حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

استفاده ارتش اوکراین از ابزار تشخیص چهره برای شناسایی سربازان کشته شده روسی

جنگ اوکراین و روسیه حواشی عجیب و غریبی دارد. از تحریم‌های سنگین و عجیب و غریب گرفته تا ادعاهای اعجاب انگیز طرفین. اما تا آنجایی که به دنیای تکنولوژی مربوط می‌شود، رسانه‌های خبری استفاده ارتش اوکراین از ابزار تشخیص چهره برای شناسایی سربازان کشته شده روسی را اعلام کرده‌اند. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

استفاده ارتش اوکراین از ابزار تشخیص چهره با چه هدفی صورت می‌گیرد؟

بر اساس گزارشی که اخیر منتشر شده است، ارتش اوکراین از فناوری تشخیص چهره برای شناسایی سربازان کشته شده روسی استفاده می‌کند. این شرکت از عکس یک سرباز مرده روسی در شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده و آن را در نرم افزار تشخیص چهره آپلود کرده است. آن‌ها، این نرم‌افزار را که از پایگاه داده‌ای متشکل از میلیاردها تصویر رسانه‌های اجتماعی تشکیل شده است، برای تطابق هویتی سربازان استفاده می‌کند تا خانواده و دوستان متوفی را پیدا می‌کند.

استفاده ارتش اوکراین از ابزار تشخیص چهره

پس از آن، این کشور به خانواده سربازان کشته شده اطلاع می‌دهد که این سرباز روسی قربانی جنگ پوتین! و دفاع از اوکراین شده است. همانطور که می‌دانید، ارتش اوکراین از ابتدای این جنگ برای پوشاندن ضعف‌های خود از ابزارهای تبلیغاتی گسترده‌ای استفاده کرده است. اما برخی معتقدند که این کشور از این استراتژی و با استفاده از ابزار تشخیص چهره برای اطلاع رسانی به روس‌ها استفاده کرده است.

همچنین گویا آن‌ها قصد دارد به کسانی که دسترسی محدودی به رسانه‌ها و اطلاعات غیر دولتی دارند، در حد امکان اطلاع رسانی نمایند. روز چهارشنبه، معاون نخست وزیر و رئیس وزارت تحول دیجیتال در اوکراین، میخایلو فدوروف (Mykhailo Fedorov)، این خبر را در پروفایل تلگرام خود تایید کرد.

اوکراین از اپل می‌خواهد فروش محصولات و دسترسی به اپ استور در روسیه را متوقف کند

جالب اینجاست که چند هفته پیش، Clearview AI که یک ابزار ارائه‌دهنده تشخیص چهره مستقر در نیویورک است، اقدام به ارائه خدمات خود به اوکراین کرده است. در واقع این فناوری اوکراین را به همان هدفی که دارد می‌رساند.

نگرانی‌های زیادی درباره حفظ حریم خصوصی مربوط به این تشخیص ابزارهای چهره فوق پیشرفته وجود دارد

فدوروف جزئیات فناوری مورد استفاده را توضیح نداده است. با این حال، او در مصاحبه با فوربس تأیید می‌کند که ابزارها آن‌ها Clearview AI بوده است. آن‌ها نرم‌افزار خود را به صورت رایگان ارائه می‌کند و شانس زیادی برای پیدا کردن اطلاعات خواهند داشت. به گفته فدوروف، هدف نهایی این کشور، از بین بردن افسانه «عملیات ویژه» است. زیرا به اعتقاد وی، به دروغ گفته شده است که هیچ سرباز وظیفه‌ای کشته نخواهد شد و هیچ کس هم نمی‌میرد.

استفاده ارتش اوکراین از ابزار تشخیص چهره

حدود یک ماه پیش، ابزار هوش مصنوعی Clearview که برای تشخیص چهره استفاده می‌‌شود مورد انتقاد شدید قرار گرفت. قانونگذاران ایالات متحده استفاده از آن توسط دولت فدرال را محکوم کردند. برخی می‌گویند که این فناوری به طور نامتناسبی اقوام سیاه پوست، سرخ‌ پوست و آسیایی را هدف قرار می‌دهد. به گفته آن‌ها، این نرم‌افزار در مقایسه با افراد سفید پوست، بیشتر به اشتباه رنگین پوست‌ها را مورد تطبیق قرار می‌دهد.

علاوه بر این، دولت به تهدید وجودی برای حریم خصوصی که این نرم‌افزار ایجاد می‌کند اشاره کرده است. سازمان‌های حقوق مدنی مانند اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا معتقد هستند که نباید این فناوری در هر شرایطی مورد استفاده قرار گیرد و خواستار ممنوعیت‌های کامل هستند.

چرا استفاده اوکراین از چنین نرم‌افزارهایی قابل درک است؟

قابل ذکر است که استفاده اوکراین از نرم‌افزارهای این چنینی با استفاده از آن‌ها در ایالات متحده متفاوت است. در ایالات متحده، هدف شناسایی مظنونین جنایی است. با این حال، اوکراین در تلاش است تا سربازان کشته شده روسی را شناسایی کند. اگرچه این کار با هدف تبلیغ منفی صورت می‌گیرد، اما مطمئنا این موضوع امری قابل قبول‌تر به نظر می‌رسد. از این گذشته، هیچ کس افراد را با این فناوری تعقیب نمی‌کند.

استفاده از این فناوری در اوکراین با این هدف است که به خانواده‌ها اطلاع دهد که عزیزانشان در نتیجه یک جنگ بیهوده جان باخته‌اند. البته این کار نیز راهی برای صدمه زدن به احساسات داخلی مردم روسیه است. همه روس‌ها از جنگ راضی نیستند، اما دولت به سرعت مخالفان را دستگیر می‌کند. با این حال، مردم روسیه تحت تاثیر تحریم‌های متعدد علیه این کشور قرار دارند.

تنش میان روسیه و اوکراین در روز های اخیر قیمت بیت کوین را بالا برده است

به گفته GizChina، اخیرا گروه هکر معروف Anonymous بانک مرکزی روسیه را هک کرده است که مطمئنا برای شهروندان این کشور دردسرهای زیادی ایجاد کرده است. بدیهی است که روسیه در این شرایط می‌گوید شرکت‌های خارجی و مستقر در ایالات متحده در حال توطئه علیه این کشور هستند و به همین دلیل حضور و فعالیت غول‌های فناوری مانند گوگل و متا را ممنوع می‌کند.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا به نظر شما کاری که ارتش اوکراین انجام می‌دهد، درست و اخلاقی است یا صرفا برای مقاصد تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟!

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان