حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

11 خواص روغن جینسینگ + نحوه مصرف و مضرات احتمالی

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

خواص روغن جینسینگ بسیار زیاد است این روغن از ریشه گیاه panax ginseng گرفته می شود و دارای ترکیبات با ارزشی به نام ginsenosides است. جینسینگ در واقع به یک گیاه دارویی گفته می شود که برای درمان بیماری های مختلف می توان از آن استفاده کرد.

اثرات دارویی این گیاه در بیماری هایی چون سرطان، دیابت، بیماری های قلبی و عروقی به اثبات رسیده است. همچنین این گیاه می تواند در بهبود عملکرد سیستم ایمنی و سیستم عصبی مرکزی (CNS) عملکرد بسیار خوبی از خود نشان دهد. برای کاهش استرس استفاده از گیاه جینسینگ توصیه می شود. این ترکیبات باعث شده که خواص شگفت انگیزی داشته باشد.

بررسی روغن جینسینگ

روغن جینسینگ سرشار از آنتی اکسیدان است به همین دلیل از خواص روغن جینسینگ می توان به ضد التهابی بودن آن اشاره کرد. از این روغن می توان برای درمان آسیب های ناشی از نور خورشید، کاهش علائم پیری پوست، التیام زخم های پوستی، روشن کردن پوست و کاهش آکنه استفاده کرد.

از دیگر خواص روغن جینسینگ این است که برای کاهش شوره سر، تقویت و رشد مو و بهبود سلامتی مو مفید است. برای تقویت قوای جسمی و ذهنی نیز جینسینگ توصیه می شود. همچنین این نوع روغن می تواند باعث کاهش علائم سرماخوردگی شده و به بهبود گردش خون کمک کند.

از گذشته استفاده از جینسینگ به شیوه های مختلف رایج بود. یکی از کاربردهای مهم این گیاه استفاده از آن در بخش درمان و سلامتی است. محصولات زیادی بر پایه جینسینگ تولید شده و روانه بازار گردیده است.

خواص روغن جینسینگ

خواص روغن جینسینگ بسیار بیشتر از آن چیزی است که فکرش را کنید. مردم به طور سنتی از جینسینگ برای برطرف کردن طیف وسیعی از بیماری ها استفاده می کنند. جینسینگ حاوی چندین ترکیب غیر ساپونین ارزشمند از جمله اسانس ها، آنتی اکسیدان ها، الکل های پلی استیلنیک، پپتیدها، اسیدهای آمینه، پلی ساکاریدها و ویتامین ها است.

پلی ساکاریدهای جینسینگ نیز هدف تحقیقات شیمیایی و بیولوژیکی بوده اند، زیرا پلی ساکاریدهای گیاهی عموماً از طریق تعدیل ایمنی ذاتی اثرات ضد توموری از خود نشان می دهند.

دو پلی ساکارید اسیدی این گیاه ginsenan S-IA و ginsenan S-IIA هستند. همچنین وجود جین سنوزید که یکی از ترکیبات شیمیایی موجود در جینسینگ است، می تواند اثرات بی نظیری در بهبود سلامتی داشته باشد. در این قسمت قصد داریم به برخی خواص مهم این روغن بپردازیم. البته که شرط اول خرید روغن جینسینگ اصل و خالص است.

جلوگیری از سرطان

یکی از خواص روغن جینسینگ این است که می تواند در تقویت سیستم ایمنی و کنترل التهاب نقش بسزایی داشته باشد. همچنین این روغن با حفظ سلامت سلول ها خطر مبتلا شدن به بیماری cancer را کاهش می دهد. در بیمارانی که مراحل شیمی درمانی خود را طی می کنند جنسینگ می تواند باعث کاهش عوارض داروهای شیمی درمانی شود. همچنین استفاده از جینسینگ اثربخشی بعضی از داروها را نیز بیشتر می کند.

کاهش التهاب

یکی دیگر از خواص روغن جینسینگ این است که می تواند منجر به کاهش التهاب شود. جینسینگ با افزایش فعالیت های آنتی اکسیدانی در سلول ها باعث کاهش التهاب خواهد شد.

افزایش انرژی

روغن جینسینگ می تواند به تحریک فعالیت های فیزیکی و ذهنی در افرادی که احساس ضعف و خستگی می کنند منجر شود. افرادی که تحت درمان بیماری سرطان هستند با کمک جینسینگ می توانند انرژی از دست رفته خود را باز یابند. بنابراین کسانی که فعالیت های شدید جسمی و فیزیکی انجام می دهند می توانند از این گیاه استفاده کنند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

از دیگر خواص روغن جینسینگ این است که می تواند در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش موثری داشته باشد. مخصوصاً بیماران سرطانی با مصرف جینسینگ احساس درد کمتری را تجربه می کنند. همچنین در افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند نیز مفید است.

افزایش سیستم ایمنی بدن باعث می شود که بدن بیمار بتواند خیلی بهتر با بیماری های مختلف مبارزه کند. نقص سیستم ایمنی یکی از خطرناک ترین بیماری ها به شمار می آید.

بهبود اختلال نعوظ از دیگر خواص روغن جینسینگ

یکی دیگر از خواص روغن جینسینگ بهبود اختلال نعوظ می باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده مشخص گردیده که استفاده از روغن جینسینگ می تواند برای درمان اختلال نعوظ (  ED) موثر واقع شود.  علاوه بر این، مطالعات نشان داده اند که جینسینگ ممکن است تولید اکسید نیتریک را افزایش دهد. اکسید نیتریک ترکیبی است که آرامش عضلانی آلت تناسلی را بهبود می بخشد و گردش خون را افزایش می دهد.

کنترل قند خون

استفاده از جینسینگ در کنترل سطح قند خون نیز موثر است. ترکیباتی که در روغن جینسینگ وجود دارد ميتواند به افزایش تولید انسولین در بدن بیماران دیابتی کمک کند. عصاره‌های جینسینگ این کار را با ارائه محافظت آنتی‌اکسیدانی  انجام می دهند. این عمل در نهایت باعث کاهش رادیکال‌های آزاد در سلول‌های افراد مبتلا به دیابت می‌شود.

بهبود عملکرد شناختی و تقویت حافظه

جینسینگ تاثیرات مفیدی بر مغز می گذارد. جین سنوزیدها و سایر ترکیبات جینسینگ به عنوان خواص محافظت کننده عصبی شناخته شده اند و به عنوان تقویت کننده عملکرد شناختی و حافظه عمل می کنند.  بنابراین استفاده از جینسینگ می تواند در بهبود فرایندهای تفکر و شناختی نقش موثری داشته باشد.

جینسینگ با کاهش دادن استرس اکسیداتیو می تواند در افزایش عملکرد شناختی مغز نقش موثری داشته باشد. این امر در نهایت منجر به تقویت فرآیند ادراک و تفکر می شود. این ماده می تواند از جمع شدن رادیکال های آزاد و پلاک ها در مغز جلوگیری به عمل آورد.

خواص روغن جینسینگ برای پوست

خواص روغن جینسینگ از زمان گذشته برای زیبایی پوست به اثبات رسیده است. از جمله فوایدی که استفاده از این روغن برای پوست دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • • کاهش میزان چین و چروک در پوست
  • • کم کردن علائم پیری در پوست صورت
  • • افزایش خاصیت ارتجاعی و تولید کلاژن
  • • کاهش التهاب و پف

 روشن کردن رنگ پوست

همانطور که میدانید کسی چین و چروک پوست صورت خود را دوست ندارد. چین و چروک ها اغلب یکی از نشانه های اولیه و قابل توجه پیری به شمار می روند. بر اساس تحقیقات انجام شده مشخص گردید که استفاده از محصولات حاوی جینسینگ می تواند بر کند کردن روند پیری زودرس پوست موثر باشد. ترکیباتی که در این گیاه وجود دارد باعث می شود که خواص بی نظیری برای روشن کردن پوست داشته باشد.

بهبود عملکرد ورزشی در ورزشکاران

استفاده از روغن جینسینگ می تواند بدن درد ناشی از ورزش را بسیار کم کند. همچنین مصرف جینسینگ می تواند به دلیل خاصیت ضد خستگی که دارد برای بدنسازان و ورزشکاران حرفه ای مفید باشد. بنابراین اگر ورزش حرفه ای انجام می دهید توصیه می شود که برای کاهش خستگی و کوفتگی بدن از جینسینگ استفاده کنید.

 خواص روغن جینسینگ برای موی سر

امروزه خواص روغن جینسینگ برای موی سر بر کسی پوشیده نیست. اعتقاد بر این است که روغن جینسینگ سلول های پوستی روی پوست سر را افزایش می دهد. این می تواند به نوبه خود فولیکول ها و ریشه مو را تقویت می کند. بنابراین استفاده از این روغن نه تنها رشد تارهای جدید را بیشتر می کند، بلکه از نازک شدن و شکستن مو نیز جلوگیری به عمل می آورد.

نحوه استفاده روغن جینسینگ

هزاران سال است که از خواص روغن جینسینگ در طب چینی استفاده می شود. این ماده پر ارزش را می توان هم به صورت خوراکی و هم به عنوان مکمل استفاده کرد. باید دقت کرد که ممکن است با برخی داروهای خاص تداخل داشته باشد. بنابراین بهتر است که در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما می تواند مشخص کند که آیا استفاده از روغن جینسینگ برای شما مناسب است یا خیر؟

نحوه بهره گیری از خواص روغن جینسینگ برای پوست بسیار ساده است. برای این کار کافی است که آن را روی دست یا پنبه ای ریخته و بر روی پوست بمالید. برای تقویت موها نیز کافی است که روغن را بر روی پوست سر و مو ماساژ دهید. البته دقت کنید که قبل از شستن موهای خود با شامپو این کار را کنید.

ریشه جینسینگ را می توان به روش های مختلفی مصرف کرد. می توانید آن را به صورت خام مصرف کنید یا می توانید آن را کمی بخارپز کنید تا نرم شود.  همچنین می توان آن را در آب دم کرد و چای درست کرد. برای این کار کافی است آب داغ را به جینسینگ تازه برش داده شده اضافه کنید و بگذارید چند دقیقه دم بکشد. جینسینگ را می توان به سوپ و سرخ کردنی نیز اضافه کرد. عصاره آن را می توان به صورت پودر، قرص، کپسول و روغن یافت.

مضرات  روغن جینسینگ

طبق تحقیقات انجام شده، روغن جینسینگ بی خطر می باشد و نادر است که عوارض جانبی جدی ایجاد کند. با این حال، افرادی که از داروهای دیابت استفاده می کنند، هنگام استفاده از این روغن باید سطح قندخون خود را به دقت کنترل کنند تا اطمینان حاصل شود که بر اثر مصرف آن، از سطح نرمال آن بیش از حد پایین نیاید.

علاوه بر این، جینسینگ ممکن است اثر داروهای ضد انعقاد خون را تا حدودی کاهش دهد. بنابراین بهتر است قبل از مصرف مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

منابع :

https://www.hindawi.com/journals/omcl/2021/5538470

خواص روغن جینسینگ و مضرات احتمالی

 

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات