حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آمار فروش تراشه در سال ۲۰۲۱؛ تسلط مطلق TSMC بر بازار جهانی تولید تراشه

در بازار تولید تراشه‌های موبایل، شرکت‌های مهم و شناخته شده‌ای حضور دارند. از جمله آن‌ها باید به TSMC و سامسونگ اشاره کرد. اگرچه سامسونگ در چند سال اخیر تلاش زیادی انجام داده است اما بر اساس آمار منتشر شده درباره آمار فروش تراشه در سال ۲۰۲۱، گویا تسلط TSMC بر بازار جهانی تولید تراشه باز هم ادامه خواهد یافت. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

آمار فروش تراشه در سال ۲۰۲۱؛ تسلط TSMC بر بازار جهانی تولید تراشه و سامسونگ در تعقیب TSMC

بر اساس گزارش موسسه Trend Force، سهم بازار TSMC در سه ماهه چهارم سال گذشته میلادی، بر اساس درآمد ۱۵.۷ میلیارد دلاری  آن، حدود ۵۲.۱ درصد بوده است. این میزان نسبت به سهم 53.1 درصدی که این تولید کننده در سه ماهه قبل داشته بود، کمی کمتر است. اما با این وجود همچنان از مقام بعدی این رتبه بندی جلوتر می‌باشد.

پشت سر TSMC، بزرگ‌ترین رقیب آن در این صنعت (حداقل در حال حاضر)، یعنی Samsung Foundry قرار دارد. این شرکت در پایان سه ماهه آخر سال ۲۰۲۱ میلادی سهمی در حدود ۱۸.۳ درصد از درآمد این صنعت را به خود اختصاص داد. حتی با رشد خوب ۱۵.۳ درصدی در خط تولید محصولات بالارده در این سه ماهه، درآمد ناخالص سامسونگ در دوره اکتبر تا دسامبر تنها ۳۵ درصد کل درآمد TSMC بوده است.

شرکت TSMC هنوز هم برتری خود در بازار جهانی را نسبت به Samsung Foundry حفظ کرده است

گویا با وجود چند موضوع دیگر، اوضاع برای سامسونگ کمی بدتر می‌شود. بازده پایین این شرکت در تولید برخی از پردازنده‌ها که تقریبا نصف میزان بازدهی شرکت تایوانی TSMC است، باعث شده است که کوالکام تولید برخی از برترین چیپست‌های اسنپدراگون خود را از سامسونگ به TSMC انتقال دهد. علاوه بر این، سامسونگ در حال بررسی ناپدید شدن سرمایه‌هایی است که ظاهرا بخش تولید تراشه برای بهبود بازده تولید تراشه‌های جدید کنار گذاشته بود.

موسسه Trend Force خاطرنشان کرد که با وجود رشد و افزایش در درآمدی که بخش تولید تراشه سامسونگ اخیرا در آمارها نشان داده است، اما در نتیجه نهایی نتوانسته است همچنان در شرایط فعلی بماند. زیرا آهسته‌تر شدن ظرفیت و فرآیندهای تولید چیپ‌های پیشرفته باعث کاهش سودآوری کلی این شرکت شده است.

آمار فروش تراشه در سال ۲۰۲۱

درآمد TSMC در سه ماهه سوم با رشد بسیار خوب این شرکت که برای تولید چیپست‌های ۵ نانومتری سری آیفون ۱۳ بود، همراه شد. تنها چیپ‌های TSMC که در سه ماهه چهارم کمی افت را در آمارها نشان داده است، بخش ۷ نانومتری و ۶ نانومتری بوده که تحت تأثیر بازار ضعیف گوشی‌های هوشمند در چین قرار گرفته است. افزایش ۱۵.۳ درصدی درآمد سامسونگ از تکمیل ظرفیت بخش چیپ‌های پیشرفته ۵ نانومتری و ۴ نانومتری حاصل شده است.

پس از ارائه آمار دو شرکت TSMC و سامسونگ، شرکت United Microelectronics Corporation (UMC) تایوان در رتبه بعدی این لیست قرار دارد زیرا درآمد سه ماهه چهارم آن ۷ درصد از درآمد کلی این صنعت را در سه ماهه چهارم تشکیل می‌دهد. این شرکت در این سه ماهه، ۲.۱۲ میلیارد دلار درآمد ناخالص به دست آورد که ۵.۸ درصد بیشتر از درآمد سه ماهه سوم آن بوده است. در جایگاه چهارم، GlobalFoundries سهم ۶.۱ درصدی از درآمد جهانی تولید تراشه را که در سه ماهه سوم به دست آورده بود، حفظ کرده است. در رتبه پنجم نیز بزرگترین تولید کننده تراشه چین یعنی SMIC با سهم بازار ۵.۲ درصدی و درآمد ۱.۵۸ میلیارد دلار (در سه ماهه چهارم) قرار دارد.

آمار فروش تراشه های موبایل در سال ۲۰۲۱ ؛ کاهش سهم اگزینوس در رقابت با مدیاتک

چیزی که SMIC را متوقف کرده است، ناتوانی این شرکت در رقابت با چیپ‌ها و تراشه‌های پیشرفته ۵ نانومتری و ۴ نانومتری است که هم TSMC و هم سامسونگ حالا در حال توسعه و تولید تراشه‌های ۳ نانومتری هستند. مانند ایالات متحده، چین نیز به شدت به دنبال خودکفایی در صنعت نیمه رساناها است و شکست آن‌ها در انجام این کار، کارشناسانی را نگران می‌کند که معتقدند چین از موفقیت TSMC به عنوان دلیلی برای تصرف تایوان و در اختیار گرفتن کنترل بزرگ‌ترین کارخانه تولید تراشه در جهان استفاده خواهد کرد.

به ازای هر ۱۰۰ دلار درآمدی که TSMC به دست می‌آورد، ۲۶ دلار آن از طرف اپل می‌باشد

صنعت تولید تراشه از نظر درآمد چندان متعادل نیست و پنج تولید کننده برتر این صنعت حدود ۹۰ درصد از سهم بازار جهانی تولید محصولات نیمه رسانا را در اختیار دارند. این موضوع زمانی قابل درک است که در نظر بگیرید TSMC و سامسونگ در در تولید چیپ‌های پیشرفته، پیشرو هستند. سایر تولید کنندگان تراشه‌ها از رتبه ۶ تا ۱۰ جدول در بازار سه‌ ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ عبارتند از:

HuaHong Group (۲.۹ درصد)

PSMC (۲ درصد)

VIS (۱.۵ درصد)

Tower (۱.۴ درصد)

Nexchip (۱.۲ درصد)

تولید کننده دوم شاید کمترین سهم بازار از درآمد جهانی تولید تراشه را در سه ماهه چهارم کسب کرده باشد، اما این عدد به معنی بیشترین نرخ رشد در درآمد سه ماهه آخر سال نسبت به سه ماهه سوم با ۴۴.۲ درصد است. در سه ماهه چهارم، درآمد جهانی صنعت تولید تراشه به ۲۹.۵۵ میلیارد دلار رسید که ۸.۳ درصد بیشتر از سه ماهه سوم بوده است.

به گفته PhoneArena، یکی از دلایل موفقیت TSMC ارتباط طولانی مدت آن با اپل است. به ازای هر ۱۰۰ دلار درآمد این شرکت، ۲۶ دلار آن از اپل بوده است. در هفته گذشته اپل اعلام کرد که با ترکیب دو تراشه M1 Max خود، تراشه جدیدی به نام M1 Ultra را ساخته است که ۱۱۴ میلیارد ترانزیستور در داخل آن قرار دارد. نظر شما در مورد آمار فروش تراشه در سال ۲۰۲۱ چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان