حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تغییرات نمایشگر آیفون ۱۳ اپل را مجبور کرد تا سفارشات تولیدی از BOE را متوقف کند

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، اخبار، ال‌جی، سامسونگ، نمایشگر

اپل به دلیل فروش بالای محصولاتش، یکی از بزرگ‌ترین خطوط تولید جهان را دارد و همین موضوع سبب می‌شود تا قطعات مورد نیاز خود را از شرکت‌های مختلفی تامین کند. اخیرا مشخص شده که تغییرات نمایشگر آیفون ۱۳ اپل را مجبور کرده است تا سفارشات تولیدی از BOE را متوقف کند. با ترنجی همراه باشید.

تغییرات نمایشگر آیفون ۱۳ باعث کنار گذاشته شدن BOE توسط اپل شده است

یکی از تامین کنندگان نمایشگرهای OLED اپل به نام BOE، در مواجهه با بحران کمبود قطعات در صنعت نمایشگرها، به دلیل چالش‌های مختلفی در عوامل زنجیره تامین، تصمیم گرفت طراحی پنل‌ها را به میل خود تغییر دهد تا در لیست تامین کنندگان اپل باقی بماند. BOE به تدریج راه خود را در زنجیره تامین صفحه نمایش آیفون با ارائه پنل‌های OLED جایگزین برای تعمیرات ادامه داد. سپس راه خود را به زنجیره تامین نمایشگرهای آیفون ۱۲ و آیفون ۱۳ نیز باز کرد تا اینکه امسال موظف شده است ۴۰ میلیون واحد صفحه نمایش را در اختیار اپل قرار دهد.

این شرکت اکنون باید مقداری از این مبلغ پرداختی را باز پس دهد، زیرا گفته می‌شود اپل سفارشات خود را از BOE حداقل از ماه فوریه متوقف کرده است. یکی از دلایل این امر ظاهرا تغییر طراحی صفحه نمایش OLED آیفون است که BOE زمانی که با کمبود اجزای IC درایور نمایشگر (DDI) مواجه شده، تصمیم به انجام آن گرفته است. ظاهرا این سازنده صفحه‌ نمایش، طراحی درایور نمایشگر را کمی تغییر داده تا عرض مدار ترانزیستور لایه نازک پانل (TFT) را کمی بازتر کند و با سفارش‌های تولید پنل آیفون ۱۳ مطابقت داشته باشد.

تغییرات نمایشگر آیفون ۱۳

در ادامه اپل متوجه این تغییرات شده و با سپردن تولید اجزای DDI به ال‌جی (دیگر تامین‌ کننده صفحه‌ نمایش که اپل را از انحصار OLED های سامسونگ نجات می‌دهد)، شروع به کاهش سهم تولیدی BOE در زنجیره تامین نمایشگر خود کرده است. این موضوع دقیقا بخاطر پتنت‌های Samsung Display است که می‌تواند دلیل دیگری برای جستجوی BOE برای راه حل باشد.

زیرا اخیرا مشخص شده است که سامسونگ به اپل اطلاع داده است که BOE ساختار پیکسل و پتنت‌های OLED الکترود لمسی Samsung Display را نقض کرده است. در هر صورت، به نظر می‌رسد که BOE امسال با مشکل عدم تولید نمایشگر برای آیفون دست و پنجه نرم خواهد کرد و ممکن است برنامه‌های خود را برای جابجایی در زنجیره تامین صفحه نمایش آیفون ۱۵ پرو پشت سر بگذارد.

احتمال اپل با کمک تولید کنندگان نمایشگر OLED، وارد رقابت جدی‌تری شود

درست در زمان عرضه آیفون ۱۱، اپل تلاش کرد تا با بررسی وضعیت محصولات LG و BOE از سامسونگ فاصله بگیرد، اما بازدهی آن‌ها به جز خطوط تولید کوچک یا قطعات تعمیری، برای چیز دیگری کافی نبود. بنابراین سامسونگ دوباره سهم اصلی سفارشات عرضه OLED آیفون را به دست آورد. این موضوع درست زمانی اتفاق افتاد که نمایشگرهای OLED که سامسونگ بر روی آیفون‌های اپل زده بود، دچار مشکل شکستن بود.

نمایشگر Mini-LED چیست و چه تفاوتی با OLED دارد؟

زیرا به گفته خبرگزاری Elec، ال‌جی سال گذشته عرضه صفحه نمایش OLED خود را به اپل دو برابر کرده و حتی شرکت BOE را نیز وارد زنجیره تامین خود کرده است. سال گذشته اپل در مقایسه با سال ۲۰۲۰، حدود ۵۰ درصد بیشتر به پنل‌های OLED برای آیفون نیاز داشت. از این تعداد، تنها حدود ۶۵ درصد مربوط به تولیدات سامسونگ بوده که نسبت به ۷۸ درصد سال قبل کاهش چشمگیری داشته است. مابقی نمایشگرها از LG و BOE تهیه شد و در مورد LG، گفته شده که این سفارشات حدود ۵۰ میلیون دستگاه یا دو برابر ۲۵ میلیونی است که در سال ۲۰۲۰ توسط این شرکت عرضه شده است.

تغییرات نمایشگر آیفون ۱۳

به گفته PhoneArena، تا قبل از عرضه آیفون ۱۲، اپل به ندرت آیفون را با نمایشگرهای OLED ال‌جی آزمایش می‌کرد، زیرا بر خلاف پنل‌های بزرگ تلویزیون LG، پنل‌های کوچک و متوسط ​​مناسب آیفون‌های اپل نیستند. در عوض اپل ال‌جی را به تولید و عرضه نمایشگر ثانویه برای تعویض صفحه نمایش آیفون یا ابزارهای پوشیدنی مانند اپل واچ به کار گرفت. BOE همچنین برای تولید نمایشگر اولد 6.1 اینچی آیفون ۱۲ در حال تلاش بود، اما بخاطر بازده ضعیف، کیفیت کافی را ارائه نمی‌داد و اپل تنها از محصولات سامسونگ و مقداری از محصولات ال‌جی به عنوان منابع تامین نمایشگر OLED استفاده کرد.

با این حال، در سال ۲۰۲۱، آیفون ۱۳ و آیفون ۱۲ دیگر مانند قبل در حجم انبوه، با نمایشگرهای سامسونگ عرضه نشد و این روند در آینده نیز تشدید شد تا اینکه اپل تصمیم گرفت پنل‌هایی را که امسال از BOE دریافت می‌کند به حداقل برساند. این موضوع هم به دلیل مشکلات تامین قطعات است، هم به دلیل طراحی مجدد پنل‌ها به صورت غیر مجاز و همچنین بخاطر نگرانی‌های اپل برای مسئله ثبت اختراع سامسونگ.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان