حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تلویزیون هوشمند چیست ؟

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

تلویزیون‌ها از زمان ورود به خانه‌ها، جایگاه ویژه‌ای در میان خانواده‌ها پیدا کردند. همانند دیگر لوازم خانگی، این دستگاه‌ها دچار تغییرات زیادی شدند و از جعبه‌های بزرگ و سنگین، به دستگاه‌های باریک و بدون قاب تبدیل شدند. برای بیشتر افراد، تلویزیون‌ها بیش از آنکه یک دستگاه پخش کننده تصاویر باشند، به نوعی همدم و همراه بیشتر لحظات آن‌ها هستند.

این دستگاه‌های جادویی، آنچنان با زندگی ما خو گرفته‌اند که روزانه حداقل یک ساعت از شبانه روز را با آن‌ها سپری می‌کنیم، رفت و آمد خود را با برنامه‌‌های تلویزیونی تنظیم می‌کنیم و در جمع‌‌های خانوادگی و دورهمی‌های دوستانه فیلم یا سریال مورد علاقه خود را با تلویزیون می‌بینیم.

پیشرفت تکنولوژی و پیدایش فناوری‌های جدید در صنعت تلویزیون، دستاوردهای بزرگی را برای ما به ارمغان آورد و باعث شد تا روز به روز انتظار ما از تلویزیون‌ها بیش از پخش صدا و تصویر باشد. همه این موارد سبب پیدایش آخرین نسل از تلویزیون‌ها یعنی تلویزیون هوشمند شد.  در این نوشتار با ما همراه باشید تا به بررسی تلویزیون هوشمند و ویژگی‌های آن بپردازیم.

تلویزیون هوشمند

اگر بخواهیم تعریفی ساده از تلویزیون هوشمند داشته باشیم، می‌توانیم بگوییم تلویزیون هوشمند، دستگاهی است که به اینترنت متصل شده و می‌تواند از طریق چند نرم افزار و درگاه‌های ارتباطی، محتواهای صوتی و تصویری را میان خود و دیگر لوازم جانبی و دیوایس‌های هوشمند، به اشتراک بگذارد.

به بیانی دیگر، منظور از تلویزیون هوشمند یا Smart TV، تلویزیونی است که مانند کامپیوتر از سیستم عامل برخوردار بوده و به اینترنت متصل می‌شود و از طریق آن، می‌توان وارد اینترنت و وب سایت‌ها شد و انواع فیلم و سریال، شبکه‌های تلویزیون و نرم افزارهای دیگر را نصب و یا تماشا کرد. تلویزیون هوشمند، مانند یک تلفن همراه هوشمند عمل می‌کند. یعنی تلویزیون هوشمند معادل یک تلویزیون معمولی یا یک کامپیوتر داخلی است که سرویس‌های متنوعی را در شکل‌های مختلف در اختیار قرار می‌دهد.

سیستم عامل تلویزیون هوشمند چیست ؟

 

اصلی‌ترین تفاوت میان تلویزیون‌های هوشمند و دیگر تلویزیون‌ها، همین سیستم عامل است که مستقیما بر قیمت تلویزیون ال ای دی هوشمند تاثیر گذار است. دستگاه‌های هوشمند، همگی از یک سیستم عامل مختص به خود برخوردارند که آن‌ها را از یکدیگر جدا می‌کند. سیستم عامل، تنها وجه تمایز میان مدل‌های معمولی و هوشمند نیست و حتی سبب تفاوت تلویزیون‌های هوشمند با یکدیگر می‌شوند.

 

به عنوان مثال، سیستم‌ عامل تلویزیون‌های ال جی، WebOS نام دارد که اختصاصی خود برند ال جی است. سامسونگ برای تلویزیون‌های خود از سیستم عامل انحصاری اش یعنی Tizen  بهره می‌برد و از طریق فروشگاه محتوایی سامسونگ یعنی Smart Hub، می‌توان بازی و دیگر نرم افزارها روی آن نصب کرد.

 

برندهای دیگر نظیر دوو، جی پلاس، هیمالیا و سونی، از سیستم عامل محبوب اندروید برای دستگاه‌های خود استفاده می‌کنند که به نسبت دو سیستم عامل قبلی، کارایی و امکانات بیشتری را به دلیل پشتیبانی از نرم افزارهای اندروید در اختیار ما قرار می‌دهد.

از آنجایی که این دستگاه‌ها دارای سیستم عامل هستند، پس از پردازنده، رام و حافظه رم نیز برخوردارند. مقدار این مشخصات به مدل تلویزیون بستگی دارد اما هر چقدر سخت افزار تلویزیون قدرتمند‌تر باشد، سرعت پردازش و اجرای دستورالعمل‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد.

 

کیفیت تصویر تلویزیون‌های هوشمند

 

علاوه بر سیستم عامل که علت اصلی تمایز میان تلویزیون‌ها است، کیفیت صفحه نمایش و پنل به کار رفته در تلویزیون‌های هوشمند نیز با یکدیگر فرق دارند. امروزه ذهنیت اکثر افراد بر این است که تلویزیون‌های هوشمند تنها در مدل‌‌هایی با صفحه نمایش 4K وجود دارند و همه تلویزیون‌‎های 4K، هوشمند هستند.

 

اما باید گفت که این موضوع اشتباه است، به عنوان مثال، برخی از تلویزیون‌های 50 اینچ دوو، با وجود داشتن پنل 4K، سیستم عامل ندارند و هوشمند نیستند اما در عوض، برخی از مدل‌های 42 اینچی جی پلاس که از صفحه نمایش Full HD بهره می‌برند، دارای سیستم عامل اندروید و رابط کاربری هوشمند می‌باشند. به همین علت لازم است تا قبل از انتخاب مدل، در کنار مشخصات به بررسی قیمت و خرید تلویزیون فول اچ دی و فورکی در سایت‌های معتبر بپردازیم تا به اشتباه مدل دیگری خریداری نکنیم.

تلویزیون هوشمند و اتصال به اینترنت

 

همانگونه که در بخش‌های قبل به آن اشاره کردیم، تلویزیون‌های هوشمند قابلیت اتصال به اینترنت دارند که امکان دیدن فیلم یا عکس به صورت آنلاین، دسترسی به شبکه‌های پخش خانگی و رادیویی،  وبگردی، نصب بازی‌، متصل شدن به کانال‌های اینترنتی IPTV ، اتصال به شبکه‌های اجتماعی، استفاده از نرم افزار اسکایپ در صورت وجود دوربین و  حتی استفاده از وب کم را در اختیار ما قرار می‌دهند.

 

تلویزیون‌های هوشمند از چند روش به اینترنت متصل می‌شوند اما ساده‌ترین راه، از طریق اتصال وای فای است. بدین صورت که در تنظیمات تلویزیون و قسمت Connection، با فعال کردن گزینه Wi-Fi، دستگاه‌های اطراف به نمایش درآمده و با انتخاب وای فای خود و وارد نمودن رمز عبور، تلویزیون به صورت خودکار به اینترنت متصل می‌شود. همچنین در صورت نداشتن مودم، می‌توانید هات اسپات تلفن همراه خود را روشن کنید تا تلویزیون از طریق آن به اینترنت سیم کارت شما متصل شود.

راه دیگر برای اتصال تلویزیون به اینترنت، استفاده از کابل LAN است که ورودی آن در قاب پشتی دستگاه قرار دارد. کابل LAN، برای دیدن ویدیو و فیلم می‌تواند رضایت بخش‌تر از وای فای باشد چرا که هم سرعت بالاتری دارد و هم پایداری آن بیشتر است.

در نهایت اگر وای فای یا کابل LAN در اختیار ندارید، می‌توانید با خرید دانگل، تلویزیون هوشمند خود را به اینترنت متصل کنید.

 

تلویزیون هوشمند و اشتراک گذاری محتوا

 

از دیگر امکانات تلویزیون‌های هوشمند این است که می‌توان محتواهای صوتی و تصویری را میان تلویزیون و دستگاه‌های هوشمند مانند موبایل و تبلت به اشتراک گذاشت. این قابلیت به طور معمول توسط دو نرم افزار DLNA و Miracast انجام می‌شوند. DLNA و Miracast، دو استاندار برای اتصال بدون سیم دیوایس‌های هوشمند به یکدیگر می‌باشند که به کمک آن‌ها می‌توان محتواهایی نظیر عکس، موزیک، فیلم و.. را در تلویزیون به اشتراک گذاشت. همچنین این دو قابلیت، این امکان را به ما می‌دهند که صفحه نمایش گوشی خود را به صورت live یا زنده، در تلویزیون پخش کنیم.

علاوه بر این دو نرم افزار، برخی از برندها برای برقراری اتصال، برنامه‌های اختصاصی دیگری نیز در نظر گرفته‌اند به عنوان مثال، تلویزیون دوو، جی پلاس، برای برقراری این ارتباط از نرم افزار Eshare نیز استفاده می‌کنند و سامسونگ برای برقرار این ارتباط از Smart View و ال جی از Screen Share بهره می‌برند.

آیا می‌توان تلویزیون معمولی را به هوشمند تبدیل کرد ؟

 

درست است که تلویزیون هوشمند بسیار جذاب هستند و امکانات بسیاری را در اختیار ما قرار می‌دهد، اما قیمت آن‌ها نسبت به سایر مدل‌ها بیشتر است و به همین علت برخی از افراد توانایی پرداخت این هزینه بالا برای خرید تلویزیون هوشمند را ندارند. اما این پایان ماجرا نیست و خوشبختانه راهکارهای ساده‌ای برای تبدیل تلویزیون معمولی به هوشمند وجود دارد یکی از آن‌ها اندروید باکس است.

 

اندروید باکس یک دستگاه کوچک است که در شکل‌های مختلفی تولید می‌شود و سیستم عامل اندروید روی آن نصب شده است. این دستگاه از طریق کابل HDMI یا مبدل، به تلویزیون متصل شده و بدین طریق امکان وب گردی، تماشای فیلم و سریال، پخش موسیقی، نصب و اجرای بازی‌های اندرویدی و … را برای ما فراهم می‌کند.

 

علاوه بر این، می‌توان با استفاده از کروم کست گوگل نیز تلویزیون را هوشمند کرد. کروم‌کست یک دانگل کوچک است که از طریق پورت HDMI به تلویزیون متصل می‌شود و از گوشی هوشمند و کامپیوتر به عنوان ریموت کنترل استفاده می‌کند. با استفاده از از کروم‌کست، می‌توانیم به ویدیو‌ها در سرویس‌های خارجی مانند یوتیوب، نتفلیکس، گوگل پلی و سرویس‌های ایرانی مانند فیلیمو، نماوا و آپارات دسترسی پیدا کرد.

 

قیمت تلویزیون هوشمند

 

قیمت تلویزیون هوشمند، به چند عامل بستگی دارد، از جمله سایز تلویزیون، نوع سیستم عامل، درگاه‌های HDMI و USB، گارانتی و خدمات پس از و مهم‌تر از آن برند و شرکت سازنده. به طورکلی قیمت تلویزیون‌های هوشمند بیشتر از سایر مدل‌ها است اما با توجه به امکاناتی که ارائه می‌دهد، ارزش خرید آن بالاست.

تلویزیون هوشمند از کجا بخرم ؟

 

خرید لوازم خانگی، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مردم است اما در میان طیف انبوهی از فروشگاه‌های اینترنتی، فروشگاهی می‌تواند مرجع باشد که انواع مدل‌ها و برندهای تلویزیون هوشمند و غیر هوشمند را به خریداران نشان دهد، مشخصات و ویژگی‌های هر کالا را برایشان توضیح دهد و قیمت و شرایط مناسب را برای خرید فراهم کند. یکی از این فروشگاه‌ها، فروشگاه اینترنتی رادهوم است.

 

رادهوم، یک فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی است که با بررسی بازار و سلیقه همه افراد و خانواده‌ها، تلاش نموده است تا سبد کاملی از لوازم خانگی برندهای مطرح و خوش نام و نشان ایرانی را ارائه دهد تا دست خریداران محترم برای انتخاب باز باشد.

همچنین، کارشناسان این مجموعه با بررسی ابعاد مختلف هریک از کالا، نقد و بررسی تخصصی هریک از آن‌ها را نوشته‌اند تا فرآیند انتخاب و خرید، بیش از پیش آسان شود.

قیمت‌های درج شده در صفحه هریک از کالا، بروز بوده تا هیچ مشکلی برای خریداران محترم به وجود نیاید. رادهوم، با بهره گیری از کادری مجرب و حرفه‌ای در واحد لجستیک خود،متعهد می‌شود که سفارش کاربران را صحیح و سالم و در سریع‌ترین زمان ممکن به دست آن‌ها می‌رساند.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات