حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سال‌های پایانی جانی آیو در اپل: ارتباط با تیم کوک، دیدگاه پیرامون اپل واچ و فرسودگی شغلی در آینده

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، چهره ها

حالا که استیو جابز مرده چه اتفاقی برای اپل می‌افتد؟ این سؤالی بود که توسط وال‌استریت‌، طرفداران اپل و کارمندان این شرکت در سال 2011 مطرح شد. بیش از یک دهه پس از مرگ بنیان‌گذار اپل، شرکت کوپرتینویی عملکردی بهتر از همیشه دارد؛ اما کتاب جدیدی از Tripp Mickle، نویسنده نیویورک‌تایمز، با عنوان After Steve، در مورد چگونگی تبدیل‌شدن اپل به یک شرکت تریلیون دلاری و ازدست‌دادن روح خود صحبت می‌کند که یکی از دلایل خروج جانی آیو از این شرکت نیز بوده است.

جانی آیو در اپل

در مقاله‌ای که امروز در روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر شده است، میکل بخشی از کتاب خود را اقتباس کرده و در مورد سال‌های پایانی جانی آیو در اپل صحبت می‌کند.

 سال 2014 بود و به‌نظر می‌رسید که آینده اپل بیش از هر زمان دیگری به آقای آیو بستگی دارد. عشق او به خطوط ساده و خالص پیش‌تر جهان را ازطریق محصولات محبوبی مانند iMac ،iPod و iPhone ترسیم کرده بود. اکنون، او با تیم کوک، مدیر اجرایی شرکت پشت میز کنفرانس نشسته بودند. هر دوی آن‌ها خواهان موفقیت دیگری بودند، اما آقای آیو تلاش می‌کرد تا محصولی جسورانه‌تر از هر دستگاه دیگری در تاریخ این کمپانی نمایش داده شود.

جانی آیو آینده اپل واچ را به‌عنوان یک محصول لوکس تصور می‌کرد. او نه‌تنها می‌خواست یک چادر سفید مجلل 25 میلیون دلاری برای تبلیغ اولین ساعت بسازد، بلکه «هیجان‌های Vogue را مهم‌تر ازنظر هر منتقد فناوری می‌دانست». به‌گفته‌ی Mickle، “چادر برای ایجاد این رویداد به‌اندازه یک نمایش مد رده‌بالا بسیار مهم بود.

در پایان، تیم کوک، مدیرعامل اپل، ایده‌ي آیو را پذیرفت، اگرچه طراح بعداً آن را به‌عنوان یک “پیروزی گزاف” قلمداد کرد.

 او به همکارانش می‌گفت که بحث‌بر سر این موضوع و کشمکش برای بازاریابی ساعت، از اولین لحظاتی بود که او در اپل احساس عدم‌حمایت کرد.

باگذشت زمان، همان‌طور که همه ما می‌دانیم، اپل واچ از یک محصول مد به یک محصول تناسب‌اندام تبدیل شد.

آنسوی حرفه: دیدگاه‌های متفاوت جانی آیو و تیم کوک

جانی آیو در اپل

جانی آیو در اپل

پس از مرگ استیو جابز، تیم کوک مراقب از دست دادن جانی آیو بود. سه سال بعد و در سال 2014، «مدیران سابق شرکت تخمین زدند که خروج آیو بیش از 50 میلیارد دلار از ارزش بازار اپل که در آن زمان 10 درصد از سهام این شرکت بود را کاهش می‌دهد» و به همین دلیل بود که کوک تصمیم گرفت ایده چادر آیو را دنبال کند.

در بخشی دیگر از مقاله، تریپ میکل می‌گوید که چگونه جانی آیو، سرپرست بخش طراحی، او را «با مدیریت کارکنانی که صدها نفر از تیم طراحی 20 نفره او را برای سال‌ها اداره می‌کرد، غرق کرده است»:

 در میان آن تغییرات، آقای جانی آیو به آقای کوک نزدیک شد و به او گفت که خسته است و می‌خواهد از این تجارت کناره‌گیری کند. بدون آقای جابز، او بیشتر مسئولیت طراحی محصول و بازاریابی آن را برعهده گرفته بود. افراد نزدیک به آقای آیو می‌گویند که مبارزه با همکارانش بر سر ارتقاء شغلی برای او خسته‌کننده بوده است و با مدیریت کارکنانی که صدها نفر از تیم طراحی 20 نفره او را برای سال‌ها اداره می‌کرد، غرق شده است.

 آقای کوک می‌ترسید که خروج جانی آیو باعث شود سرمایه‌گذاران سهام خود را بفروشند. برای جلوگیری از آن، او و آقای آیو به توافق رسیدند که طراح مسئولیت‌های مدیریت روزانه را رها کرده و عمدتاً بر روی محصولات جدید کار کند. او پاره‌وقت کار می‌کرد. این شرکت به او عنوان سرپرست ارشد طراحی داد و دو نفر از معاونانش را نیز ترفیع شغلی داد. فقط چند نفر در داخل اپل حقیقت را می‌دانستند: آقای آیو ناامید و خسته بود.

درصورت علاقه، می‌توانید مقاله کامل نیویورک‌تایمز در مورد خروج جانی آیو را از اینجا بخوانید. همچنین یکی از همکاران میکل نیز کتاب او را نقد کرده است که می‌توانید آن را در اینجا بخوانید.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی