حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مسدود شدن VPN ها در روسیه بیشتر از هر زمان دیگری شده است

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، سیاست

تهاجم روسیه به اوکراین تبعات بسیار زیادی به همراه داشته است که نمی‌توان حدس زد در آینده چه تعداد بر آن افزوده شود. اما تا آنجا که به دنیای فناوری و اطلاعات مرتبط است، اوکراین و روسیه در این زمینه هم مقابله به مثل‌های زیادی داشته‌اند. در آخرین مورد نیز باید گفت که مسدود شدن VPN ها در روسیه بیشتر از هر زمان دیگری شده است. با ترنجی همراه باشید.

مسدود شدن VPN ها در روسیه؛ راهی برای مقابله به مثل؟!

بر اساس تحقیقات جدید Surfshark، روسیه از آغاز تهاجم خود به اوکراین، گوگل را مجبور کرده است تا بیش از ۳۶ هزار URL را که به خدمات VPN پیوند دارند، از فهرست خود حذف کند. در هفته اول تهاجم روسیه به اوکراین، زمانی که نوبت به درخواست‌هایی با هدف حذف آدرس‌های اینترنتی مربوط به VPN‌ها می‌شد، تنها هفت درصد افزایش داشت. این درخواست‌ها خود تحت قانون فدرال روسیه 276-FZ قرار گرفته‌اند که معمولا به عنوان “قانون VPN” شناخته می‌شود.

با این حال، در هفته دوم مناقشات میان اوکراین و روسیه، زمانی که دولت روسیه مسدود کردن پلتفرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی غربی از جمله فیس‌بوک و توییتر را آغاز کرد، طرفین درگیر به دلیل قانون مبارزه با تشر اخبار جعلی، آن را ترک کردند و اوضاع همچنان بدتر از گذشته شد. در آن زمان، درخواست‌های حذف URL تا ۵۵ درصد افزایش یافت.

تنش میان روسیه و اوکراین در روز های اخیر قیمت بیت کوین را بالا برده است

روسیه علاوه بر ممانعت از دسترسی شهروندان خود به خدمات VPN و حتی URL های مرتبط با آن‌ها، صدها دامنه را از رسانه‌های خبری جهانی مانند بی‌بی‌سی (انگلیس)، دویچه وله (آلمان) و Ukrayinska Pravda که تهاجم این کشور به اوکراین را از زمان آغاز درگیری در ۲۴ فوریه پوشش می‌دادند، مسدود کرد.

مسدود شدن VPN ها در روسیه

افزایش فروش VPN ها به دنبال حمله روسیه به اوکراین

در حالی که دولت‌ها و مشاغل غربی روسیه را تحریم کردند و اعلام کردند که دیگر محصولات خود را نمی‌فروشند یا به شهروندان این کشور اجازه استفاده از خدمات آن‌ها را نمی‌دهند، افزایش زیادی در تعداد دانلود VPN توسط شهروندان روسی به وجود آمد. در واقع، طبق داده‌های داخلی Surfshark، ارائه‌دهنده VPN نسبت به قبل از شروع حمله روسیه به اوکراین، ۳۵۰۰ درصد افزایش در فروش داشته است. گابریل راکایتیت، رئیس روابط عمومی Surfshark، جزئیات بیشتری را در یک بیانیه مطبوعاتی ارائه کرد و گفت:

افزایش سریع دانلودها به این معنی است که افرادی که در روسیه زندگی می‌کنند به طور فعال به دنبال راه‌هایی برای جلوگیری از نظارت و سانسور دولتی هستند، این موضوع نیز در واقع دسترسی به وب سایت‌های مسدود شده یا رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر، فیس‌بوک یا اینستاگرام است. با افزایش تعداد وب سایت‌های فیلتر شده. هر روز، خدمات VPN به عنوان پنجره‌ای برای دسترسی به اطلاعات بی طرفانه و کانال‌های ارتباطی ردیابی نشده عمل می‌کند.

آخرین باری که Surfshark افزایش مشابهی در دانلودها ثبت کرد، در ماه مه سال ۲۰۲۰ بود که چین قانون امنیتی هنگ کنگ را تصویب کرد. با افزایش نگرانی ساکنان هنگ کنگ در مورد گیر افتادن در پشت فایروال بزرگ کشور چین، این شرکت شاهد افزایش دانلود VPN تا ۷۰۰ درصد بود.

حذف رسانه های دولتی روسیه از گوگل پلی و اپ استور بخاطر حمله به اوکراین

به گفته TechRadar، حتی اگر روسیه امروز تصمیم بگیرد تهاجم خود به اوکراین را متوقف کند، کرملین به احتمال زیاد دسترسی به اینترنت باز و رسانه‌های غربی را مسدود خواهد کرد و این بدان معناست که خدمات VPN تنها راه دسترسی شهروندان روسی به اطلاعات بی‌طرفانه و برقراری ارتباط با بقیه خواهد بود. نظر شما در این مورد چیست؟ آیا کاری که دولت روسیه انجام می‌دهد با تکیه بر مفاهیمی همچون حفظ نظم و امنیت، قابل توجیه است؟ به نظر شما پس از پایان یافتن جنگ روسیه و اوکراین، آیا شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری های غربی مجددا در دسترس مردم روسیه قرار خواهند گرفت؟!

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان