حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ویژگی جدید بخش جستجوی گوگل امکان نمایش اخبار جعلی و حقیقی را مشخص می‌کند

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، گوگل

در دنیای مجازی و فضای آنلاین، مساله نشر اخبار و اطلاعات نادرست به شدت در حال رشد است و همیشه این موضوع چالش‌ها و مشکلات زیادی ایجاد کرده است. اما گویا قرار است ویژگی جدید بخش جستجوی گوگل امکان نمایش اخبار جعلی و حقیقی را مشخص کند. با ترنجی همراه باشید.

ویژگی جدید بخش جستجوی گوگل برای اطمینان از صحت اخبار

روز پنجشنبه، گوگل خبری منتشر کرد که توسط مدیر محصول این شرکت یعنی Nidhi Hebbar نوشته شده بود. خلاصه خبر این بود که گوگل در آینده قابلیت‌هایی را به کاربران ارائه می‌دهد که می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا اخبار قانونی و واقعی را از اخبار جعلی تشخیص دهند. وی در مورد روش‌های مختلفی که گوگل به شما اجازه می‌دهد تا بررسی کنید که آیا چیزی که جستجو کرده‌اید واقعی است یا جعلی است، سخن به میان آورده است.

به گفته وی، بخش جستجوی گوگل یک برچسب “Highly Cited” به اخباری که توسط چندین نشریه به عنوان منبع استفاده می‌شود اضافه خواهد کرد. به عنوان مثال، گوگل به زودی برچسبی را روی اخبار برتر جهان و بر روی مقالاتی که چندین سازمان خبری به عنوان منبع ذکر کرده‌اند، قرار می‌دهد. این برچسب با عنوان «به شدت ذکر شده» به شما کمک می‌کند تا صحت آن را تشخیص دهید.

صفحه اصلی موتور جستجوگر گوگل به ویجت های جدیدی مجهز خواهد شد

هدف گوگل این است که به کاربران خود کمک کند تا اخباری را پیدا کنند که منبع اصلی مقاله‌ای است که ممکن است در ابتدا توسط یک نشریه کوچک‌تر نوشته شده باشد. با دسترسی به منبع اصلی، کاربر ممکن است اطلاعات محلی یا مفیدی را بیابد که در اخبار نوشته شده توسط نشریات بزرگ‌تر گنجانده نشده است.

ویژگی جدید بخش جستجوی گوگل

گوگل می‌گوید که این ویژگی به زودی به زبان انگلیسی برای دستگاه‌های تلفن همراه در ایالات متحده راه‌اندازی می‌شود و همچنین در هفته‌های آینده نیز در سطح جهانی در دسترس خواهد بود. در حال حاضر در جستجوی گوگل، اگر به دنبال یک خبر داغ و مهم هستید، ممکن است اطلاعاتی که به دنبال آن هستید هنوز به طور گسترده در دسترس نباشد. اگر جستجوی شما مربوط به یک خبر فوری و پرطرفدار است، می‌توانید اعلانی دریافت کنید که می‌گوید چگونه ممکن است چندین منبع در مورد این موضوع گزارش داده باشند. این اطلاعیه برای کاربران گوگل به ۲۰ زبان در سراسر جهان در دسترس است.

از امروز در جستجوهای انگلیسی انجام شده در ایالات متحده، این اطلاعیه ها حاوی نکاتی در مورد چگونگی تعیین اینکه آیا اطلاعات به دست آمده فضای آنلاین قابل اعتماد است یا خیر، ارائه می‌شود. این نکات شامل پیشنهادهایی برای بازگشت به جستجو پس از در دسترس بودن اطلاعات بیشتر است تا بررسی کنید که آیا منبع خاصی در مورد موضوع مهمی، قابل اعتماد است یا خیر. همچنین سعی کنید بفهمید که منبع منتشر کننده این اطلاعات چه انگیزه‌ای دارد.

اگر دلیلی خودخواهانه برای یک منبع جهت نوشتن در مورد یک موضوع خاص وجود دارد، مهم است که این مسئله را بدانیم زیرا می‌تواند نشان دهنده وجود یک جانبه گرایی در اخبار باشد. آیا می‌دانستید که موتور جستجوی گوگل دارای ویژگی‌هایی است که به شما در بررسی واقعیت یک داستان کمک می‌کند؟ وقتی از گوگل برای جستجوی اطلاعات درباره موضوعی مورد مناقشه استفاده می‌کنید، ممکن است اطلاعاتی مفید برای نشان دادن ادعای مطرح‌ شده در یک خبر ببینید.

قابلیت Fact Check Explorer به شما نشان می‌دهد که کدام ادعاها توسط سایت‌های معتبر رد شده‌اند

در نسخه دسکتاپ Google News، می‌توانید ادعاهای بررسی‌ شده از سوی ناشران محلی و مستقل را در مقایسه با اخبار برتر روز ببینید. در مورد بررسی واقعیت، گوگل یک ویژگی Fact Check Explorer دارد که بیش از ۱۵۰.۰۰۰ بررسی را از ناشران معتبر در سراسر جهان جمع آوری کرده است. این ابزار یک ادعا را ارائه می‌دهد و سپس پاسخی از یک منبع قانونی نیز برای آن نشان خواهد داد.

گوگل برای حفظ موتور جستجو پیش فرض در سافاری ۱۵ میلیارد دلار به اپل پرداخت می‌کند

یک مثال مناسب برای این موضوع وجود دارد. یکی از این ادعاها این است که به طور عجیبی تعداد زیادی از مردم معتقدند که زمین صاف و تخت است. به گفته Fact Check Explorer گوگل، این ادعا توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است که می گویند اگر زمین کروی بود، قطب نما کار نمی کرد. و پاسخ USA Today به این ادعا چیست؟ این ادعا نادرست است زیرا خطوط میدان مغناطیسی به قطب‌نما اجازه می‌دهد روی زمینی که کروی است کار کند.

ویژگی جدید بخش جستجوی گوگل

فرض کنید که به دنبال سرمایه گذاری هستید و به بخش جستجوی گوگل می‌روید و با مقاله ای از انتشاراتی به نام Hoover Flags روبرو می‌شوید که به شما پیشنهاد می کند تمام دارایی‌های خود را در یک سهام خاص قرار دهید. اما شما نگران هستید زیرا چیزی در مورد این نشریه نمی‌دانید. گوگل به شما اجازه می‌دهد تا در مورد هر صفحه ای که به صورت آنلاین پست شده است از طریق ابزاری که آن را درباره این نتیجه می‌نامد اطلاعات بیشتری کسب کنید.

ویژگی جدید بخش جستجوی گوگل

برای استفاده از این قابلیت، روی سه نقطه کنار هر نتیجه جستجو ضربه بزنید و یک منوی بازشو با چهار گزینه مشاهده خواهید کرد که عبارتند از: درباره این نتیجه، اشتراک گذاری، ارسال بازخورد و افزودن به صفحه اصلی. برای کسب اطلاعات بیشتر باید گزینه “درباره این نتیجه ” را فشار دهید. همچنین خواهید فهمید که منبع در مورد خودش چه می‌گوید و دیگران در مورد آن چه می‌گویند.

به گفته PhoneArena، هبار از گوگل می‌گوید ما متعهد هستیم که به مردم کمک کنیم اطلاعات نادرست آنلاین را شناسایی کنند و از اکوسیستم راستی‌ آزمایی در درازمدت حمایت کنیم و امیدواریم که اطلاعیه‌ها و نکات امروز به مردم کمک کند تا در مورد پیمایش اطلاعات آنلاین اعتماد بیشتری داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان