حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

خروج نوکیا از رقابت با پرچمداران سایر شرکت ها در دستور کار قرار گرفته است

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، نوکیا

نام نوکیا یادآور خاطرات خوش گذشته و دوران قبل از ظهور گوشی‌های هوشمند لمسی است. اما شاید این نام، امروز چندان هم یادآورد آن ابهت گذشته نباشد. گرچه این شرکت تلاش‌های زیادی انجام داد اما محصولاتی عادی و معمولی عرضه کرد. حالا هم بر اساس اخرین اخبار گویا خروج نوکیا از رقابت با پرچمداران سایر شرکت ها در دستور کار قرار گرفته است. با ترنجی همراه باشید.

خروج نوکیا از رقابت با پرچمداران؛ هدف و برنامه این شرکت چیست؟

شرکت HMD Global که مجوز برند نوکیا را در سال ۲۰۱۶ خریداری کرد، عرضه گوشی‌های پرچمدار را برای آینده پیش‌بینی کرده بود. این شرکت آخرین بار در سال ۲۰۱۹ یک گوشی هوشمند رده بالای واقعی به نام نوکیا 9 PureView با دوربین چندگانه را به بازار عرضه کرد. این تاریخ عرضه خود با تاخیر همراه بود و در اواخر سال گذشته نیز، این شرکت حتی از قول خود مبنی بر ارائه آپدیت اندروید ۱۱ برای برخی از دستگاه‌ها عقب نشینی کرد. برای جبران این موضوع، نوکیا برای فروش دستگاه‌های دیگری اقدام به ارائه تخفیف کرد. علیرغم شایعات فراوان، گویا هنوز قرار نیست جانشینی برای دستگاه مذکور ببینیم و به نظر می‌رسد در نهایت هم جانشینی برای آن وجود ندارد.

همانطور که احتمال می‌دانید، گوشی‌های رده بالای نوکیا در حال حاضر خارج از جدول فروش هستند. در صحبت Android Authority با آدام فرگوسن (Adam Ferguson)، رئیس بازاریابی محصول HMD، وی هیچ تردیدی در مورد اعتراف به این موضوع نداشت که ساخت یک گوشی پریمیوم ۸۰۰ دلاری در حال حاضر برای این شرکت منطقی نیست. او همچنین افزود که این شرکت هیچ جاه طلبی برای درگیر کردن خود در رقابت با دیگر بازیگران این صنعت ندارد و ترجیح می‌دهد برای هدفی بسیار متفاوت تلاش کند.

اگر می‌پرسید این تفاوت چه چیزی می‌تواند باشد، به کنفرانس اخیر MWC که در آن شرکت فقط تلفن‌های مقرون به صرفه و صرفا محصولات 4G را معرفی کرد، نگاه نکنید. نمایشگاه تجاری بارسلونا قبلا مکانی بود که این شرکت در آن اعلامیه‌های عرضه محصولات خود را برگزار می‌کرد. پیش از آن، در نمایشگاه CES، این شرکت پنج گوشی زیر ۲۵۰ دلار را معرفی کرده بود که تنها یکی از آنها مجهز به شبکه 5G بود.

خروج نوکیا از رقابت با پرچمداران

در اواسط سال ۲۰۱۸، نوکیا هشتمین فروشنده محبوب گوشی‌های هوشمند در جهان بود، اما فروش آن خیلی زود شروع به کاهش کرد. در حال حاضر، این شرکت یازدهمین فروشنده بزرگ از نظر فروش است. وضعیت فروش نوکیا اخیرا بهتر شده است، به طوری که این شرکت گزارش داده که فروش تلفن‌های هوشمند در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال گذشته ۴۱ درصد افزایش یافته است. در واقع سه ماهه آخر سال ۲۰۲۱ سودآورترین سه ماهه تاریخ HMD Global بوده.

با این حال، این شرکت بر این باور است که باید بر روی تولید تلفن‌های همراه و گوشی‌های سطح پایه و میان رده که عمر طولانی‌تر دارند و عمر باتری چند روزه را ارائه می‌دهند، تمرکز کرد. فرگوسن در مصاحبه‌ای با خبرگزاری PA گفت که این شرکت می‌خواهد اصول اساسی که در گوشی‌های هوشمند تازه معرفی شده یعنی C21 Plus و C2 خود را که به ترتیب از ۱۰۰ پوند (معادل ۱۳۲دلار) و ۷۵ پوند (معادل ۹۹ دلار) شروع می‌شوند را ادامه دهد.

شکایت نوکیا از Oppo به دلیل استفاده بدون اجازه از حق اختراع این شرکت

“این دستگاه‌ها اصول اساسی ما را می سازد و واقعا در ذهن کاربران ما ارزشی را که نوکیا به ارمغان می‌آورد را نیز مشخص می‌کند. ما نمی‌خواهیم گرفتار مسابقه و رقابت بر سر مشخصات دستگاه‌ها که هم اکنون در این صنعت در جریان است شویم. شرکت‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند این کار را انجام دهند. اگر شما چند مگاپیکسل اضافی با قیمتی به مراتب بالاتر می‌خواهید یا چند فریم بیشتر در نرخ نوسازی صفحه نمایش خود نیاز دارید، مطمئنا شرکتی وجود دارد که می‌تواند برای شما چنین چیزی را ارائه دهد. شما دستگاهی می‌خواهید که با آن مدت زمانی طولانی را طی کنید و بتوانید واقعا به آن تکیه کنید. بسیاری از این اصول اساسی به بهترین شکل ممکن بهره می‌گیرند. این همان چیزی است که ما سعی می‌کنیم بر آن تمرکز کنیم تا دوباره ما را به بازار بازگرداند و بدیهی است که این حقیقت بسیار خوبی است که میراث نوکیا در وهله اول، درباره همین استراتژی خواهد بود.”

وی افزود:

“گوشی‌های جدید کمتر از گذشته جذاب و هیجان انگیز هستند، اما در عین حال این یکی از حوزه‌های مختلف رشد ما خواهد بود. افرادی که از یک گوشی هوشمند به گوشی هوشمند جدیدی کوچ می‌کنند، به دنبال دستگاهی هستند که واقعا قابل اعتماد باشد. آن‌ها از دستگاه‌هایی استفاده می‌کنند که واقعا بادوام و مستحکم باشد و باتری‌هایی داشته باشد که بتواند روزها کار کند. حالا ما نیز قصد داریم که این دستگاه‌ها را در دسته محصولات این شرکت ارائه کنیم.”

خروج نوکیا از رقابت با پرچمداران

فرگوسن همچنین رشد چشمگیر درآمد اخیر را به این استراتژی جدید نسبت داده است. به گفته PhoneArena، این اولین باری نیست که HMD Global در مورد حضور در رقابت با محصولات پرچمدار بازار صحبت می‌کند. در اواخر سال گذشته، این شرکت گفت که گوشی‌های پریمیوم برای همگان دور از دسترس هستند و این شرکت بیشتر روی گوشی‌های ۱۰۰ یورویی (۱۰۹ دلار) تا ۲۰۰ یورویی (۲۱۸ دلار) تمرکز خواهد کرد.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان