حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کاهش عرضه کامپیوترهای شخصی با وجود افزایش درآمد این حوزه در سه ماه اول ۲۰۲۲

وضعیت این روزهای بازار جهانی محصولات سخت‌افزاری، متاثر بحران کرونا و حمله روسیه به اوکراین، دست خوش تغییرات زیادی شده است که به خوبی دخالت و تاثیر‌گذاری این دو عامل را نشان می‌دهد. بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده، شاهد کاهش عرضه کامپیوترهای شخصی با وجود افزایش درآمد این حوزه در سه ماه اول ۲۰۲۲ هستیم. با ترنجی همراه باشید.

کاهش عرضه کامپیوترهای شخصی و افزایش درآمد این حوزه…!

فروش رایانه‌های شخصی در سراسر جهان در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است، اما درآمد حاصل از فروش آن‌ها به خوبی بیانگر یک افزایش مناسب در این دوره است. بر اساس گزارش شرکت تحقیقاتی بازار جهانی Canalys، علیرغم اولین کاهش در عرضه رایانه‌های شخصی از سال ۲۰۲۰ تا کنون، امادرآمد فروش رایانه‌ها در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است.

عرضه رایانه‌های رومیزی و نوت‌بوک‌ها با ۳ درصد کاهش سالانه در طول دوره به ۸۰.۱ میلیون دستگاه رسیده است، اما درآمد این بخش به رقم ۷۰ میلیارد دلار می‌رسد. زیرا قیمت‌ها در بازاری که با کمبود عرضه مواجه شده، همچنان ادامه یافته است. از سویی دیگر، رایانه‌های رومیزی عملکرد بسیار خوبی داشته و با افزایش ۱۳ درصدی در حجم عرضه (در طول این دوره)، به ۱۶.۸میلیون دستگاه رسیده است و همچنین عرضه لپ‌تاپ با وجود کاهش ۶ درصدی به رقم خوب ۶۳.۲ میلیون دستگاه رسیده است.

کاهش عرضه کامپیوترهای شخصی

این کاهش عرضه نوت بوک ممکن است آنقدر که به نظر می‌رسد نگران کننده نباشد. برایان لینچ، تحلیلگر تحقیقاتی Canalys، در این باره گفته است که رشد منفی ۶ درصدی علیرغم افت شدید عرضه، تقاضای قوی در بخش آموزش را نشان می‌دهد و بیانگر این است که جامعه مصرف‌ کنندگان مثل همیشه قوی و پابرجا است و صنعت رایانه‌های شخصی در موقعیت خوب خود برای ادامه عملکرد قوی در سال‌های آینده قرار دارد.

او همچنین گفت که ما شاهد تغییر تقاضای مصرف‌ کنندگان از اوایل همه‌گیری کرونا بودیم، زمانی که مردم هر لپ‌تاپی را که پیدا می‌کردند می‌خریدند. اکنون ما شاهد تقاضای بیشتر از این بخش تجاری هستیم که منجر به عرضه دستگاه‌هایی با قیمت بالاتر و با مشخصات بهتر می‌شود. وی همچنین گفت که شرکت‌ها بیشتر و بیشتر مایلند دستگاه‌ها را به سرعت ارتقا دهند، زیرا می‌بینند که آن‌ها ابزاری جدایی‌ناپذیر برای زندگی روزمره کارکنان خود هستند، به‌ویژه در یک محیط کاری ترکیبی (دورکاری و کار حضوری).

وی در ادامه اضهار داشت که ما سیگنال‌های قوی مبنی بر اینکه تقاضای تجاری تا سال ۲۰۲۲ و در سال‌های آینده به خوبی ادامه خواهد داشت، داریم. همچنین ما انتظار داریم که طول عمر تجاری در آینده قابل پیش‌بینی، کاهش یابد. زیرا انتظار عملکردی قوی در صنعت رایانه شخصی داریم، اما در بخش تجاری به ویژه تا سال ۲۰۲۵ شاهد رشد هستیم.

به گفته گارتنر، کاهش تقاضا برای کروم بوک‌ها به طور قابل توجهی در کاهش عرضه نوت بوک‌ها تاثیر داشته است. در ارقام اولیه منتشر شده در روز دوشنبه، شاهد کاهش ۷.۳ درصدی در عرضه رایانه‌های شخصی بودیم و حالا در سه ماهه اول، رقمی معادل ۷۷.۵ میلیون دستگاه گزارش شده است. میکاکو کیتاگاوا، مدیر تحقیقات گارتنر، در بیانیه‌ای گفت که پس از افزایش بی سابقه قیمت و عرضه کروم بوک در سال ۲۰۲۰ و اوایل سال ۲۰۲۱، به دلیل تقاضای بازار آموزشی ایالات متحده، رشد عرضه کروم بوک دچار کاهش شده است.

کاهش عرضه کامپیوترهای شخصی

وی افزود که این یک سه ماهه چالش برانگیز برای دستیابی به رشد بازار رایانه‌های شخصی و کروم‌بوک بوده است، زیرا سال گذشته در این زمان بازار رایانه‌های شخصی بالاترین رشد خود را در دهه‌های اخیر ثبت کرده است. با این حال، گارتنر اشاره کرد که بدون احتساب محموله‌های کروم‌بوک، بازار رایانه‌های شخصی در این دوره ۳.۳ درصد رشد کرد.

گارتنر همچنین در ادامه گفت که کاهش سرعت تقاضای مصرف‌ کننده نیز به کاهش عرضه رایانه‌های شخصی کمک کرده است، زیرا هزینه‌های اختیاری از دستگاه‌ها دور شده و رایانه‌های شخصی تجاری در سه ماهه به دلیل کار ترکیبی و بازگشت کارگران به دفتر باعث افزایش تقاضا برای محصولات رومیزی شده است. راس روبین، تحلیلگر اصلی در Reticle Research که پست مشاور فناوری مصرف‌ کنندگان را دارد، اظهار داشت: ما از این چرخه عبور کرده‌ایم، چرخه‌ای که در آن مردم هر چیزی را که به دستشان می‌رسید می‌خریدند، زیرا لازم بود با همکاران، دوستان و خانواده خود در تماس باشند. کاهش عرضه کامپیوترهای شخصی هم به دلیل مشکلات دیگر است.

او به TechNewsWorld گفت که اکنون، با بازگشت افراد بیشتری به دفتر، خرید رایانه‌های شخصی شرکت‌ها بیشتر شده است و مدل‌های گران‌تری نیز به بازار عرضه شده است. به دلیل مشکلات زنجیره تامین، خریداران همچنین ممکن است محصولاتی را با بالاترین بودجه خود خریداری کنند و اگر نتوانند آنچه را که در یک محصول با قیمت پایین‌تر نیاز دارند، با کمبود موجودی روبرو خواهند شد.

مصرف کنندگان در حال استراحت و بازار در وضعیت نسبتا پایدار

IDC همچنین گزارش داد که در سه ماهه اول فروش رایانه‌های شخصی، در روز دوشنبه با ۵.۱ درصد کاهش به ۸۰.۵ میلیون دستگاه رسیده است. وی توضیح داد که بازار رایانه‌های شخصی دو سال رشد دو رقمی داشته است، بنابراین در حالی که کاهش عرضه در این سه ماهه اول تغییری منفی در این رشد است، اما به این معنی نیست که صنعت در یک وضعیت نزولی قرار دارد. رایان ریث، نایب رئیس گروه IDC’s Worldwide Mobile Device Trackers، در بیانیه‌ای گفت که تمرکز نباید بر کاهش سال به سال حجم عرضه رایانه‌های شخصی باشد، زیرا این امر قابل انتظار بوده است.

کاهش عرضه کامپیوترهای شخصی

او ادامه داد: «تمرکز باید روی صنعت رایانه‌های شخصی باشد که بتواند بیش از ۸۰ میلیون رایانه شخصی را در زمانی که تدارکات و زنجیره‌های تامین همچنان آشفته است، همراه با چالش‌های ژئوپلیتیکی و مرتبط با بیماری همه‌گیر، حمل کند. ما شاهد کاهش سرعت در هر دو بازار آموزش و مصرف بوده‌ایم، اما همه شاخص‌ها نشان می‌دهند که تقاضا برای رایانه‌های شخصی تجاری همچنان بسیار قوی است، ما همچنین معتقدیم که بازار مصرف در آینده نزدیک دوباره رشد خواهد کرد».

جی چو، مدیر تحقیقات PC IDC توضیح داد که در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تعداد زیادی از پروژه‌های آموزشی برای مقابله با چرخش قوی مدرسه از خانه تسریع یافتند و اکنون این بازار به آرامش رسیده است. او همچنین گفت که انتظار می‌رود عرضه کروم‌بوک‌ها در سال ۲۰۲۲ به شدت سقوط کنند، زیرا بسیاری از مدارس اخیرا دفترچه‌های آموزشی دریافت کرده‌اند. او افزود: «انتظار می‌رود مصرف‌کنندگان در سال ۲۰۲۲ به دلیل سرعت بسیار بالای خریدهایی که در زمان‌های قبل رخ داده بوداست، به وضعیت تعادل برسند.»

در ادام، وی گفت که مردم رایانه‌های شخصی زیادی برای محل کار و مدرسه از خانه خریده‌اند. بسیاری از خانواده‌ها که قبلا شاید یک رایانه شخصی در هر خانواده داشتند، ناگهان همه افراد آن خانواده در مدرسه یا کار به یک رایانه شخصی نیاز داشتند. پس از گذشت دو سال از این زمان، ما فکر می‌کنیم که مصرف کنندگان قبل از بهبودی اندکی در سال ۲۰۲۳، به خصوص با توجه به فشارهای تورمی، اصطلاحا “وضعیت استراحت” را انتخاب کنند. وضعیت استراحت یعنی زمانی که حجم خرید مردم کاهش می‌یابد و کاهش عرضه کامپیوترهای شخصی به همین دلیل است.

فروش تجاری این محصولات ادامه خواهد داشت

جک ای. گلد، بنیانگذار و تحلیلگر اصلی در J.Gold Associates که یک شرکت مشاوره فناوری اطلاعات در نورثبورو ماساچوست است، توضیح داد که بیماری همه گیری کرونا باعث نیاز شدید به کامپیوترها در دست بچه‌ها شد و افزایش قابل توجهی در حجم تقاضاها ایجاد کرد، اما آن وضعیت حالا اکثرا فروکش کرده است، زیرا کسانی که به کامپیوترها نیاز دارند تا کنون تقریبا وسیله مورد نیاز خود را خریداری کرده‌اند.

کاهش عرضه کامپیوترهای شخصی

اما هنوز رایانه‌های شخصی قدیمی زیادی وجود دارند که در برخی مواقع نیاز به ارتقا دارند، بنابراین رشد بازار به طور کامل کاهش نیافته است. بلکه فقط پس از افزایش قیمت، تبدیل به یک بازار جایگزین عادی شده است. با نگاهی به آینده، این مووسه شاهد کاهش تقاضا برای رایانه های شخصی است، اما بازار قرار نیست از یک صخره سقوط کند و وضعیت متشنج شود. Bob O’Donnell، بنیانگذار و تحلیلگر ارشد در Technalysis Research که یک شرکت مشاوره و تحقیقات در بازار فناوری فاستر سیتی کالیفرنیا است، گفته است ما همچنان شاهد تقاضای زیادی در این بخش تجاری خواهیم بود.

همچنین شرکت‌ها در طول همه‌گیری رایانه‌های شخصی زیادی خریدند، اما هنوز سوالاتی در مورد آنچه که قرار است انجام دهند وجود دارد. اکنون که آن‌ها تصویر بهتری از آن دارند، شما همچنان شاهد افزایش سرمایه گذاری شرکت‌ها باشید. من فکر می‌کنم که رشد تجاری قوی و پایداری را شاهد خواهیم بود. او همچنین پیش‌بینی کرد که رایانه‌های شخصی مصرفی که محرک بزرگی در حجم بوده‌اند، همچنان رو به کاهش خواهند بود، اما میانگین قیمت‌های فروش همچنان در حال افزایش است و این به بخش درآمدی کمک خواهد کرد. نظر شما در مورد کاهش عرضه کامپیوترهای شخصی چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان