موسیقی یک هنرباستانی مقدس است که از دیرباز تا به امروز توانسته نقش عمیق و مؤثری را در زندگی مردمان پیدا کند و همین امر سبب شده تا امروزه تحقیقات بسیاری در زمینه تاثیر این هنر بر مغز انسانها انجام گیرد و نتایج بهدست آمده بسیار شگفتانگیز است. براساس این تحقیقات گوش دادن به موسیقی سبب آرامش ذهن و آمادگی برای یادگیری میشود و در مدت زمان طولانی حافظه را تقویت میکند.
با تمام این تفاسیر؛ گوش دادن به موسیقی به یکی از معمولترین فعالیتهای روزمره مردم تبدیل شد و در عصر تکنولوژی انتخاب یک سرویس پخش موسیقی کاری بسیار سخت و طاغت فرسا است. از این رو در این مطلب قصد داریم به بررسی و مقایسه بهترین پلیرهای موسیقی بپردازیم تا راه را برای عاشقان موسیقی که شما باشید، هموارتر کنیم.
پیشرفت تکنولوژی همراه با نیاز روزافزون جامعه به ابزارهای پخش موسیقی، سبب شده تا امروزه به مرحلهای برسیم که تعدد سرویسهای پخش موسیقی کاربران را در چند راهی انتخاب بین این ابزارها قرار میدهد و قدرت انتخاب را از آنها میگیرد.
ما در این بخش قصد داریم تا سرویسهای پرطرفدار و کاربردی نظیر اپل موزیک، اسپاتیفای، یوتیوب موزیک و تیدال را به میز بررسی و مقایسه بکشانیم و در آخر بیابیم که کدام یک لیاقت داشتن مشترکانی چون شما را دارد.
اپل موزیک یکی از سرویسهای اشتراکی پرطرفدار شرکت اپل است. با خرید اپل موزیک و استفاده از آن میتوان به بیش از 90 میلیون موزیک با بالاترین کیفیت در هر کجا و هر زمان دسترسی داشت و به دانلود یا استریم آنلاین آنها پرداخت؛ در واقع با خرید اشتراک اپل موزیک دیگر نیاز به پرداخت جداگانه و خرید گیفت کارت آیتونز یا خرید گیفت کارت اپل برای هر موزیک نیست.
اما حقیقت جالبتر درباره اپل موزیک آن است که این سرویس ترکیبی از دو سرویس قدیمی آیتونز و موزیک اپل است و در ابتدای کار خود تنها برای کاربران سیستمعامل iOS در دسترس بوده اما با گذشت زمان و استقبال کاربران از این برنامه منحصربهفرد اپل تصمیم گرفت این سرویس را برای کاربران ویندوز و اندروید نیز عرضه کند که همین امر محبوبیت و مقبولیت این برنامه را دوچندان کرد اما این سرویس پخش موسیقی امکانات و ویژگیهایی دارد که آن را از دیگر سرویسها متمایز میکند که در ادامه به بیان این ویژگیها میپردازیم.
شما با دانستن ویژگی های این سرویس، متوجه دلیل استقبال مردم از خرید اپل موزیک میشوید:
سرویس اپل موزیک در بخش خرید اشتراک سعی کرده است که برای تمام نیازها طرحهای اشتراکی را ارائه دهد از این رو پلنهای این سرویس به سه دسته تقسیم میشوند: فردی، خانواده و ویس پلن که در ادامه بهطور خلاصه هریک را معرفی خواهیم کرد.
کاربران با پرداخت تنها 9.99 دلار در ماه میتوانند علاوه بر تمام امکانات موجود در این برنامه از دو قابلیت lossless audio و Dolby Atmos نیز بهرهمند شوند.
یک خانواده عشق موسیقی با پرداخت تنها 14.99 دلار در ماه میتوانند تا حداکثر 6 نفر بهصورت مشترک و همزمان از یک حساب استفاده کنند و پیشنهادات شخصی خود را از برنامه دریافت کنند.
جدیدترین پلن اشتراک اپل موزیک محسوب میشود که در آن کاربر تنها به کمک دستیار صوتی سیری و درخواست از او میتواند به پخش، مکس، رد یا جستجوی آهنگ بپردازد.
یکی از رقبای سرسخت اپل موزیک سرویس پخش موسیقی اسپاتیفای است. این برنامه سوئدی به دست دو کارآفرین بانامهای دانیل اک و مارتین لورنزن در سال 2006 توسعه پیدا کرد و سرانجام در سال 2008 اولین فعالیت خود را در اروپا آغاز کرد. مشترکان اسپاتیفای نیز همانند اپل موزیک به یک آرشیو 70 میلیون موسیقی، آلبوم، پادکست و موزیک ویدئو دسترسی دارند اما امکانات اسپاتیفای پرقدرت به اینجا ختم نمیشود و در ادامه نگاهی کوتاه به ویژگیهای اسپاتیفای خواهیم انداخت.
یوتیوب موزیک نیز همانند رقبای خود یک سرویس پخش موسیقی زیر نظر موتور جستجوی گوگل است که به دو صورت رایگان و پرمیوم در دسترس کاربران بوده و فرصت تجربه استریم آنلاین آرشیو بزرگی از آهنگها را فراهم میکند. یکی از نکاتی که اغلب در بسیاری از سرویسها مانند اپل موزیک دیده میشود وجود اشتراک رایگان 1 تا 3 ماهه برای تازه واردها است که این ویژگی را نیز یوتیوب موزیک از آن خود کرده. این برنامه با آرشیو 60 میلیون موسیقی خود توانسته پس از اپل موزیک و اسپاتیفای، کاملترین آرشیو موسیقی را به کاربران خود ارائه دهد. امکانات این سرویس نیز به همینجا ختم نشده و در ادامه به بررسی برخی از آنها میپردازیم.
رسیدیم به آخرین بخش از مقایسه بهترین پلیرهای موسیقی و اخرین سرویس پخش موسیقی که قرار است آن را بررسی کنیم.
سرویس تیدال توسط یک شرکت فناوری نروژی – سوئدی بهنام Aspiro توسعه پیداکرده و ترکیبی از دو سرویس پخش موسیقی قدیمی از همین شرکت است. این سرویس برای اولینبار در سال 2014 در کشورهایی چون بریتانیا، آمریکا و کانادا عرضه شد اما درسال 2015 سرنوشت این سرویس طوردیگری رقم خورد و صاحبان جدیدی پیدا کرد که سبب شد این سرویس در دیگر نقاط اروپا نیز در دسترس مردم قرار بگیرد و تنها در 8 ماه به یک میلیون مشترک فعال برسد. درحال حاضر نیز این سرویس در 61 کشور جهان در دسترس است و چیزی بین 1 تا 5 میلیون کاربر فعال دارد.
سوالی که بسیاری از کاربران پس از بررسیها بهدنبال پاسخ آن هستند این است که کدام یک از این سرویسها ارزشمندتر است؟ و چگونه میتوان به یکی از مشترکان این سرویسها تبدیل شد؟
این مسئله که کدام یک از سرویسهای نامبرده ارزشمندتر است به نیاز شما بستگی دارد اما اگر عشق موسیقی هستید و وجود یک سرویس همه چیز تمام برایتان در اولویت قرار دارد اپل موزیک و اسپاتیفای جزو اولین انتخابهایی است که باید در نظر بگیرید و مسئله بعدی به خرید اشتراک این دو سرویس برمیگردد که بهطور معمول تمام کاربران در نقاط مختلف جهان تنها با یک کارت اعتباری اقدام به خرید اشتراک اپل موزیک یا اسپاتیفای میکنند اما کاربران ایرانی بهدلیل تحریمهای بانکی موجود در این کشور توانایی انجام این کار را ندارند و تنها چاره کار چیزی نیست جز خرید اشتراک اپل موزیک و اسپاتیفای از فروشگاه معتبری چون سیب کده که بهطور تخصصی امر واسطهگری را بین کاربران ایرانی و بانکهای خارجی انجام میدهد.
تاریخ: 15 فروردین 1401