حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

احتمال همکاری بیشتر اپل و تولید کنندگان چینی برای تامین زنجیره تولید آیفون

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، اخبار

این که اپل با شرکت‌های مختلف در سراسر جهان برای تامین قطعات مورد نیاز خود همکاری دارد، موضوع جدیدی نیست. اما چیزی که باعث شده تا این موضوع کمی پر رنگ‌تر از گذشته باشد، احتمال همکاری بیشتر اپل و تولید کنندگان چینی برای تامین زنجیره تولید آیفون است. با ترنجی همراه باشید.

احتمال همکاری بیشتر اپل و تولید کنندگان چینی؛ خط تولید آیفون غنی‌تر از همیشه خواهد شد؟!

اپل که نگران است جریان ثابت تولید و تامین تراشه‌های حافظه‌ای که برای آیفون دریافت می‌کند مختل شود، در حال بررسی اضافه کردن تولیدکنندگان جدیدی برای این تراشه‌ها است. از جمله آن می‌توان به منبعی اشاره کرد که اولین تامین‌ کننده تراشه‌های آن از چین خواهد بود. به گزارش بلومبرگ، در ماه فوریه یکی از تامین کنندگان حافظه‌های فلش اپل به نام Kioxia متوجه شد که دو بخش از تاسیسات تولید تراشه‌های NAND این شرکت آلوده شده است.

به همین دلیل حالا اپل در حال آزمایش تراشه‌های فلش مموری شرکت چینی Yangtze است. برای درک موضوع باید گفت، بیشتر تراشه‌ها در اتاق‌های تمیز تولید می‌شوند. زیرا حتی کوچک‌ترین ذره کثیفی می‌تواند یک تراشه را خراب کند. انتظار می‌رود که تامین کنندگان تراشه‌های حافظه کره جنوبی سامسونگ و SK Hynix تولید از دست رفته Kioxia را جبران کنند. اپل امیدوار است این شرکت‌ها را به زنجیره تامین خود اضافه کند تا مطمئن شود که در تولید آیفون هیچ اختلالی وجود ندارد.

بلومبرگ می‌گوید که اپل در حال آزمایش نمونه تراشه‌های حافظه فلش NAND ساخته شده توسط شرکت فناوری‌های حافظه Yangtze چین است. منبع این خبر خواسته است ناشناس بماند زیرا مذاکرات بین اپل و یانگ‌تسه خصوصی است. با این وجود، طبق گزارش‌ها، این گفتگوها اکنون ماه‌هاست که بدون هیچ تصمیمی از سوی اپل به یک طرف ادامه دارد.

احتمال همکاری بیشتر اپل و تولید کنندگان چینی

یانگ تسه متعلق به یکی از برترین سازندگان تراشه پکن، شرکت Tsinghua Unigroup است. در حالی که اپل چندین شرکت مستقر در تایوان را در فهرست زنجیره تامین خود دارد، اما زنجیره تامین این شرکت فاقد تامین کنندگان تراشه است که شرکت‌های چینی هستند. بنابراین، معامله بین اپل و یانگ تسه کاملا یک پر در کلاه چین خواهد بود زیرا این کشور به دنبال خودکفایی در صنعت نیمه هادی است.

تراشه‌های حافظه اغلب اولین اجزایی هستند که توسط سازندگان تراشه‌ها ساخته می‌شوند، زیرا به طراحی مدارهای پیچیده‌ای که پردازنده‌های کاربردی انجام می‌دهند، نیاز ندارند و سرمایه‌ گذاری مورد نیاز برای راه‌اندازی وتولید را کاهش می‌دهد. وقتی صحبت از تراشه‌های حافظه به میان می‌آید، تولید انبوه و زیاد یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های شرکت‌ها است.

معامله با یانگ تسه ممکن است برای اپل در ایالات متحده بد به نظر برسد، جایی که قانونگذاران آمریکایی در تلاش هستند تا از رشد چین در صنعت فناوری جلوگیری کنند. در حالی که اپل در حال مذاکره با یانگ تسه است، هیچ تضمینی وجود ندارد که توافقی بین این دو شرکت حاصل شود. سوال بزرگ این است که یانگ تسه چقدر قابل اعتماد خواهد بود. این شرکت همچنین یک نسل از محصولات SK Hynix و سامسونگ عقب‌تر است و در بهترین حالت به عنوان پشتیبان این دو تامین کننده در نظر گرفته می‌شود.

به دلیل خط تولید آلوده Kioxia، قیمت تراشه‌های فلش ممکن است تا ۱۰ درصد در سه ماهه آینده افزایش یابد

برخی منابع به بلومبرگ می‌گویند که چون چیپ‌های حافظه کالاهای مهمی هستند، اپل ممکن است تصمیم بگیرد از تراشه‌های حافظه فلش یانگ تسه در برخی از دستگاه‌های پایین‌رده خود مانند آیفون SE که اخیرا معرفی شده است، استفاده کند. جف پو، تحلیلگر Haitong International Securities تخمین می‌زند که تراشه‌های حافظه یانگ تسه حدود ۵ درصد از حافظه آیفون SE و ۳ تا ۵ درصد از حافظه‌های مورد نیاز برای آیفون ۱۴ آینده را تامین می‌کند. اپل از محصول آن‌ها استفاده می‌کند زیرا یک قیمت رقابتی ارائه می‌دهند.

مدیرعامل اپل قرارداد مخفیانه‌ای با چین به ارزش ۲۷۵ میلیارد دلار را در سال ۲۰۱۶ امضا کرده است

علاوه بر این، آیفون توسط شرکت‌های مونتاژ تایوانی فاکسکان و پگاترون در چین تولید می‌شود. وجود یک تامین کننده تراشه حافظه فلش NAND در این کشور ‌تواند منبع نزدیک‌تری از تراشه‌های حافظه را برای شرکت‌های مونتاژ کننده فراهم کند. با این حال، ممکن است سال‌ها طول بکشد تا اپل به نتیجه‌ای در مورد کیفیت و عملکرد حافظه فلش یانگ تسه برسد. سال ها طول کشید تا اپل تصمیم گرفت BOE چین را به یکی از تامین کنندگان اصلی پنل‌های OLED برای مدل‌های پرچمدار آیفون تبدیل کند.

به گفته PhoneArena، به دلیل آلودگی تاسیسات شرکت کیوکسا، انتظار می‌رود قیمت تراشه‌های حافظه فلش در سه ماهه ژوئن بین ۵ تا ۱۰ درصد افزایش یابد. اوایل این ماه کیوکسیا تولید تراشه‌های فلش مموری خود را از سر گرفت. این آلودگی ۷ اگزابایت حافظه NAND سه بعدی را غیرقابل استفاده کرد که این رقم تقریبا ۳.۳۸ درصد از کل تولید سالانه حافظه‌های NAND در سال گذشته را نشان می‌دهد. نظر شما در این مورد چیست؟ آیا اپل در نهایت می‌تواند این شرکت چینی را جایگزین Kioxia کند؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان