حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

روتر چیست و چه کاربردهایی دارد؟

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

برای راه اندازی یک شبکه ی مخابراتی و انتقال داده ها از ابزار، قطعات و نرم افزارهای مختلفی استفاده می شود. برخی از این ابزارها به قدری مهم هستند که اگر نباشند مطمئنا در روند کار شبکه، اختلال ایجاد می شود. روتر یکی از همین قسمت های ضروری است. از این قطعه ی فیزیکی یا مجازی در شبکه ی انتقال اطلاعات به وفور استفاده می شود.

محل قرارگیری روتر در شبکه است. این قطعه با قرار گرفتن در شبکه و اتصال شبکه ها به هم، کار خود را انجام می دهد. وظیفه ی این قسمت، دریافت، آنالیز و انتقال داده ها و اطلاعات ورودی به شبکه های دیگر است. بدون شک اغلب ما با روتر سر و کار داریم ولی آن را نمی شناسیم.

حال اگر می خواهید بدانید روتر چیست و نحوه ی کار آن چگونه است می توانید با ما در ادامه ی مطلب همراه باشید.

روتر Router چیست؟

همان طور که می دانید تمام داده ها و اطلاعات ابتدا به بسته های داده ای تبدیل شده و سپس به همین شکل، انتقال می یابند. این بسته های داده ای از طریق دستگاه های مختلفی همچون کامپیوتر، تلفن های همراه، لپ تاپ، تبلت و … ارسال می شوند. ولی برای اینکه این بسته ها به مقصد مورد نظر برسند باید آدرس اطلاعات در بسته ی داده ای قرار گیرد و سپس ارسال شود.

وظیفه ی دستگاه روتر در همین جا است. ابتدا با توجه به آدرس مقصد که به آن IP می گویند اطلاعات مورد نظر را محاسبه می کند و سپس بهترین راه رسیدن به مقصد را انتخاب می کند. بعد از انتخاب مسیر، اطلاعات را ارسال می نماید. به عبارت دیگر، این دستگاه به دستگاه گیرنده ی مد نظر متصل می شود. برای آن، یک IP مناسب ایجاد می کند. یا این کار کمک می کند اطلاعات مورد نظر به آدرس درست، ارسال شوند.

در واقع مسیریابی اطلاعات و تعیین آدرس آن ها بر عهده ی دستگاه روتر است. با این دستگاه از ارسال اطلاعات غلط به دستگاه جلوگیری می شود. البته این تنها وظیفه ی روتر نیست. از دیگر کاربردهای این قطعه در شبکه ی مخابراتی می توان به تبدیل به بسته به رابط شبکه ی دیگر، حذف بسته ها و اقدامات اینچنینی اشاره نمود.

به طور کلی روتر، نوعی دروازه است که از طریق آن دو یا چند شبکه در هر کجای فضای اینترنت با هم در ارتباط هستند.

نحوه عملکرد دستگاه روتر چگونه است؟

همان طور که اشاره نمودیم این دستگاه به دستگاه گیرنده ی مورد نظر متصل می شود. محل قرارگیری روتر، انتهای شبکه و قبل از دستگاه گیرنده است. البته این محل برای روتر، ثابت نیست و می توان آن را در قسمت جلویی شبکه و بعد از دستگاه فرستنده هم قرار داد. دستگاه روتر خود شامل اجزای مختلفی است که عبارتند از:

  • • پردازنده یا CPU
  • • یک یا چندین حافظه ی دیجیتال
  • • رابط‌ های ورودی و خروجی I/O

با کنار هم قرار گرفتن این اجزا، روتر می تواند وظیفه ی مسیریابی خود را انجام دهد. در داخل این دستگاه، یک حافظه، تعبیه شده است که وظیفه ی آن، ذخیره ی سیستم عامل جداسازی شده است. البته نوع برنامه هایی که قابل اجرا در آن هستند دارای محدودیت می باشند. در این حافظه باید یک فضای کم برای ذخیره سازی روتر باقی بماند.

در این قسمت حافظه، یک سری از سیستم عامل های رایج و محبوب، نظیر Cisco Internetwork (IOS), Operating System و DD-WRT قرار می گیرند. این سیستم عامل ها با نام سیستم عامل های باینری مشغول به کار هستند.

بررسی ترافیک های ورودی و خروجی از دیگر عملکردهای دستگاه روتر است. این دستگاه با حفظ اطلاعات پیکربندی، این وظیفه را در جدول مسیریابی حافظه انجام می دهد. سپس این دستگاه، بعد از بررسی نمودن این موارد آن ها را بر طبق آدرس های فرستنده و گیرنده، فیلتر می کند. مهم ترین مزیت این کار این است که تمام اطلاعات مورد نظر به دستگاه های مربوطه ارسال شوند بدون اینکه و هیچ کوچکترین خطایی در زمان کارکرد شبکه، رخ دهد.

مزیت دستگاه روتر

علاوه بر این، اگر لازم باشد اطلاعات ارسال شده دوباره به فرستنده بازگردانده و یا بسته ی داده ای دیگری برای فرستنده ارسال شود دوباره روتر، دست به کار می شود. این دستگاه با دنبال کردن مسیر، بسته ی داده ای را به فرستنده ی مورد نظر ارسال می کند.

دستگاه روتر یا مسیریاب تمام وظایف خود را به سرعت انجام می دهد. این دستگاه می تواند به طور همزمان چندین بسته ی داده ای را به دستگاه های مربوطه ارسال کند و آن ها را ساماندهی کند.

در واقع سرعت عملکرد این وظایف در روتر به قدری بالا است که کاربر، هیچ تاخیر و تعللی در زمان ارسال و دریافت داده ها احساس نمی کند. به عنوان مثال شما می توانید چندین ایمیل همزمان بر روی دستگاه خود دریافت کنید.

رایج ترین روترهای مورد استفاده در شبکه کدامند؟

با توجه به اهمیت این قطعه، در حال حاضر روترهای مختلفی برای شبکه موجود می باشند که هر کدام از آن ها مختص شبکه ای هستند. البته افرادی که تمایل به استفاده از این دستگاه دارند باید انواع روتر را بشناسند تا بتوانند با توجه به نیاز و وسعت شبکه ی خود، مناسب ترین روتر را انتخاب کنند. به همین دلیل، در این قسمت رایج ترین روترهای مورد استفاده را معرفی می کنیم.

معرفی انواع روتر

  • • روترهای 11ac: این روترها خود شامل انواع مختلفی هستند که روتر Linksys EA6500 یکی معروف ترین انواع این دسته است. مهم ترین کاربرد و مزیت این نوع روتر، ایجاد شرایط لازم برای کاربر، برای متصل شدن به تلفن همراه و کنترل کامل بر روی آن است. در واقع، این روتر با کمک شبکه ی وایرلس، چنین خدماتی را می تواند به کاربران خود ارائه دهد.
  • • روترهای 11n: این نوع روترها یکی از خاص ترین، پیشرفته ترین و باکیفیت ترین روترهای حال حاضر دنیا می باشند. بنابراین اگر به دنبال روتری هستید که کاملا جوابگوی تمام نیازهای شما باشد این روتر یا مسیریاب بهترین گزینه برای شما است. این مسیریاب خود شامل انواع مختلفی است که روترهای TP-LINK یکی از مدل های آن ها می باشند. این مدل در حال حاضر یکی از بهترین مدل های موجود در بازار است که طرفداران زیادی دارد. برخی از مدل های این روتر دارای آنتن خارجی می باشند که این قابلیت سبب ایجاد ارتباط های قوی تری می شود. حال اگر می خواهید کسب و کار شما حرفه ای تر باشد و تمام نیازهای شما برطرف شود بهتر است از این مدل مسیریاب استفاده کنید.
  • • روترهای 11gاین روترها نیز جزء روترهای باکیفیت بازار شناخته می شوند و دارای مدل های مختلفی می باشند. روتر Netgear WGR614 یکی از انواع این مسیریاب است. داشتن برد سیگنالی قوی از مهم ترین شاخصه های آن است. به همین دلیل این مدل، برای مکان هایی که دارای عوامل کاهش دهنده ی سیگنال و یا عوامل تخریب کننده مانند دیوارهای بتنی هستند بهترین گزینه می باشد. از دیگر ویژگی های این نوع مسیریاب می توان به نصب ساده ی آن ها اشاره کرد. البته محدوده ی سیگنالی این روترها به قدری قوی است که کاربران نباید هیچ نگرانی از بابت نصب و یا سرعت پایین اینترنت داشته باشند.

روترهای قابل حمل یکی از رایج ترین روترهای خانگی

نوع دیگری از مسیریاب ها در بازار موجود می باشند که به نام روترهای قابل حمل معروف هستند. عموما این مسیریاب ها استفاده ی خانگی دارند. این دستگاه های مسیریاب تقریبا به مانند وای فای های خانگی کار می کنند. هات اسپات تلفن همراه یکی از معروف ترین مدل های این نوع روتر می باشد که اکثرا با آن آشنا هستید.

تهیه انواع روتر از مجموعه بیستا شاپ

با توجه به کاربردی بودن این دستگاه، در حال حاضر کسب و کارهای مختلفی از مشاغل کوچک و نوپا گرفته تا سازمان های بزرگ، نیازمند این دستگاه هستند. مجموعه بیستا شاپ یکی از معتبرترین مجموعه های فعال در زمینه ی سانترال و روتر است که می توانید انواع ورتر را از این مجموعه تهیه نمایید. این مجموعه ی تخصصی دارای کادری مجرب و حرفه ای است که به کاربران، اطلاعات لازم در زمان انتخاب روتر مناسب را ارائه می دهند.

منبع: https://bistashop.ir

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات