حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

توسعه دهندگان خواستار مجاز شدن موتور مرورگرهای دیگر در iOS هستند

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، اخبار، سیاست

اگر بگوییم اپل در زمینه انحصارگری سنگ تمام گذاشته است و به نوعی دوست دارد همه چیز را در پلتفرم خود، شخصی کند، هیچ بیراه نگفته‌ایم. تا این لحظه اپل با اتهامات زیادی در مورد انحصارگری مواجه شده است. با این وجود اخیرا گروهی از توسعه دهندگان خواستار مجاز شدن موتور مرورگرهای دیگر در iOS هستند. با ترنجی همراه باشید.

مجاز شدن موتور مرورگرهای دیگر در iOS؛ خواسته به حق توسعه دهندگان اکوسیستم اپل…!

همانطور که می‌دانید، اپل با اتهامات متعددی در مورد رفتارهای ضدرقابتی روبرواست. از توسعه دهندگان گرفته تا قانون‌گذاران ضد انحصار در ایالات متحده و اروپا همگی از دست این شرکت شاکی شده‌اند. اکنون گزارشی نشان می‌دهد که گروه جدیدی از توسعه دهندگان، اپل را با پروژه‌ای به نام “Open Web Advocacy” به چالش می‌کشند.

مجاز شدن موتور مرورگرهای دیگر در iOS

اپل حالا با یک چالش دیگر از سوی توسعه دهندگان و در مرورگرهای وب روبرو شده است. پروژه Open Web Advocacy توسط گروهی از توسعه دهندگان ایجاد شده که می‌خواهند اپل به موتور مرورگرهای دیگر در iOS اجازه فعالیت دهد. این موضوع تقریبا به این معنی است که سایر مرورگرها باید به همان ویژگی‌های موجود در نسخه iOS سافاری دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، این پروژه از اپل می‌خواهد که iOS را روی موتورهای مرورگر شخص ثالث باز کند.

برای کسانی که نمی‌دانند، iOS از موتوری به نام WebKit استفاده می‌کند و سافاری و تمام محتوای وب را در iOS تامین می‌کند. برخلاف macOS، برنامه‌هایی که روی iOS اجرا می‌شوند باید از WebKit به عنوان موتور مرورگر خود استفاده کنند. این بدان معنی است که تقریبا هر مرورگر وب یا برنامه وب در آیفون یا آیپد، فقط Safari با یک پوسته مخصوص است.

این گروه می‌خواهد اپل را متقاعد کند که موتورهای مرورگر را در iOS مجاز کند. بنابراین توسعه دهندگان دسترسی بیشتری به ایجاد برنامه‌های مفید برای وب مدرن خواهند داشت. بروس لاوسون (Bruce Lawson)، یکی از توسعه دهندگان این پروژه، می‌گوید که در حال حاضر هر مرورگر در iOS (از جمله کروم، فایرفاکس و اج) فقط یک پوسته برای سافاری است و علاوه بر این، رقابت در iOS به دلیل نداشتن این ویژگی، خیلی عقب مانده است.

هراس توسعه دهندگان اپلیکیشن از سیاست های ضد انحصار اپل و گوگل

تقریبا در محدود کردن برنامه‌ها به WebKit، توسعه‌دهندگان به برخی از ویژگی‌های Safari دسترسی ندارند. به عنوان مثال، قابلیت‌های تمام صفحه در مرورگرهای شخص ثالث کاملا محدود است. علاوه بر این، اپل ادغام Apple Pay را فقط به Safari محدود می‌کند. برنامه‌های مبتنی بر وب نمی‌توانند به صورت تمام صفحه اجرا شوند و مرورگرهای شخص ثالث گزینه‌ای برای اضافه کردن برنامه وب به صفحه اصلی ندارند.

علاوه بر این، توسعه دهندگان این گروه از کمبود Web NFC و همچنین سایر APIها در WebKit iOS شکایت دارند. این گروه که در بریتانیا مستقر است، قصد دارد این نگرانی‌ها را به سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) برساند و قانون‌گذاران را متقاعد کند که اپل را مجبور به تغییر سیاست‌هایش کند.

این اولین بار نیست که اپل توسط قانونگذاران مورد انتقاد قرار می گیرد

مجاز شدن موتور مرورگرهای دیگر در iOS

جدیدترین موردی که درباره آن گزارش‌های زیادی منتشر شده است، یک پرونده انحصارگری دیگر از اپل، اما این بار در هلند است. یک جریمه جدید توسط قانونگذاران ضد انحصار هلند در رابطه با سیستم پرداخت اپل و برنامه‌های دوستیابی صادر شده است. جریمه صادر شده بالغ بر ۵ میلیون یورو بوده است و تاکنون اپل ۲۵ میلیون یورو جریمه شده است (گفته می‌شود این جریمه‌ها در مجموع حتی به ۵۰ میلیون یورو نیز می‌رسد). مقامات ضد انحصار هلند، اپل را متهم کرده‌اند که به جای ارائه راه حل‌های کاربردی، به طور مداوم موانع جدیدی را برای حفظ انحصار خود ایجاد می‌کند.

اداره مصرف‌کنندگان و بازارها (ACM) بیانیه‌ای صادر کرده بود که اپل هیچ پیشنهاد جدیدی ارائه نکرده است تا به آن کمک کند که با الزامات ACM مطابقت داشته باشد و بنابراین باید پنجمین جریمه را نیز بپردازد. بیانیه رگولاتور هلندی همچنین گفته است که رفتار اپل مایه تاسف است، به ویژه از آنجایی که الزامات ACM در دادگاه در ۲۴ دسامبر تایید شد و تاکید می‌کند که آنچه اپل به عنوان راه حل ارائه کرده بود، موانع زیادی را برای توسعه دهندگان برنامه دوستیابی ایجاد می‌کرد.

پاسخ اپل به رگولاتورهای ضد انحصار هلند: اعمال ما با قوانین این کشور مطابقت دارد

به عقیده PhoneArena، در واقع اپل می‌خواهد سیستم‌های پرداخت خود را در اولویت استفاده کاربران قرار دهد. در ادامه این بیانیه آمده است که اپل شرکتی با موقعیت مسلط در بازار است و به همین دلیل مسئولیت‌های بیشتری در قبال خریداران و جامعه کاربران پلتفرم خود دارد. پس از مدتی نیز اپل با ارسال نامه‌ای به این جریمه پاسخ داد و توضیح داد که عملکرد این شرکت با قوانین هلند مطابقت دارد. البته این بحث حقوقی در حال حاضر ادامه خواهد داشت.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان