حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اتهام پرداخت رشوه توسط مایکروسافت در خاورمیانه و آفریقا؛۲۰۰ میلیون دلار در سال

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، سیاست

مایکروسافت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان است و گستردگی خدمات و محصولات آن موجب شده تا برنامه‌ ریزی خاصی برای حضورش در سایر نقاط جهان داشته باشد. اما حالا اتهام پرداخت رشوه توسط مایکروسافت در خاورمیانه و آفریقا به مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار در سال مطرح شده است. با ترنجی همراه باشید.

اتهام پرداخت رشوه توسط مایکروسافت؛ موضوع چیست؟

یاسر الابد، کارمند سابق مایکروسافت، اخیرا اتهاماتی را علیه این شرکت منتشر کرده است. اتهامات وی می‌گوید که این غول حوزه فناوری سالانه صدها میلیون دلار رشوه در خاورمیانه و آفریقا پرداخت می‌کند. الابد از سال ۱۹۹۸ به مدت ۲۰ سال با مایکروسافت کار کرده است. نقش او در مایکروسافت مدیر بخش عمومی و بازارهای نوظهور خاورمیانه و آفریقا بود.

کارمند سابق مایکروسافت ادعا می‌کند که در برخی مناطق، نیمی از فروشندگان و مدیران این شرکت در برخی از بخش‌ها یا رشوه می‌گیرند و یا رشوه می‌دهند. الابد تخمین می‌زند که مایکروسافت سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار رشوه در کشورهایی از جمله غنا، نیجریه، زیمبابوه، قطر و عربستان سعودی دارد.

اتهام پرداخت رشوه توسط مایکروسافت

الابد در پستی، به یک درخواست هزینه ۴۰.۰۰۰ دلاری اشاره کرده که شک او را نسبت به این موضوع برانگیخته است. مشتریانی که پرداختی را دریافت کرده‌اند، در پایگاه داده داخلی مایکروسافت نبوده‌اند. همچنین آن‌ها برای محدوده پروژه مربوط به پرداخت فاقد صلاحیت بودند. علاوه بر این، به گفته الابد، مشتری‌هایی هم تنها پس از چهار ماه کار با مایکروسافت، ظاهرا به دلیل عملکرد ضعیف خود فسخ قرارداد شده‌اند. این موضوع باید آن‌ها را از تجارت با این شرکت محروم می‌کرد.

الابد گفته است که موضوع را به مدیران، منابع انسانی و بخش حقوقی شرکت ارجاع داده است و آن‌ها ذکر کردند که هیچ معامله ۴۰.۰۰۰ دلاری انجام نشده است، اما این شرکت تحقیق بیشتری نکرده است. در پست الابد، او مایکروسافت را به دست داشتن در این رشوه متهم کرده. او همچنین نمونه‌های خاصی از رفتارهای مشکل ساز این شرکت را به اشتراک گذاشته است.

مدیرعامل مایکروسافت اذعان دارد که متاورس درواقع تنها یک بازی است

در معاملات با دو سازمان دولتی، بیش از ۵.۵ میلیون دلار تخفیف به مشتریان نهایی نرسیده بود. علاوه بر این، یک گزارش حسابرسی از الابد نشان می‌دهد که ۱۳.۶ میلیون دلار تخفیف در معامله با وزارت کشور عربستان به مشتریان اعمال نشده است. در عوض، این مبلغ به جیب کارمندان و شرکای مایکروسافت رفته است.

مایکروسافت این ادعا را رد کرده است

در مورد دیگری، وزارت آموزش قطر سالانه ۹.۵ میلیون دلار برای مجوزهای آفیس و ویندوز که هرگز نصب نشده بودند، پرداخت کرده است. یاسر الابد به خبرگزاری The Verge گفت که این موضوع در هر سطحی جریان دارد. همه مدیران این موضوع را می‌دانند و آن‌ها با افراد نالایق همکاری می‌کنند. شما اگر کار درستی انجام دهید، آن‌ها شما را تشویق نمی‌کنند. خبرگزاری The Verge برای اظهار نظر با مایکروسافت تماس گرفت. با این حال، غول فناوری بر تعهد خود به رفتار اخلاقی در رسانه تاکید کرد و بکی لنابورگ، معاون مایکروسافت و مشاور عمومی در زمینه رعایت و اخلاق، به این موضوع تاکید کرد.

به گفته GizChina، وی گفت ما متعهد هستیم که تجارت را به شیوه‌ای مسئولانه انجام دهیم. ما همیشه کسی را که هر موردی در تضاد با قانون، خط مشی و استاندادهای اخلاقی می‌بینید و گزارش می‌کند را تشویق می‌کنیم. برخلاف ادعای مایکروسافت مبنی بر اینکه این حادثه مربوط به گذشته بوده و با آن برخورد شده است، یاسر الابد گفت که یکی از مدیران به او گفته است که بهتر است چشم خود را روی برخی موارد ببندیم.

گزارش مالی مایکروسافت در فصل دوم ۲۰۲۲ منتشر شد: افزایش درآمد بخش‌های آفیس، کلاود و ویندوز

یاسر الابد همچنین مدعی است که برای طرح این مسائل باید با انتقاد مواجه می‌شد. به همین دلیل، مدیران و رهبران او را از معاملات مهم کنار گذاشته‌اند و در نهایت مایکروسافت مجبور شده او را اخراج کند. آن‌ها هرگز اقدام قانونی علیه این کارمندان انجام نمی‌دهند. یاسر الابد همچنین گفت که اگرچه می‌داند آن‌ها پول شرکت و دولت را می‌دزدند، اما پیام وی به کارمندان این است که آنچه را که می‌خواهید انجام دهید و تا جایی که می‌توانید پول در بیاورید. در بدترین حالت نهایتا نامه اخراج شدن را دریافت خواهید کرد.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان