حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آشنایی با انواع لامپ های کم مصرف

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

مقوله انرژی و صرفه جویی در مصرف آن، بحث داغ این روزها در سرتاسر جهان است. برق نیز به عنوان یک منبع انرژی بسیار مهم، نقش اساسی را در زندگی ما بازی می کند. بنابراین صرفه جویی در مصرف انرژی وظیفه ای است که همه ما ملزم به رعایت آن هستیم. در این مقاله قصد داریم به بررسی اهمیت استفاده از لامپ کم مصرف بپردازیم و با انواع و مزایای آن آشنا شویم. تا پایان همراه ما باشید.

انواع لامپ کم مصرف

بلافاصله با انواع لامپ های کم مصرف شروع می کنیم. شما که قصد خرید یک منبع روشنایی به صرفه از نظر مالی و انرژی دارید، بهتر است با انواع و روش کار آنها آشنا شوید. حتما آن لامپ های حبابی قدیمی که چند رشته در خود جای داده بودند را بیاد دارید؟ شکست امپراتوری لامپ رشته ای به ترتیب با ظهور سه فناوری الکتریکی زیر رقم خورد:

1) لامپ هالوژن

هالوژن ها اولین نمونه از لامپ کم مصرف بودند که وارد بازار شدند. مانند لامپ رشته ای، هالوژن نیز از طریق یک رشته فلزی نور را منتشر می کند. از شیشه سخت تری ساخته شده اند و همین موضوع از نشت گاز هالوژن به بیرون جلوگیری می کند. گاز هالوژن یکپارچگی رشته تنگستن را حفظ می کند، درست همان چیزی که در لامپ معمولی دیده نمی شود. اگر چه این دو لامپ از نظر ظاهری شبیه یکدیگر هستند اما هالوژن ها عمر، روشنایی و صرفه انرژی بیشتری دارند. میزان صرفه جویی لامپ هالوژن 25 درصد است.

امروزه لامپهای هالوژنی ال ای دی نیز تولید میشود که گرمای کمتر ، نور و عمری بسیار زیادی دارند . در عکس زیر به یک نوع از این لامپها هالوژنی از شرکت فرنام اشاره مینماییم .

 

لامپ کم مصرف هالوژن

2) لامپ کم مصرف فلورسنت (CFL)

لامپ فلورسنت فشرده یا CFL، تولید شد که جایگزین مناسبی برای لامپ های هالوژن و رشته ای باشد. یک سوم هالوژن و یک چهارم لامپ رشته ای انرژی مصرف می کند. معمولا در اشکال مارپیچ یا فرفری تولید می شوند و بر خلاف لامپ های معمولی، تا سال ها می توانند دوام و روشنایی داشته باشند. متاسفانه نقطه ضعف این محصول جیوه ای است که در ساختار آن وجود دارد. بنابراین بهتر است که آن را در سطل زباله رها نکنید، چون این نمونه نیازمند بازیافت می باشد.

از این لامپ کم مصرف، مدلی وجود دارد که خود دارای دو شاخه است و با زدن به پریز، به راحتی قابل استفاده می باشد. حال که می خواهید در هزینه های مربوط به خرید چند باره لامپ و پرداخت قبض برق صرفه جویی کنید، لامپ CFL گزینه خوبی است.

3) لامپ ال ای دی

اصطلاح LED (Light emitted diode)، مخفف عبارت دیود ساطع نور است. لامپ ال ای دی نسبت به لامپ های رشته ای تا 90 درصد، نور بیشتری را تولید می کند. البته این نور بیشتر به معنای مصرف برق بالاتر نیست، بلکه این محصول نسبت به لامپ های قدیمی رشته ای، مصرف انرژی کمتری دارد. کارکرد آن بدین صورت است که، جریان الکتریکی از یک ریز تراشه عبور می کند و منابع نور کوچکی را روشن می کند.

انواع لامپهای ال ای دی مثل لامپ ال ای دی حبابی ، لامپ  استوانه ای ، لامپ ال ای دی  رفلکتور ، لامپ ال ای دی  اشکی شمعی و … اشاره کرد

لامپ LED برخلاف لامپ های فلورسنت رشته ای یا فشرده، به راحتی نمی سوزند و خراب نمی شوند. این محصول ممکن است بعد از مدتی دچار «استهلاک لومن» شده و در طول زمان، روشنایی آن کم می شود. عمر مفید این لامپ زمانی قابل پیش بینی است که نور خروجی آن 30 درصد کاهش یافته باشد.

 

یکی دیگر از مزایای لامپ کم مصرف ال ای دی این است که کمتر داغ شده و گرمای کمتری را تولید می کند. این مزیت به واسطه سینک های حرارتی است که گرما را به خود جذب می کنند. این قطعات از داغ شدن بیش از اندازه لامپ جلوگیری کرده و باعث افزایش عمر مفید آن می شود. این لامپ در بین دیگر لامپ های کم مصرف مقام نخست را دارد و در اشکال مختلفی مانند حبابی، لامپ اشکی شمعی و غیره در دسترس است.

مزایای استفاده از لامپ کم مصرف

با روشن شدن لامپ کم مصرف، لامپ رشته ای خاموش می شود . اعتبار این عبارت را مزایای فراوان لامپ های کم مصرف تایید می کنند. از طول عمر بالا گرفته تا صرفه جویی در هزینه، از جمله ویژگی های مشترک انواع این محصول به حساب می آیند. اکنون که قصد دارید شرایط را تغییر دهید و از این محصول کم مصرف استفاده کنید، به مزایای زیر توجه داشته باشید:

  • • طول عمر بالا

با کیفیت ترین لامپ های کم مصرف تا 25 برابر بیشتر از لامپ های رشته ای قدیمی و عتیقه، عمر می کنند. عمر مفید لامپ فلورسنت فشرده (CFL) می تواند تا 10 سال ادامه پیدا کند.

  • • مقرون به صرفه

این محصول از آن لامپ های رشته ای نیست که مدام برای خرید نوع جدیدش هزینه پرداخت کنید. مزیت عمر بالا، باعث شده که لامپ کم مصرف در صرفه جویی هزینه ها نیز برجسته باشد.

  • • با دوام

جنس این محصول معمولا از پلاستیک است و در مقایسه با لامپ های رشته ای شیشه ای از دوام بیشتری برخوردار است. همچنین دیگر با یک تکان و ضربه کوچک در خاموشی گرفتار نمی شوید، چون از رشته های ظریف در لامپ LED و CFL خبری نیست.

  • • مصرف پایین انرژی

مزیت اصلی و فوق العاده این لامپ، مصرف پایین انرژی آن است. این ویژگی در صرفه جویی هزینه های برق و جلوگیری از هدر رفت انرژی در سطح کلان نقش بزرگی دارد. لامپ ال ای دی 90 درصد و فلورسنت ها 25 تا 35 درصد کمتر از لامپ های معمولی انرژی مصرف می کنند.

  • • دوستدار محیط زیست

با توجه به طول عمر بالاتر نسبت به نمونه رشته ای و معمولی، لامپ های کمتری تحویل سطل زباله می شود. همین موضوع باعث حمایت از محیط زیست نیز می باشد.

  • • امنیت بالا

لامپ های رشته ای تا 98 درصد بیشتر، داغ کرده و گرما تولید می کنند. همین موضوع باعث افزایش خطر سوختگی و آتش سوزی می شود. همچنین با توجه به شیشه ای بودن آنها احتمال شکستن وجود دارد. استفاده از لامپ کم مصرف احتمال بروز این مشکلات را تقریبا به صفر می رساند.

لامپ کم مصرف جایگزین مقرون به صرفه لامپ معمولی

معرفی بهترین تولید کننده لامپ های ال ای دی در ایران

یکی از مراجع تولید و خرید انواع لامپ کم مصرف شرکت فرنام میاشد ، این شرکت با 35 سال سابقه، تنوع و گستردگی در تولید و عرضه محصولات الکتریکی و روشنایی با کیفیت همچون لامپ ال ای دی را مد نظر داشته است.

لامپ های ال ای دی فرنام با طول عمر بالا، کیفیت و نوردهی بی‌نظیر تولید شده اند که جزو لامپهای با کیفیت و قیمت مناسب بازار به حساب می آیند . ضمن اینکه شرکت فرنام تنوع خوبی در تولید لامپهای ال ای دی برای مشتریان در نظر گرفته است. لامپ‌های ال ای دی فرنام در نوع لامپ اشکی و شمعی، لامپ حبابی، لامپ استوانه‌ای،لاپ ال ای دی رفلکتور و… عرضه می‌شوند.

چنانچه قصد خرید و سفارش انواع لامپ ال ای دی را دارید، لامپ های ال ای دی فرنام را از وب سایت شرکت فرنام farnamlighting.com   و دیجیکالا میتوانید تهیه نمایید .

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات