حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

طرح ردیابی کوکی های مرورگر گوگل، مورد انتقاد شرکت Brave قرار گرفت

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، گوگل، مشکلات

گوگل یکی از شرکت‌هایی است که همانند بسیاری دیگر از شرکت‌ها بر مسئله حریم خصوصی تاکید گسترده دارد. اما حقیقت آن است که عمده درآمد این شرکت‌ها از بخش تبلیغات هوشمند و هدفمند، به واسطه نقض حریم خصوصی کاربران تامین می‌شود. به تازگی طرح ردیابی کوکی های مرورگر گوگل، مورد انتقاد شرکت Brave قرار گرفته است. با ترنجی همراه باشید.

طرح ردیابی کوکی های مرورگر گوگل؛ راهی برای تبلیغات هوشمند و درآمد بیشتر

شرکت سازنده مرورگر Brave که بر مسئله حریم خصوصی تاکید زیادی دارد، اخیرا با طرح گوگل برای جایگزینی کوکی‌های شخص ثالث مخالفت کرده است. مدیران این شرکت می‌گویند که گوگل برای به حداقل رساندن فرصت نقض حریم خصوصی کاربران، تلاش چندانی انجام نمی‌دهد. Google Topics (جایگزینی برای پیشنهاد بحث‌برانگیز FLoC) که در اوایل این هفته معرفی شد، به جای استفاده از داده‌های ریز و اغلب حساس که توسط کوکی‌ها جمع‌آوری می‌شوند، روشی را برای ارائه تبلیغات به افراد بر اساس دسته‌بندی‌های موردعلاقه  مانند سفر یا تناسب اندام ارائه می‌کند.

این سیستم به داده‌های مرور شده سه هفته‌ای متکی است که به صورت محلی روی دستگاه ذخیره می‌شود تا انواع مختلف سلایق افراد را در تشخیص دهند. این موضوع به نوبه خود تعیین می‌کند که شخص چه نوع تبلیغاتی را دریافت خواهد کرد. کاربران وب می‌توانند در هر زمان از هر موضوع خاصی که از طریق مرورگر نمایش داده می‌شود، انصراف دهند.

جمع آوری اطلاعات توسط فیسبوک و گوگل بیش‌تر از هر اپلیکیشن دیگری است!

با این حال به گفته Brave ایجاد Topics حتی کوچک‌ترین و جزئی‌ترین مسائل مربوط به حریم خصوصی را در FLoC به دست می‌گیرد و طوری وانمود می‌کند که انگار هسته اصلی و مرکزی آن دست نخورده باقی مانده است. این شرکت ادعا می‌کند که طرح جدید گوگل برای محافظت از وب در واقع ابزار دیگری است که برای حفظ انحصار این شرکت طراحی شده است.

طرح ردیابی کوکی های مرورگر گوگل

دوران پس از کوکی‌ها چگونه خواهد بود؟

گوگل قرار است تا پایان سال ۲۰۲۳ کوکی‌های شخص ثالث را در کروم که تا حد زیادی محبوب‌ترین مرورگر جهان است، حذف کند. در مقابل شاهد واکنش شدید منتقدان هستیم که می‌گویند این فناوری باعث نقض آشکار حریم خصوصی می‌شود. بسیاری از مرورگرهای جایگزین، مانند فایرفاکس و سافاری، قبلا کوکی های شخص ثالث را کاملا مسدود کرده‌اند.

با این حال، با توجه به اینکه مدل کسب‌وکار گوگل بر جمع‌آوری مقادیر زیادی از داده‌ها برای تسهیل کمپین‌های تبلیغاتی هدفمند (که تبلیغات مبتنی بر نوع محتوای رویت شده توسط کاربر نیز نامیده می‌شود) استوار است، این شرکت با رقابتی همزمان برای توسعه سیستم‌های جدید جهت حمایت از تلاش‌های بازاریابی مشتریان خود مواجه است که این کار را انجام نمی‌دهند. بدیت ترتیب این کار حریم خصوصی کاربر را به همان میزان به خطر می‌اندازد.

آیا اپل و گوگل به‌واقع راهبرد انحصار را در قبال فروشگاه های برنامه خود در پیش گرفته‌اند؟

به گفته TechRadar، اولین پیشنهاد، FLoC (که مخفف federated learning of cohortsاست)، سیستمی که برای حفظ ناشناس بودن افراد از طریق جمع‌آوری داده‌ها طراحی شده بود. در حالی که این سیستم همچنان به تبلیغ‌کنندگان امکان می‌داد تا افراد را بر اساس علایقشان هدف قرار دهند، اما به روشی مشابه با Topics کار می‌کرد و کاربران را بر اساس نوع فعالیت و مرور در گروه‌هایی جمع آوری می‌کرد.

با این حال، FLoC هنگامی که سال گذشته از سوی سازمان‌هایی مانند Electronic Frontier Foundation (EFF) معرفی شد، مورد انتقاد بسیار زیادی قرار گرفت که این سیستم را به عنوان یک گرگ در لباس میش نشان می‌داد. اساسا حامیان حفظ حریم خصوصی ادعا می‌کنند که FLoC به سادگی زرادخانه متفاوتی از ابزارها را در اختیار تبلیغ‌کنندگان قرار می‌دهد تا با آن‌ها بازی کنند. اما موضوع فقط در مورد یادگیری بهترین نحوه استفاده از آن‌ها است.

طرح ردیابی کوکی های مرورگر گوگل

واکنش‌ها و مخالفت با Google Topics

همانطور که در پست وبلاگ Brave اشاره شد، پیشنهاد Topics از دو جهت با FLoC متفاوت است. اولا Topics به جای همه سایت‌هایی که کاربر بازدید کرده است، فقط اطلاعات مورد نیاز تبلیغ‌کنندگان را از سایت‌هایی که کاربر در آن حضور دارند، ارائه می‌کند. دوم، Topics با افزودن سطحی از تصادفی بودن به اطلاعات به اشتراک گذاشته شده با تبلیغ‌کنندگان، شناسایی مبتنی بر اثر انگشت را دشوارتر می‌کند.

Brave می‌گوید، با این حال، هیچ‌ یک از این پیشنهادات تلاشی برای در نظر گرفتن آسیب‌های اصلی حریم خصوصی نمی‌کند. در بطن انتقاد شرکت این ایده وجود دارد که گوگل نباید تصمیم بگیرد چه داده‌هایی به عنوان حساس طبقه بندی شوند. گوگل می‌گوید که مراقبت است تا فقط علایق غیر حساس را با سایت‌ها به اشتراک بگذارد. اما چیزی به نام داده های کاملا غیر حساس وجود ندارد. در این رابطه پیتر اسنایدر (Peter Snyder)، مدیر ارشد حریم خصوصی در Brave می‌گوید که هیچ داده‌ای وجود ندارد که همیشه امن، غیر حساس و قابل احترام باشد.

گوگل برای حفظ موتور جستجو پیش فرض در سافاری ۱۵ میلیارد دلار به اپل پرداخت می‌کند

«چیزهایی که در مورد یک فرد در یک زمینه به اشتراک گذاشته می‌شود، برای هر کس دیگری محرمانه خواهد بود. حریم خصوصی معنادار ذاتا هم برای زمینه و هم برای شخص خاص است. مردم باید تصمیم بگیرند که چه چیزی را حساس می دانند. نه گوگل. اسنایدر استدلال می‌کند که تنها چیزی که می‌توان در Topics به عنوان یک پیشرفت در نظر گرفت، در مقایسه با استاندارد تعیین شده توسط گوگل امروز است. او می‌گوید Topics با هر تعریف دیگری نشان‌ دهنده نقض شدید حریم خصوصی افراد است. FloC و Topics هر دو به طور واضح مضر هستند و هر دو سیستم برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد شما با تبلیغ‌کنندگان و سازمان‌هایی طراحی شده‌اند که شما نمی‌شناسید و کاملا در تضاد با حریم خصوصی کاربران وب هستند. این ابزارها بدون اجازه یا رضایت کاربر فعالیت می‌کنند. همچنین پیشنهادات گوگل از پایه بدبینانه و خودخواهانه است و بهتر است که گوگل حریم خصوصی را بهبود بخشد.

طرح ردیابی کوکی های مرورگر گوگل

پاسخ گوگل به این موضوع چیست؟

گوگل در بیانیه‌ای به اتهامات مطرح شده توسط Brave پاسخ داده است. گوگل می‌گوید ما موافقیم که افراد باید در مورد آنچه که حساس می‌دانند تصمیم بگیرند. به همین دلیل است که کنترلی را برای کاربران معرفی می‌کنیم تا موضوعات حساس را حذف کنند یا موضوعات را به طور کامل در تنظیمات مرورگر خود غیرفعال کنند. موضوعاتی که توسط Topics API آشکار می‌شوند باید به طور قابل توجهی از حساسیت شخصی کمتری در مورد خود برخوردار باشند.

وینای گوئل (Vinay Goel)، سرپرست پروژه Google Privacy Sandbox می‌گوید که یک کاربر بیشتر از آنچه که می‌توان با استفاده از کوکی‌ها یا ردیابی مخفی منتقل کرد، اختیارات دارد. این طبقه‌بندی توسط اشخصا تنظیم می‌شود و شامل موضوعاتی نمی‌شود که عموما حساس تلقی شوند. به عنوان مثال موضوعات مربوط به سلامت، نژاد و جنسیت در طبقه‌بندی مجاز نیستند. فهرست کامل موضوعات واجد شرایط در دسترس عموم است و به طور مداوم در حال بحث است. اینلیست بر اساس طبقه بندی ما و طبقه بندی محتوای IAB است که یک لیست صنعتی شناخته شده است.

جریمه 11 میلیون دلاری اپل و گوگل توسط ایتالیا به دلیل استفاده تجاری از داده های کاربران

گوئل همچنین خاطرنشان کرد که قصد نهایی گوگل این است که فهرست موضوعات توسط یک شخص ثالث بی‌طرف که از طرف اکوسیستم وب عمل می‌کند، تنظیم و نگهداری شود. اگرچه او جدول زمانی برای این انتقال را ارائه نکرد، اما با توجه به ادعاهایی مبنی بر اینکه گوگل کروم دترین مرورگر بازار در زمینه حریم خصوصی است، گوئل به این موارد پرداخت و گفت سایر مرورگرها برای جلوگیری از ایجاد کوکی‌های شخص ثالث که می‌تواند منجر به تکنیک‌های نا امن دیگری مانند پیدا کردن اثر انگشت شود، رویکردی بی‌پرده در پیش گرفته‌اند.

رویکرد گوگل نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی را با پیشنهادات نوآورانه‌ای برطرف می‌کند که نه تنها از کاربران در هنگام گشت و گذار در وب محافظت می‌کند، بلکه از ناشران، تبلیغ‌کنندگان و مدل‌های تجاری که با رایگان کردن محتوا و در دسترس بودن آنلاین محتوا، وب را سالم نگه می‌دارند، پشتیبانی می‌کند. همانطور که می‌دانید، با توجه به این مسائل Brave و Google هرگز داشت.

 

نظر شما در  مورد طرح ردیابی کوکی های مرورگر گوگل چیست؟ آیا با گفته گوگل موافق هستید یا مخالف؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان