حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کاهش عرضه جهانی رایانه های شخصی در کنار رشد عرضه کامپیوترهای مک اپل

بازار کامپیوترهای شخصی همچون اکثر بازارهای دیگر محصولات الکترونیکی، متاثر از بحران کرونا و جنگ روسیه و اوکراین، درگیر مشکلات زیادی شده است. به طوری که اکنون شاهد کاهش عرضه جهانی رایانه های شخصی در کنار رشد عرضه کامپیوترهای مک اپل هستیم. با ترنجی همراه باشید.

کاهش عرضه جهانی رایانه های شخصی به چه علتی است؟

بر اساس آخرین داده‌های موسسه آماری Counterpoint Research، عرضه جهانی رایانه‌های شخصی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲  با ۴.۳ درصد کاهش نسبت به سال قبل، حالا به ۷۸.۷ میلیون دستگاه رسیده است. در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲، لنوو با سهم ۲۳.۱ درصدی، جایگاه پیشرو خود را در بازار جهانی رایانه‌های شخصی حفظ کرده است که نسبت به سال ۲۰۲۱، شاهد یک کاهش جزئی می‌باشد.

مجموع عرضه محصولات این برند ۱۸.۲ میلیون دستگاه بود که نسبت به سال قبل، ۹.۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد. لنوو در طول بحران همه‌گیری ویروس کرونا عملکرد خوبی داشته است که عمدتا به دلیل مدیریت داخلی و تولید مناسب این شرکت است. این مزیت در مواقعی که تقاضا نامشخص است یا مشکلات تامین قطعات وجود دارد، به شرکت‌ها کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

کاهش عرضه جهانی رایانه های شخصی

از آن سوی میدان، HP با سهم ۲۰.۲ درصدی از کل عرضه جهانی رایانه‌های شخصی در جایگاه دوم قرار گرفته است. حجم عرضه محصولات این شرکت نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد کاهش یافته است که عمدتا به دلیل از دست دادن شتاب فروش کروم بوک‌ها و تقاضای ضعیف مصرف‌ کنندگان برای آن بوده است. شرکت DELL با افزایش جزئی در حجم عرضه، در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ در رتبه سوم قرار گرفته است که این تربه خوب با کمک استراتژی محصول‌های تجاری و پریمیوم حاصل شده است.

همچنین اپل نیز به موفقیت خود با سری مک‌بوک M1 ادامه می‌دهد و در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ رشد ۸ درصدی را نسبت به سال گذشته ارائه کرده است. به دلیل گسترش تولید و عرضه محصولات مرتبط با بازی و همچنین محصولات تجاری ایسوس، عرضه سالانه این شرکت ۴ درصد افزایش یافته است. ایسر همچنان به مشکل خود ادامه می‌دهد زیرا فروش کروم بوک شتاب خود را از دست داده و این سه ماهه را با کاهش ۱ درصدی در حجم عرضه به پایان رساند. ایسوس و ایسر هر دو ۷ درصد از سهم بازار را در این سه ماهه در اختیار داشته‌اند.

کاهش عرضه کامپیوترهای شخصی با وجود افزایش درآمد این حوزه در سه ماه اول ۲۰۲۲

طبق تحقیقات Counterpoint، چهار عامل در کاهش کلی عرضه رایانه‌های شخصی نقش داشته‌اند. این عوامل یکی تورم جهانی است که قدرت خرید مصرف کنندگان و صاحبان مشاغل را کاهش داده است. همچنین جنگ بین روسیه و اوکراین، بی‌ اطمینانی و نگرانی زیادی را برای آینده جامعه، سیاست و اقتصاد به ارمغان آورده است. دلیل سوم نیز کمبود مداوم قطعات و چالش‌های لجستیکی است و در نهایت عامل چهارم نیز قرنطینه ناشی از شیوع ویروس کرونا در چین است که باعث کاهش عرضه بیشتر محصولات می‌شود.

۵۰ درصد از خریداران مک در سه ماهه دوم مالی ۲۰۲۲، از کاربران جدید اپل هستند

کاهش عرضه جهانی رایانه های شخصی

به گفته GizChina، از زمان عرضه اولین Mac با تراشه‌های جدید اپل در نوامبر ۲۰۲۰، فروش مک‌های اپل به شدت به رشد خود ادامه داده است. درآمد مک‌های اپل در سه ماهه دوم سال مالی ۲۰۲۲ به ۱۰.۴ میلیارد دلار رسیده است که نسبت به سال قبل از آن، ۹.۱ میلیارد دلار بوده است. لوکا ماستری، مدیر مالی اپل، اخیرا در یک خبر، وضعیت درآمدی سه ماهه دوم سال مالی ۲۰۲۲ اپل را مورد توجه قرار داده و گفته بود که این شرکت در حال گسترش جامعه کاربران خود است. ارتقا مک در ماه مارس رکورد سه ماهه‌ای را به ثبت رسانده و نیمی از خریداران مک در این سه ماهه، کاربران جدید اپل محسوب می‌شوند.

مک‌های اپل علیرغم محدودیت‌های شدید در زنجیره تامین به شدت رشد خوبی تجربه کرده‌اند. اپل در ارائه به موقع برخی از مدل‌های مک‌بوک پرو رده بالا با مشکل مواجه شده است، به طوری که برخی از کاربران با تاخیر قابل توجهی در دریافت سفارشات خود مواجه هستند. اخیرا اپل مک استودیو را با تراشه‌های M1 Max و M1 Ultra معرفی کرده است. M1 Ultra قدرتمندترین تراشه اپل تا به امروز است که ترکیبی از دو قطعه تراشه M1 Max می‌باشد. نظر شما در این مورد چیست؟!

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان