حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گزارش مالی مایکروسافت در فصل دوم ۲۰۲۲ منتشر شد: افزایش درآمد بخش‌های آفیس، کلاود و ویندوز

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | عملکرد تجاری شرکت ها، مایکروسافت

مایکروسافت به‌تازگی نتایج گزارش مالی فصل دوم سال ۲۰۲۲ خود را منتشر کرده که از درآمد ۵۱.۷ میلیارد دلاری این شرکت در این مدت و سود خالص ۱۸.۸ میلیارد دلاری خبر می‌دهد. همچنین درآمد غول نرم‌افزاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته و سود خالص نیز افزایش ۲۱ درصدی را تجربه کرده است. آفیس مایکروسافت، خدمات ابری و ویندوز همگی درآمدهای این شرکت را در این سه‌ماهه افزایش داده‌اند.

گزارش مالی مایکروسافت در فصل دوم ۲۰۲۲

بازار رایانه‌های شخصی به‌لطف تداوم تقاضای همه‌گیر، با عرضه حدود 340 میلیون دستگاه در سال 2021، یک سال بزرگ دیگر را پشت‌سر گذاشت. اکنون، این سه‌ماهه دوم انتشار ویندوز 11 مایکروسافت است و درآمد بخش ویندوز در این فصل به‌صورت سالانه 25 درصد افزایش یافته است. درآمد محصولات تجاری ویندوز و خدمات ابری نیز 13 درصد افزایش یافته‌اند.

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در یک تماس با سرمایه‌گذاران اعلام کرد که این شرکت شاهد «تغییر ساختاری در تقاضای رایانه‌های شخصی» بوده و «با افزایش زمان صرف‌شده برای رایانه‌های شخصی در هر خانواده، شاهد رنسانس مجدد این دستگاه‌ها هستیم». به‌طورکلی، ویندوز 10 و ویندوز 11 اکنون سیستم‌عامل 1.4 میلیارد دستگاه فعال را تشکیل می‌دهند.

علی‌رغم اینکه بازار رایانه‌های شخصی وضعیت خوبی داشته است، مایکروسافت هشدار داده بود که سرفیس ممکن است در این سه‌ماهه ضرر ده باشد. بااین‌حال و درکمال‌تعجب این اتفاق رخ نداد. درآمد سرفیس برای سه‌ماهه دوم 8 درصد افزایش یافته است، درست پس‌ازاینکه غول نرم‌افزاری سرفیس پرو 8 و سرفیس لپ‌تاپ استودیو خود را در ماه اکتبر معرفی کرد. مایکروسافت می‌گوید افزایش درآمد سرفیس آن‌ها بیشتر توسط سرفیس لپ‌تاپ انجام شده است.

گزارش مالی مایکروسافت در فصل دوم ۲۰۲۲

گزارش مالی مایکروسافت در فصل دوم ۲۰۲۲

به‌گفته‌ی منابع آشنا با برنامه‌های این شرکت، سال 2022 مصادف با 10 سال شروع به‌کار سرفیس است و مایکروسافت تصمیم دارد با بروزرسانی‌های متعدد این محصول درطول سال، این مورد را جشن بگیرد. تاکنون، ما یک نسخه مشکی مات از Surface Go 3 را دیده‌ایم، اما تنها یک ماه از سال 2022 گذشته است.

کنسول‌های Xbox Series X/S مایکروسافت بیش از یک سال است که در بازار به‌فروش می‌رسند و درآمد این بخش به‌لطف تقاضای مداوم برای این کنسول‌های جدید، ۴ درصد افزایش یافته است. درآمد کلی مایکروسافت از بازی‌ها نیز پس از ثبت رکورد 3.6 میلیارد دلاری این شرکت در سه‌ماهه اول سال 2022، 8 درصد افزایش یافته است. درآمد محتوا و خدمات Xbox نیز نسبت به سال گذشته افزایش ۱۰ درصدی را تجربه می‌کند.

مایکروسافت همچنین در اوایل این ماه فاش کرد که Xbox Game Pass به‌لطف شماری از بازی‌های بزرگ اخیر مانند Halo Infinite و Forza Horizon 5 به 25 میلیون مشترک افزایش یافته است. در سال 2021، Xbox Game Pass بازی‌های متعلق‌به Bethesda را اضافه کرد که درمجموع 20 بازی در این سرویس ازجمله Dishonored ،Doom ،The Elder Scrolls ،Fallout و Wolfenstein را شامل می‌شود.

در این زمینه، نادلا فاش کرد که بیش از 20 میلیون نفر Halo Infinite را بازی کرده‌اند، که «آن را به بزرگ‌ترین عرضه Halo در تاریخ این سری تبدیل کرده است». نادلا همچنین فاش کرد که تاکنون 18 میلیون نفر موفق به تجربه‌ی Forza Horizon 5 شده‌اند.

مایکروسافت اکنون به‌دنبال خرید 68.7 میلیارد دلاری Activision Blizzard است. انتظار می‌رود این خرید در سال مالی 2023 نهایی شود و مایکروسافت فرنچایزهایی مانند Warcraft ،Diablo ،Overwatch ،Call of Duty و Candy Crush را تصاحب خواهد کرد. سرمایه‌گذاری عظیم مایکروسافت همچنین به این معنی است که این شرکت یک بخش اختصاصی بازی مایکروسافت را تشکیل داده و فیل اسپنسر، به‌عنوان مدیرعامل بخش گیمینگ منصوب شده است که همین مورد احتمالاً در درآمدهای سه‌ماهه بعدی مایکروسافت خود را نشان خواهد داد، جایی که ممکن است بینش جدیدی از تجارت روبه‌رشد بازی مایکروسافت را شاهد باشیم.

گزارش مالی مایکروسافت در فصل دوم ۲۰۲۲

گزارش مالی مایکروسافت در فصل دوم ۲۰۲۲

در جای دیگر، آفیس در این سه‌ماهه عملکرد خوبی برای مایکروسافت داشته است. درآمد محصولات تجاری آفیس و خدمات ابری 14 درصد و کاربران آفیس 15 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. مشترکین مایکروسافت 365 اکنون به 56.4 میلیون نفر افزایش یافته‌اند که رشد شگفت‌انگیز نزدیک به 20 درصد نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. این درحالی است که مایکروسافت همچنان به تلاش و وسوسه کردن مشتریان به اشتراک‌های آفیس و محصولاتی مانند Microsoft Teams ادامه می‌دهد.

درآمد محصولات سرور و خدمات ابری مایکروسافت به‌صورت سالانه 29 درصد افزایش یافته که عمدتاً به‌لطف رشد 46 درصدی درآمد Azure و سایر خدمات ابری می‌باشد. مایکروسافت در این زمینه اعلام می‌کند که این امر ناشی از «تقاضای شدید برای این‌گونه خدمات» بوده است.

درآمد لینکدین نیز در مقایسه با سال گذشته 37 درصد افزایش یافته که ناشی از تقاضای بالای تبلیغات می‌باشد. مایکروسافت می‌گوید جلسات لینکدین نیز 22 درصد رشد کرده است، که شامل بیش از 20000 رویداد می‌شوند. ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت دراین‌باره ابراز می‌کند: «لینکدین به یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های جهان برای رویدادهای حرفه‌ای تبدیل شده است.»

درآمد تبلیغات جستجو و اخبار نیز به‌لطف هزینه‌های تبلیغاتی بیشتر، نسبت به سال مالی گذشته 32 درصد افزایش یافته است.

در طول اعلام گزارش مالی مایکروسافت، نادلا همچنین در مورد دیدگاه خود در زمینه‌ی متاورس صحبت کرد. نادلا می‌گوید: «ما احساس می‌کنیم در موقعیت بسیار خوبی هستیم تا بتوانیم آنچه را که من فکر می‌کنم اساساً موج بعدی اینترنت است، دریافت کنیم. من فکر می‌کنم موج بعدی اینترنت، دنیای بازتری خواهد بود که در آن افراد می‌توانند جهان‌های متاورس خود را بسازند؛ چه سازمان‌ها، چه توسعه‌دهندگان بازی یا هر کس دیگری.»

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی