همانطور که میدانید از مدتها پیش شرکتهای مختلف با گوگل بر سر طرحهایی که میتوانست اهمیت حریم خصوصی را کاهش دهد به بحث و جدل پرداخته بودند. اما اینطور که به نظر میرسد، طرح گوگل برای جایگزینی کوکی های مرورگر در حال اجرا است. با ترنجی همراه باشید.
تحت فشار اتحادیه اروپا و حامیان حریم خصوصی، گوگل زمان زیادی را صرف این موضوع کرده است که به دنبال از بین رفتن کوکیهای شخص ثالث، فضای تبلیغات دیجیتال چگونه به نظر میرسد. این شرکت قبل از اینکه Google Topics را به عنوان جایگزین اعلام کند، ابتدا آموزش فدرال همگروهها (FLoC) را ایجاد کرد که به طور گسترده وب را به موضوعات مختلف تقسیم میکند و افراد را بسته به علایقشان در این گروهها قرار میدهد.
حالا گوگل با آزمایش بیشتر طرح Google Topics و سایر طرحهای Privacy Sandbox پیش میرود. همانطور که توسط The Register گزارش شده است، این شرکت پیامهایی را برای توسعه دهندگان ارسال کرده است که در آن آزمایش موضوعات و API های FLEDGE در مجموعه بتای کروم برای ۳۱ مارس ارائه شده است. در حالی که Topics وب را به بخشهای مختلف تقسیم میکند، هدف FLEDGE تسهیل بازاریابی مجدد یا نمایش تبلیغات در وب سایتها بر اساس سابقه مرور قبلی کاربر است.
گوگل توضیحی طولانی در گیتهاب ارائه داده و استدلال کرده است که این ابزارها، ضمانتهای قوی حفظ حریم خصوصی و همچنین محدودیتهای زمانی برای عضویت در گروه، شفافیت در نحوه ساخت و استفاده از گروههای علاقهمند آگهیدهنده و کنترلهای کلی بر این نوع تبلیغات را ارائه میدهند.
با این حال، آخرین جایگزین کوکی گوگل بدون بررسی دقیق ارائه نشده است. گوگل توسط تعدادی از طرفهای مختلف، از جمله سازنده مرورگر Brave، به دلیل کمبود درک در برنامههای خود مورد انتقاد قرار گرفته است. Brave در یک پست وبلاگ گفته است API Topics به کوچکترین و جزئیترین مسائل مربوط به حریم خصوصی در FLoC دسترسی دارد. این درحالی است که هسته خود را دست نخورده باقی خواهد گذاشت.
طرح ردیابی کوکی های مرورگر گوگل، مورد انتقاد شرکت Brave قرار گرفت
موضوع اصرار گوگل بر به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد علایق و رفتارهای افراد با تبلیغکنندگان، ردیابها و سایرین در وب است که با حریم خصوصی در تناقض میباشد. این گروههای حامی حفظ حریم خصوصی میگویند هیچ کسب و کاری حق ندارند که چنین اطلاعات حساسی را درباره شما بداند.
به گفته GizChina، باید دید که آیا آخرین جایگزینهای کوکی گوگل باقی میماند یا خیر. اما با توجه به اینکه جریانهای درآمدی این شرکت به ردیابی افراد در سراسر وب وابسته است، برای توسعه و استقرار سیستمهای جدیدی که به آن اجازه میدهد بدون به خطر انداختن حریم خصوصی این کار را انجام دهد، با رقابت زمانی مواجه است.