حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بنچمارک اگزینوس ۱۲۸۰ روی Galaxy A53 سامسونگ منتشر شد: عقبگرد قابل توجه نسبت به Galaxy A52s

اگزینوس ۱۲۸۰ تراشه مهمی برای سامسونگ است، چرا که این تراشه در قلب ۲ دستگاه استراتژیک سامسونگ برای سال ۲۰۲۲ قرار دارد. امروز بنچمارک اگزینوس ۱۲۸۰ روی Galaxy A53 سامسونگ منتشر شده و عقبگرد قابل توجه نسبت به Galaxy A52s را نشان می دهد. گلکسی A52s نسل قبلی این گوشی است که با عملکرد بهتر و قیمت کمتر تقریبا شانسی برای جانشین‌ش باقی نمی گذارد.

بنچمارک اگزینوس ۱۲۸۰ روی Galaxy A53

گلکسی A52s با تراشه اسنپدراگون 778G معرفی شده بود. این تراشه در سال ۲۰۲۲ برای گلکسی A73 در نظر گرفته شده و گلکسی A53 به همراه گلکسی A33 تراشه اگزینوس ۱۲۸۰ را ارایه می کنند. انتظار می رود که دستگاه نسل حدید بتواند بهتر از نسل قبل باشد، اما حقیقت چطور است؟ اجازه بدهید نگاهی به داده هایی بررسی Gsmarena داشته باشیم.

نمایش اشتباه نام اگزینوس ۱۲۰۰ برای اگزینوس ۱۲۸۰ توسط نرم افزار Device info HW

نمایش اشتباه نام اگزینوس ۱۲۰۰ برای اگزینوس ۱۲۸۰ توسط نرم افزار Device info HW

تراشه Exynos 1280 بر اساس فرآیند 5 نانومتری سامسونگ ساخته شده است. بنابراین جدیدترین و بهترین فرآیند پرچمدار 4 نانومتری نیست، هرچند همچنان چشمگیر به نظر می رسد ولی اساساً فناوری سال گذشته است.

در بخش CPU تراشه Exynos 1280 دارای دو هسته قوی Cortex-A78 با کلاک حداکثر 2.4 گیگاهرتز و شش هسته “کوچک” Cortex-A55 است که تا کلاک 2.0 گیگاهرتز کار می کنند.

اسنپدراگون 778G در گلکسی A52s 5G سال گذشته که با این تراشه جایگزین شده است، از نظر فنی از همان هسته‌های اصلی ARM استفاده می‌کند، البته در مدل های سفارشی Kryo و با با پیکربندی متقارن 4+4. بنابراین، از نظر فنی، ما انتظار داریم که Exynos 1280 در برخی از سناریوهای چند هسته‌ای قدرت کمتری نسبت به آن داشته باشد.

خب، این تراشه در عمل چطور خواهد بود؟

بنچمارک های پردازش مرکزی اگزینوس ۱۲۸۰

بیاید با بنچمارک CPU محور GeekBench شروع کنیم:

همانطور که می بینید، اگزینوس ۱۲۸۰ در حقیقت عملکردی مشابه با تراشه Snapdragon 695 5G دارد که با با پیکربندی CPU به صورت 2 + 4 عرضه می شود.

این نتایج به اندازه کافی عجیب است و علیرغم کلاک پایین تر، به نظر می رسد تراشه کوالکام در تست چند هسته ای کمی بهتر عمل می کند، در حالی که تراشه سامسونگ در اجرای تک رشته ای قدرتمندتر است.

هر چند که گلکسی A53 در برخی تست ها از گلکسی A52 بهتر است اما در مقابل گلکسی A52s در تک تک بنچمارک ها به شکل قابل توجهی شکست می خورد!

بنچمارک ترکیبی Antutu تراشه اگزینوس 1280 سامسونگ

این روند تاسف بار در بنچمارک AnTuTu و آزمایش های ترکیبی بیشتر آن ادامه دارد. این بنچمارک شامل تست GPU است و مواردی مانند حافظه ذخیره سازی و حافظه رم را نیز در نظر می گیرد. ما به وضوح می توانیم شاهد عقب افتادن گلکسی A53 5G از گلکسی A52s 5G و گلکسی A52 5G قدیمی باشیم.

بنچمارک Antutu 9 اگزینوس ۱۲۸۰

بنچمارک Antutu 9 اگزینوس ۱۲۸۰

بنچمارک Antutu اگزینوس ۱۲۸۰

بنچمارک Antutu اگزینوس ۱۲۸۰

گوشی Galaxy A53 بررسی شده در این تست ها دارای 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی است. آزمایش با قابلیت RAM Plus انجام شد که همان حافظه رم مجازی سامسونگ به شمار می رود. در این تست روی 4 گیگابایت پیش‌فرض تنظیم شده بوده اما می تواند تا 2 گیگابایت یا 6 گیگابایت تغییر یابد. به صورت کلی این قابلیت تفاوت خاصی را در امتیازات بنچمارک ها ایجاد نمی کند. در حقیقت رم پلاس بیشتر برای مدیریت حافظه رم است و در بنچمارک ها تاثیر خاصی ندارد.

اشتباه نکنید، گلکسی A53 5G هنوز هم عملکرد متوسطی دارد و موقعیت خودش را در رده ارایه شده حفظ می کند. با این حال، چیپست Exynos 1280 کمی نسبت به تراشه های قبلی کوالکام افت کرده است و این به طور کلی به این معنی است که Galaxy A53 5G اغلب در محدوده قیمت رقابتی خود عملکرد ضعیفی دارد.

بنچمارک های گرافیکی Exynos 1280 گلکسی A53

پردازنده گرافیکی Mali-G68 در Exynos 1280 اگرچه به خودی خود مناسب است، اما یک کاهش قابل توجه نسبت به Adreno 642L در Galaxy A52s 5G است.

 

نکته مثبت این است که می بینیم گلکسی A53 5G در تست های گرافیکی تقریباً برابر با شیائومی Redmi Note 11 Pro + 5G و Realme 9 Pro+ است که هر دو به چیپست مدیاتک Dimensity 920 مجهز شده اند.

این تراشه همان پردازنده گرافیکی Mali-G68 را دارد. به طور دقیق یک مدل چهار هسته ای، که با توجه به نمرات مشابه احتمالاً به این معنی است که Exynos 1280 از چهار هسته GPU نیز استفاده می کند. ما هنوز نمی دانیم که چرا سامسونگ تمایلی به اشتراک گذاری عمومی اطلاعات اگزینوس ۱۲۸۰ ندارد.

یادآوری می‌کنیم که هنگام مقایسه امتیازات GFXBench در دستگاه‌های مختلف، فقط امتیازهای “نمایشگر خاموش” یا “off-Screen” قابل اتکا هستند زیرا برای مفایسه باید رزلوشن صفحه نمایش تلفن از معادله خارج شود. البته این برای بررسی توان خام تراشه است اما عملکرد روی خود دستگاه باید حالت نمایشگر روشن بررسی شود.

بنچمارک 3DMark تراشه اگزینوس ۱۲۸۰

بنچمارک 3DMark تصویر بسیار مشابهی از عملکرد گرافیکی گلکسی A53 5G ارائه می‌کند:

پایداری Exynos 1280 سامسونگ چطور است؟

وقتی صحبت از حرارت و پایداری می شود Exynos 1280 رفتار خوبی دارد، اما بی نقص نیست. این گوشی هرگز در دست شما داغ نمی شود، که برای راحتی شما خوب است.

این همچنین به آن معنی است که وقتی صحبت از دفع حرارت به میان می آید، شاسی کار سنگینی انجام نمی دهد و بیشتر گرما در داخل محبوس می ماند. به طور طبیعی، با افزایش گرما، مقداری درگیری حرارتی اجتناب ناپذیر و مورد انتظار است.

عملکرد پایداری اگزینوس ۱۲۸۰

عملکرد پایداری اگزینوس ۱۲۸۰

گلکسی A53 5G عمدتاً وظایف عملکرد خود را در مدت زمان طولانی به زیبایی انجام می‌دهد، همان چیزی که می‌خواهید ببینید. البته مقداری افت ناگهانی و به دنبال اوج در بخش اولیه آزمون وجود داشت که ایده آل نیست و می تواند باعث لگ در بازی شود.

با این اوصاف، هرگز شاهد افت قابل توجهی نخواهید بود که یک مشکل بالقوه ایجاد کند، بنابراین مدیریت حرارتی را در سطح خوبی ارزیابی می کنیم. این عملکرد عالی نیست، اما به اندازه کافی مناسب است.

جمع بندی Exynos 1280

با در نظر گرفتن همه موارد، ما به نوعی متوجه می شویم که چرا سامسونگ عجله ای برای به اشتراک گذاشتن جزئیات مربوط به چیپست Exynos 1280 یا ارائه آن در معرفی عمومی گوشی های جدید Galaxy A53 5G و A33 5G ندارد.

در حالی که این یک تراشه قدرتمند است، اما یک کاهش واضح نسبت اسنپدراگون 778G است که در گلکسی A52s 5G سال گذشته استفاده شده بود و حتی از برخی جهات با اسنپدراگون 750G در گلکسی A52 5G فاصله دارد.

از نظر عملکردی باید گفت که گلکسی A53 نه تنها یک ارتقا نسبت به نسل قبلی خود یعنی Galaxy A52s نیست بلکه در خیلی از اوقات یک پسرفت به شمار می رود. البته که عملکرد کلی دستگاه لزوما مربوط به قدرت خام پردازشی‌اش نمی شود و رابط کاربری و بهینه سازی هم اهمیت بالایی دارند اما این چیزی نیست که ما از نسل جدید یک گوشی انتظار داشته باشیم.

نظر شما چیست؟ این عملکرد تراشه اگزینوس ۱۲۸۰ در گلکسی A53 برای شما چه پیغامی دارد؟

اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

پردازنده بنظرم افتضاح ولی دوربینش خیلی خوبه

تنها چیزی که میشه گفت خاک بر سر سامسونگ که این چیپست رو داده
عملکرد تک هسته ایش از اسنپ 695 کمتره بعد انتظار داره مث A52s باشه.
راستی این سامسونگ هم یه طوری گوشی میده که سری زوج A5x از A7x بهتر باشه و از اون طرف وقتی اعداد فرده A7x بهتر از A5x هست.
پ ن: منتظر گلکسی A53s یا pro هستیم.

.Yakuza

این گوشی جانشین a52 هست ..نه a52s…درسته همه چی یکسان به غیر پردازنده …نمی‌دونم چرا این در نظر نمیگیرن…همیشه هر نسلی با نسل قبل مقایسه میکنن..مثلاً s20fe با s21fe…یا ردمی نوت 10پرو با ردمی نوت 11 پرو….نسبت به a52 با اسنپ 720g پیشرفت داشته حالا کم یا زیاد …تو بحث قیمت و رقابت بله a52s بهتره درایت شکی نیست…امسال فعلا بهترین گوشی سامسونگ نسبت به مشخصات و پیشرفت بهترین گوشی a33 هست..با Ip67… iOS.. صفحه نمایش خوب..4سال آپدیت اندروید..5سال آپدیت امنیتی..البته تو دسته گوشی های اقتصادی..

ali karimi

سلام، ماشااله به سامسونگ همیشه غافلگیری میکنه، والا بجای اینکه نسخه ای از یک گوشی از نسخه قبلترش قویتر باشه، برعکس ضعیفتره، اخه اگزینوس 1280 کجا، اسنپ778G کجا، خب معلومه چیپ اسنپ قویتره،تا الان که همیشه همینطور بوده،همیشه چیپهای اگزنیوس عملکردش بد بودن فقط اگزینوس 2200 خوب بوده البنه بهتر از اسنپ نه، روA53 بخدا یکی از چیپهای رده بالامدیاتک دایمن سیتی میزاشت بهتر جواب میداد، به نظر من سامسونگ بیشتر به فکرپول خودشه، سود خودشه تا مصرف کننده، درصورتی که یک شرکت خوب باید اول به فکر خریدار یا مصرف کننده اجناسش باشه بعدش یه فکر سود خودش، چون وقتی خریدار نباشه ازکجا مسخواد سود کنه، ولی سامسونگ نه، فقط میخواد هی گوشی وارد بازار کنه زیاد براش فرقی نداره چه مشخصاتی داشته باشه، مثلا فقط میگه یکم فلان گوشی از نسل قبلی خودش بهتر باشه بسه،شیائومی اوایل خوب بود ولی اونم داره کم کم مثل سامسونگ میشه فقط میخواد گوشی بسازه و. وارد بازار کنه تا از لحاظ تعداد فروش ادل بشه،موفق باشید

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)