حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نتایج مطالعات تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر کودکان و نارضایتی آنان را نشان می دهد

شبکات اجتماعی با وجود مزایای بسیار زیادی که دارند، اما دارای معایت گسترده و عمیقی نیز هستند که وابستگی به آنان خصوصا در کودکان و نوجوانان اثرات منفی زیادی خواهد گذاشت. در همین رابطه، نتایج مطالعات تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر کودکان و نارضایتی آنان را نشان می‌دهد. با ترنجی همراه باشید.

تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر کودکان چیست؟!

بعد از خواندن این مطلب شاید بخواهید در مورد اجازه دادن به فرزندتان برای پرسه زدن آزادانه در رسانه‌های اجتماعی تجدید نظر کنید. در حال حاضر مطالعات زیادی وجود دارد که رابطه بین استفاده از رسانه‌های اجتماعی و کیفیت زندگی را نشان می‌دهد، اما آخرین مورد بر دختران و پسران جوان ۱۰ تا ۱۵ ساله تمرکز دارد. این تحقیق توسط کارشناسان موسسه اینترنت آکسفورد انجام شد و متعاقبا در مجله معتبر Nature Communications منتشر شده است. پس می‌توان به درستی این یافته‌های علمی اعتماد کرد.

داده‌ها، همبستگی منفی بین قرار گرفتن در معرض رسانه‌های اجتماعی برآورد شده و چندین عامل کلیدی مختلف اندازه گیری رضایت از زندگی مانند مدرسه، زندگی، ظاهر، خانواده و چند مورد دیگر را نشان داده است. همانطور که در نمودار زیر می‌بینید، هرچه بچه‌های ۱۰ تا ۱۵ ساله، بیشتر جذب رسانه‌های اجتماعی شوند، وضعیت رضایت آن‌ها از زندگی نیز به طور کلی کمتر می‌شود.

تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر کودکان

در این نمودار پستی و بلندی‌هایی وجود دارد، اما این روند به وضوح قابل مشاهده است، به خصوص در مورد دختران جوان. ممکن است این موضوع واقعیت داشته باشد که برای دختران نوجوان ظاهر در رسانه‌های اجتماعی بسیار مهم‌تر از پسران است. همچنین تحقیقات نشان داده است که افزایش استفاده از رسانه‌های اجتماعی در سنین نوجوانی رضایت کمتری از زندگی را در سن ۱۹ سالگی و بالاتر پیش‌بینی می‌کند.

تاثیر رسانه‌های اجتماعی بر کودکان ممکن است با این واقعیت تقویت شود که مغز این کودکان در این سن دستخوش تغییرات ساختاری و رشدی خواهد شد.

چین استفاده از بازی آنلاین توسط کودکان زیر ۱۸ سال را به ۳ ساعت در هفته محدود می‌کند

دکتر امی اوربن، از دانشگاه کمبریج، که مدیر این تیم مطالعاتی است گفته که ارتباط بین استفاده از رسانه‌های اجتماعی و سلامت روانی به وضوح بسیار پیچیده است. تغییرات در بدن ما مانند رشد مغز و بلوغ در شرایط اجتماعی ما ظاهر می‌شود و ما را در مواقع خاصی از زندگی آسیب‌پذیر می‌کند و قبل از اینکه آثارا منفی رسانه‌های اجتماعی را بدانیم و آن را به طور کامل لغو کنیم، موضوع برای ما بسیار پیچیده‌تر خواهد شد.

شبکه‌های اجتماعی ذاتا بد نیستند

پروفسور اندرو پرزیبلسکی، مدیر تحقیقات موسسه اینترنت آکسفورد می‌گوید مسئله خوب یا بد بودن رسانه‌های اجتماعی درست نیست، بلکه موضوع درباره این است که جوانان در این محیط چه می‌خواهند، چرا از آن استفاده می‌کنند و آیا احساسشان نسبت به آن با تصویر بزرگ‌تر زندگی خانوادگی مطابقت دارد یا خیر؟

با در نظر گرفتن این موضوع، والدین باید بیشتر روی درک اینکه فرزندانشان از رسانه‌های اجتماعی برای چه هدفی استفاده می‌کنند و واکنش آن‌ها به چیزهای خاص تمرکز بیشتری داشته باشند و شاید آن‌ها را تشویق کنند تا کارهایی را انجام دهند که احساس خوبی در آن‌ها ایجاد می‌کند. زیرا والدین همیشه سعی می‌کنند کودکان را از الگوهای منفی دور نگه‌دارند.

کودکان چینی زیر ۱۴ سال به استفاده از برنامه TikTok تنها ۴۰ دقیقه در روز محدود شدند

می‌دانیم که گفتن این کار آسان‌تر از انجام دادن آن است، اما حداقل این یکی از اولین مطالعات مهمی است که سعی دارد به عمق ارتباط بین رسانه‌های اجتماعی و چگونگی تأثیر آن بر نوجوانی بپردازد. این تیم از طریق مطالعات طولی (داده‌هایی که در یک دوره زمانی خاص جمع‌آوری شده است) روی ۱۷۴۰۰ جوان بین سنین ۱۰ تا ۲۱ سال به این نتای دست یافته است.

بزرگسالان نیز تحت تاثیر شبکات اجتماعی قرار می‌گیرند

به گفته PhoneArena، در حالی که این همبستگی به خصوص وقتی در مورد بچه‌ها صحبت می‌کنیم نگران کننده است، باید گفت که چنین موضوعی در همه گروه‌های سنی وجود دارد. کل جامعه آماری تحقیق شامل ۷۲۲۲۸۷ شرکت‌کننده بریتانیایی بین ۱۰ تا ۸۰ سال است و بزرگسالان تقریبا در هر منطقه سنی همبستگی یکسانی را بین استفاده از رسانه‌های اجتماعی و رضایت از زندگی نشان می‌دهند.

تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر کودکان

پس چه باید کرد؟ شاید بد نباشد از ویژگی Digital Wellbeing در تلفن خود استفاده کنید، این قابلیت محدودیت‌هایی را برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی تعیین می‌کند و سعی دارد عادات محکم و سالمی مانند عدم استفاده از آن‌ها هنگام شام یا کنار گذاشتن گوشی قبل از خواب را در شما تقویت کند. شادی چیزی گریزان و مبهم است، اما الگوهای علمی واضحی وجود دارد که نباید به سادگی از کنار آنها گذشت.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان