حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تاریخ عرضه تراشه های ۲ نانومتری TSMC توسط مدیرعامل این شرکت اعلام شد

شرکت TSMC یکی از بزرگ‌ترین و شاید مهم‌ترین شرکت‌های تولید تراشه باشد. دلیل این امر نیز وابستگی بسیار زیاد تولیدکنندگان موبایل به این شرکت است. اخیرا تاریخ عرضه تراشه های ۲ نانومتری TSMC توسط مدیرعامل این شرکت اعلام شده است. با ترنجی همراه باشید.

تاریخ عرضه تراشه های ۲ نانومتری TSMC و اولین مشتریان این چیپ‌های قدرتمند

نسل بعدی چیپست‌های تولید شده با استفاده از فرآیند ۳ نانومتری تا سال آینده به طور گسترده در گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های تلفن همراه استفاده نمی‌شوند. اما زمانی که شما در زمینه تولید چیپست‌های پیچیده با میلیاردها ترانزیستور هستید، باید از سال‌ها قبل شروع به ساخت کارخانه‌ها و سایر امکانات مورد نیاز کنید. به گفته Tom’sHardware، بزرگ‌ترین کارخانه مستقل تولید تراشه در جهان، یعنی TSMC، اخیرا برنامه‌های خود را برای ساخت تراشه‌های ۲ نانومتری ارائه کرده است که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۶، عرضه این قطعات به مشتریان آغاز شود.

به طور معمول، هرچه فرآیند تولید کوچک‌تر و کمتر باشد، تعداد ترانزیستورهایی که در داخل یک تراشه قرار می‌گیرند بیشتر است. با افزایش تعداد ترانزیستورهای داخل تراشه‌ها، تراشه‌ها قدرتمندتر و کم مصرف‌تر می‌شوند. مثلا تراشه A15 Bionic دارای ۱۵ میلیارد ترانزیستور در مقایسه با ۱۱.۸ میلیارد ترانزیستور در داخل تراشه A14 Bionic است.

تاریخ عرضه تراشه های ۲ نانومتری TSMC

اینطور که انتظار می‌رود، گویا TSMC می‌خواهد تا سال ۲۰۲۶ تراشه‌های 2 نانومتری خود را برای مشتریان عرضه کند. این هفته، مدیرعامل TSMC در مورد برنامه‌های این شرکت برای تولید تراشه‌هایی با فرآیند ۲ نانومتری به نام N2 صحبت‌های مهمی داشت. وی تایید کرد ترانزیستورهایی که TSMC با فناوری ۲ نانومتری خود تولید می‌کند، دارای فناوری نوین GAA خواهند بود. این شرکت همچنان به لیتوگرافی فرابنفش ASML تکیه خواهد کرد تا تراشه‌ها را با الگوهای مداری مورد نیاز برای جا دادن میلیاردها ترانزیستور در داخل هر قالب تراشه مشخص کند.

مدیر ارشد این کارخانه تولید تراشه اضافه کرد که تولید چیپ‌های N2 ما هم‌اکنون در مسیر توسعه است و همچنین سایر شرکت‌ها از ما انتظار تولید ترانزیستور‌های جدید، با بهره‌گیری از ساختار پیشرفته را دارند. تنها چیزی که می‌خواهم بگویم این است که در پایان سال ۲۰۲۴ ما وارد تولید این تراشه‌ها خواهیم شد. در سال ۲۰۲۵ تولید انبوه و ثبت سفارس آغاز خواهد شد و احتمالا نزدیک به نیمه دوم یا در پایان سال ۲۰۲۵ عرضه آن را به مشتریان خود آغاز خواهیم کرد.

چیپ های 2 نانومتری TSMC در سال 2025 وارد مرحله تولید انبوه خواهند شد

مشتریان TSMC از جمله اپل، تراشه‌های ۲ نانومتری را در سال ۲۰۲۶ دریافت خواهند کرد. قابل ذکر است که اگر چه TSMC از ترانزیستورهای GAA برای تراشه‌های ۲ نانومتری خود استفاده می‌کند، اما بازهم به استفاده از فناوری FinFET برای تولید تراشه‌های ۳ نانومتری ادامه خواهد داد. این در حالی است که سامسونگ از فناوری GAA برای تولید تراشه‌های ۳ نانومتری خود استفاده خواهد کرد. بنابراین، تا زمانی که TSMC شروع به استفاده از آن برای قطعات ۲ نانومتری کند، بخش تولید تراشه سامسونگ با استفاده از فناوری GAA شروع به کار خواهد کرد.

سامسونگ در استفاده از معماری ترانزیستور Gate-all-around (GAA)، برند پیشتاز و پیشرویی است

علیرغم پیشروی دو تا سه ساله سامسونگ، مدیرعامل TSMC می‌گوید که نسل اول GAA بهترین فناوری موجود خواهد بود. وی گفته است ما انتظار داریم تراشه N2 این شرکت دارای بهترین فناوری باشد که بهترین قدرت، عملکرد و کمترین هزینه را برای مشتریانمان ارائه می‌کند. ما مطمئن هستیم که N2 رهبری ما در این حوزه فناوری را برای حمایت از رشد مشتریان ادامه خواهد داد.

تاریخ عرضه تراشه های ۲ نانومتری TSMC

در مقایسه با سامسونگ و اینتل، TSMC با سرعت بیشتری برای تولید تراشه‌های ۳ و ۲ نانومتری خود کار می‌کند. همانطور که گفتیم، سامسونگ در حال حاضر به دنبال استفاده از فناوری GAA برای تراشه‌های ۳ نانومتری خود و همچنین برای تراشه‌هایی است که در سال آینده برای مشتریان ارسال می‌شود. اینتل قصد دارد از نوعی فناوری ترانزیستور GAA به نام Ribbon FET در ترکیب با دستگاه لیتوگرافی جدید ASML استفاده کند.

به گفته PhoneArena، شرکت TSMC هنوز معتقد است که هنوز چند سال دیگر تا نیاز اساسی به تغییر معماری ترانزیستورهای خود باقی مانده است. TSMC هر دو سال یک بار، فرآیند تولید تراشه خود را تغییر می‌دهد. اما اکنون به نظر می‌رسد که این کار هر سه سال یکبار صورت خواهد گرفت. این شرکت می‌تواند با گسترش پیشرفت‌های خود در هربخش، مشکلات مختلف این فناوری را برطرف سازد.

اما به نظر می‌رسد رقبای آن تهاجمی‌تر هستند و این امری معمولی است زیرا رهبر هر صنعتی هدفی را در پشت کارهای خود دارد. اینتل در انجام پیش‌بینی‌ها بسیار تهاجمی و سریع‌تر بوده است. در ماه اکتبر، پت گلسینگر، مدیر اجرایی اینتل، گفت که شرکت او رهبری تولید تراشه را در این صنعت دوباره به دست خواهد آورد و تا سال ۲۰۲۵ از TSMC و سامسونگ جلو خواهد زد.

گلسینگر در مورد قانون مور، مشاهداتی که توسط فیرچایلد و یکی از بنیانگذاران اینتل، گوردون مور انجام شد و خواستار دو برابر شدن تعداد ترانزیستورهای یک تراشه در یک سال در میان است، گفته است که قانون مور هنوز هم سالم و پابرجا است. امروز پیش‌بینی می‌کنیم که ما قانون مور را برای دهه‌های آینده نیز حفظ خواهیم کرد و حتی سریع‌تر از آن نیز پیش خواهیم رفت. ما به عنوان مباشران قانون مور در مسیر خود برای نوآوری بی وقفه به تلاش خود ادامه می‌دهیم. باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا پیش‌بینی گلسینگر تا سال ۲۰۲۶ محقق خواهد شد یا خیر.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان