یک ویژگی استاندارد نباشد). یا حتی اینکه چرا اپل برای این دستگاه، شارژ بی سیم معکوس ارائه نمی‌دهد تا کاربران بتواند اپل واچ و ایرپاد را با آن شارژ کند؟ شاید برنامه اپل در تمام مدت این بوده که یک آیفون بدون پورت و درگاه بسازد.

به گفته PhoneArena، شایعاتی درباره عرضه آیفون بدون خشاب سیم‌ کارت شنیده‌ایم و البته شایعات پیرامون آیفون درباره یک آیفون بدون پورت لایتنیگ، سال‌هاست که در حال پخش است. به نظر می‌رسد که به لطف اتحادیه اروپا، سال ۲۰۲۳ سالی است که پاسخ این سوال طولانی مدت را دریافت کنیم. به نظر ما، اپل با کوچ کردن به USB-C موافقت نخواهد کرد، زیرا اگر این شرکت مایل به انجام چنین کار بود، مدت‌ها قبل این کار را انجام می‌داد. واضح‌ترین راه حل برای اپل اکنون روش MagSafe است و همه می‌دانید که کاربران در مورد آن چه احساسی دارند. نظر شما در مورد پورت لایتنینگ آیفون ۱۵ چیست؟ آیا حذف پورت لایتنینگ آیفون ۱۵ راه حل درستی است؟!

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان