حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

قدرتمندتر کردن تجربه کاربری iPadOS به جای شبیه به MacOs بودن هدف اپل است

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | Mac، اپل، اخبار، تحلیل راهبرد، سیستم عامل

همانطور که می‌دانید فاصله زیادی با رویداد WWDC 2022 اپل نداریم و به زودی نسخه جدید iPadOS در این رویداد معرفی خواهد شد. در گذشته بسیاری معتقد بودند هدف اپل نزدیک کردن تجربه کاربری Mac و iPad به یکدیگر است. اما گویا قدرتمندتر کردن تجربه کاربری iPadOS به جای شبیه به MacOs بودن هدف اصلی اپل است. با ترنجی همراه باشید.

قدرتمندتر کردن تجربه کاربری iPadOS چگونه ممکن می‌شود؟

اگر با آیپدر پرو کار کنید، به خوبی از آن لذت خواهید برد. زیرا این آیپد اکنون نه تنها یک تبلت خام نیست، بلکه به یک رایانه قدرتمند و قابل حمل تبدیل شده است و برای زمانی که در حمل و نقل محدودیت دارید، بسیار مفید و کاربردی است. اما به نظر بسیاری، کاربران این محصولات عمدتا از کمبود برنامه‌های دسکتاپ و حتی حالت چند وظیفه‌ای مانند مک در عذاب هستند.

برخی از ما امیدوار بودیم که iPadOS 15 بالاخره این محدویدت‌ها را رفع کند، اما اینطور نبود، بنابراین در حال حاضر بهترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که این به iPadOS 16 اپل و تغییرات مثبت آن امیدوار باشیم.

اخیرا تصمیم گرفته‌ام که M1 iPad Pro خود را کنار بگذارم و نگاهی دقیق‌تر به M1 MacBook Air بیندازم تا ببینم تجربه آن چگونه است. به هر حال، این یک قدم بزرگ برای اپل بود که از پردازنده‌های اینتل و به طور کلی معماری x86 دور شود و تراشه‌های ARM خود را بسازد که هم اکنون در مک بوک‌ها و آیپدها استفاده می‌شوند.

قدرتمندتر کردن تجربه کاربری iPadOS

بنابراین، آیپد پرو و ​​جدیدترین مک‌بوک‌های اپل، معماری مشترکی دارند و در واقع، اگر نگوییم دقیقا پردازنده مشابهی دارند، اما می‌توانیم بپذیریم که این اشتراک، به این معنی است که آیپد بیشتر از هر زمان دیگری شبیه به مک‌ بوک است. این پلتفرم در نهایت برنامه‌های مک‌بوک را به صورت کامل دریافت می‌کند و آن زمان می‌توانید به طور کامل از قدرت آن استفاده کنید. اما همانطور که مشخص است، به‌جای اینکه iPad برنامه‌های مک را دریافت کند، مک‌بوک‌های M1 برنامه‌های iPad دریافت می‌کنند

اگر پیگیر دنیای تکنولوژی باشید، می‌دانید که وقتی سامسونگ اعلام کرد برنامه LumaFusion را به اندروید یا اگر دقیق‌تر بگوییم، به گلکسی Tab S8 Ultra خود می‌آورد، چقدر هیجان‌زده شدیم. این برنامه هنوز یک برنامه انحصاری آیپد است و تا حد زیادی بهترین برنامه ویرایش ویدیویی که می‌توانید روی تبلت خود داشته باشید. این واقعا یک قدم بزرگ برای سازندگان iPad است. اما آن برنامه انحصاری آیپد اکنون می‌تواند روی مک‌بوک M1 شما به‌طور بی‌ نقص اجرا شود، در میان سایر برنامه‌های آی‌پد، که مطمئنا با گذشت زمان تعداد آن‌ها افزایش خواهد یافت، این برنامه یک شاهکار محسوب می‌شود.

کافی است به فروشگاه App MacBook خود بروید و به پایین صفحه مراجعه کنید تا بخش نسبتا جدیدی از برنامه‌ها را به نام «برنامه‌های عالی آیفون و آی‌پد برای مک M1 پیدا کنید. همانطور که از نام آن نیز کاملا مشخص است، این برنامه‌ها، برنامه‌های آیفون و آیپد هستند که می‌توانید روی مک‌بوک M1 خود اجرا کنید.

برنامه‌های مهم آپد اکنون بر روی مک بوک اجرا می شود، اما این چیزی نیست که کاربران انتظار آن را داشتند.

قدرتمندتر کردن تجربه کاربری iPadOS

در واقع، LumaFusion بدون شک دلیل بزرگی بود برای اینکه چرا بسیاری آیپد پرو را دوست دارند. شما قادر هستید چندین کانال یوتیوب را هزمان اجرا کنید و به انجام ویرایش ویدیو برای آن‌ها در چنین تبلت قدرتمندی و با چنین برنامه‌ای حرفه‌ای بپردازید که زمانی منحصرا برای آیپد بود. اما اکنون همان برنامه آی‌پد روی مک‌بوک‌ها نیز کار می‌کنند و منصفانه بگوییم، حتی خیلی بهتر از آن‌جا نیز اجرا می‌شوند.

باز هم جای خوشحالی باقی است، زیرا حداقل یکی از آن دو دستگاه شروع به دریافت برنامه‌های مهم از پلتفرم دیگری کرد. اما قطعا علاقه‌مندان به دنیای فناوری و اطلاعات، امیدوار بودند که این موضوع برعکس باشد. یعنی برنامه‌های Mac برای iPad عرضه شوند.

همکاری سامسونگ با LumaFusion؛ یک قدم برای کاربری تر کردن تبلت های اندرویدی

چنین موضوعی فقط باعث می‌شود که دارندگان این محصول حتی کمتر از گذشته، از آیپد خود استفاده کنند. از آنجایی که بقیه برنامه‌های حرفه‌ای روی مک بوک هستند، ممکن است حتی از LumaFusion نیز در آنجا استفاده کنید. حالا اما سوال بزرگ‌تر این است که چرا اپل هنوز از مدل‌های آیپد پرو خود آن‌ طور که کاربران قدرتمند آیپد امیدوار هستند، استفاده نمی‌کند؟

آیا این فقط یک مسئله زمان است یا آیپد قرار است جزء لوازم جانبی مک بوک باشد و هرگز یک محصول کامل در نوع خودش نیست؟ آیا این تبلت حرفه‌ای، شانس جایگزین شدن به عنوان یک کامپیوتر قابل حمل و سبک را دارد؟ زیرا هرچه MacBook بیشتر و بیشتر برنامه‌های iPad را دریافت می‌کند و iPad چیزی از MacBook دریافت نمی‌کند، آیپد برای کاربران حرفه‌ای کمتر از گذشته مطلوب خواهد بود.

قدرتمندتر کردن تجربه کاربری iPadOS

به گفته PhoneArena، آی‌پد پرو یک ویژگی مهم نسبت به مک‌ بوک دارد که احتمالا مک بوک هرگز به آن دسترسی نخواهد داشت و آن هم صفحه‌ نمایش لمسی است. بنابراین، همیشه یک دستگاه عالی برای هنرمندان و طراحان خواهد بود که با یک قلم هوشمند Apple Pencil همراه شده است. شما نه‌تنها می‌توانید با دست‌ها، بلکه با لایه‌های زیادی طراحی کنید و نقاشی‌های خود را نیز متحرک کنید.

با این حال و با گذشت زمان، iPad کم کم پتانسیل خود را برای تبدیل شدن به یک دستگاه حرفه‌ای و جایگزین مک بوک از دست می‌دهد، مگر اینکه در کنفرانس WWDC 2022 اپل معجزه‌ای ببینیم و این دستگاه شروع به دریافت برنامه‌های مک و شاید حالت چند وظیفگی بهتری کند. اخیرا مارک گورمن از بلومبرگ گفته است که آیپد باید حالت حرفه‌ای چندوظیفه‌ای شبیه به مک داشته باشد و تقریبا همان ویژگی‌هایی را که از زمانی که iPadOS 15 یک آپدیت نرم‌افزاری غیر قابل درک بود، آرزو می‌کردیم، داشته باشد.

بنابراین می‌توان گفت که این ایده گسترش یافته است و تعداد فزاینده‌ای از طرفداران آیپد در مورد آن صحبت می‌کنند. آیا اپل تعهد خواهد داد که چنین مسیری را پیش بگرد؟ فقط زمان این موضوع را مشخص خواهد کرد. نظر شما در مورد آینده آیپد و قدرتمندتر کردن تجربه کاربری iPadOS چیست؟ آیا این دستگاه، همیشه یک دستگاه سرگرمی با ویژگی‌های محدود و نسبتا حرفه‌ای تبدیل می‌شود یا به زودی برنامه‌های مک بوک و حالت مولتی تسکینگ را دریافت خواهد کرد؟ از آنجایی که بازار کاربران آیپد نسبتا کوچک است، آیا اپل باید این کار را انجام دهد؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان