حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

فواید روغن های گیاهی کندش، زیتون و بادام تلخ

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

روغن کندش، روغن زیتون و روغن بادام تلخ، روغن هایی هستند که در موارد مختلف از آشپزی تا مراقبت از پوست و مو استفاده می شوند.

روغن کندش

روغن کندش کاربردهای فراوانی در طب سنتی دارد. این روغن به خصوص برای رفع مشکلات پوست و مو مورد استفاده قرار می گیرد. گیاه کندش، بومی هند است و روغن آن از ریشه این گیاه استخراج می شود. روغن کندش مصرف خوراکی ندارد و به دلیل وجود برخی ترکیبات شیمیایی، سمی و حتی کشنده است اما استفاده موضعی از آن بسیار رایج است و در ترکیب برخی از داروها نیز استفاده می شود.

از مهمترین خواص روغن کندش کمک به رشد موها است. اگر موهای شما به هر دلیلی نازک شده است مصرف صحیح روغن کندش به صورت موضعی برای تقویت آنها بسیار مفید است. این ترکیب با نرم کردن انتهای تارهای مو از بروز موخوره جلوگیری کرده و به طور کلی برای محافظت از پوست سر و موها عالی عمل می کند. مصرف موضعی این روغن رنگدانه طبیعی موها را بازگردانده و سفیدی زودرس موها را برطرف می کند.

مصرف روغن کندش حتما باید زیر نظر متخصصان پزشکی یا گیاهان دارویی باشد تا بتوانید از منافع درمانی آن استفاده نموده و از عوارض جانبی در امان باشید.

 

 روغن زیتون

روغن زیتون یک روغن طبیعی با طعمی منحصر به فرد است که طعم آن به نژاد درخت زیتون بستگی دارد – برخی ملایم، برخی دیگر فلفلی یا حتی تلخ هستند. در حال حاضر تکنیک ‌های فرآوری منجر به تولید روغن‌ زیتون با درجه ‌های مختلف شده است. روغن های تصفیه نشده به عنوان روغن خالص در نظر گرفته می شوند، به این معنی که در فرآیند استخراج آنها از حرارت یا مواد شیمیایی استفاده نشده است و طعم قوی تری دارند. روغن زیتون تصفیه شده معمولا رنگ روشن تر و طعم ملایم تری دارد.

روغن زیتون فوق بکر یک روغن تصفیه نشده است که از اولین پرس «بکر» میوه زیتون تهیه می شود. در فرآیند استخراج آن از حرارت استفاده نمی شود و ترکیبات گیاهی مفیدی به نام پلی فنول ها را حفظ می کند. این روغن طعم قوی تری دارد و رنگ آن تیره تر است. روغن‌های زیتون معمولی یا سبک معمولً ترکیبی از روغن‌های پرس سرد و تصفیه شده هستند.

روغن زیتون یک جزء کلیدی از رژیم غذایی مدیترانه ای است و فواید زیادی برای سلامت قلب و عروق، کاهش فشار خون، بهبود سطح کلسترول و کاهش خطر بیماری قلبی دارد.

روغن زیتون سرشار از پلی فنول است که یکی از آنها اولئوکانتال نام دارد. به نظر می رسد این ترکیب دارای فعالیت دارویی مشابه ایبوپروفن است و به عنوان یک ضد التهاب طبیعی عمل می کند. جالب توجه است که این خاصیت مفید با تغییرات مثبت در مبتلایان به آرتریت روماتوئید همراه است.

به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم که شامل مصرف زیاد میوه، سبزیجات، غلات سبوس دار و ماهی های چرب است، روغن زیتون در کاهش خطر افسردگی نیز می تواند نقش مهمی داشته باشد.

شما می توانید از روغن زیتون نیز برای رفع مشکل ریزش مو به صورت موضعی استفاده کنید. استعمال روغن زیتون روی پوست سر با ماساژ، روش موثری برای تقویت فولیکول های مو است.

کمک به کنترل و رفع یبوست

از دیگر فواید روغن زیتون می توان به تقویت و بهبود عملکرد دستگاه گوارش اشاره کرد. مصرف این ماده طبیعی، یک راهکار عالی برای از بین بردن یبوست است. ترکیبات روغن زیتون، سیستم گوارشی را تحریک کرده و در نتیجه مواد غذایی به نرمی در بدن حرکت می کنند.

حفظ رطوبت پوست

یکی از مهم ترین خواص روغن زیتون، آب رسانی به پوست و مو است. این روغن حاوی مقادیر زیادی از ویتامین E است. همان‌ طور که می دانید ویتامین E یک آنتی اکسیدان بوده و از پوست در برابر عوامل بیرونی مانند اشعه خورشید محافظت می کند. این روغن همچنین بافت سبکی داشته و رطوبتی غیرچسبنده ایجاد می کند.

بهبود سلامت پوست

روغن زیتون و ویتامین های موجود در آن از پوست در مقابل عوامل بیماری زایی مانند پسوریازیس و سرطان پوست محافظت می کنند. از موارد مهمی که به زیبایی پوست و درخشندگی آن منجر می شود، توجه دائمی به سلامت پوست است. مصرف روغن زیتون می تواند شما را به این هدف برساند. ویتامین E موجود در روغن زیتون به درمان التهاب و آکنه نیز کمک می کند

 

روغن بادام تلخ

روغن بادام تلخ از نوعی بادام تلخ تولید می شود و خواص آن با روغن بادام شیرین کاملا متفاوت است. روغن بادام تلخ یک اسانس بسیار قوی است و همیشه در مقادیر کم استفاده می شود. این روغن به راحتی تبخیر می شده و اغلب برای مراقبت از پوست و مو مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن بادام تلخ دارای گلیکوزید آمیگدالین است که مواد شیمیایی بسیار سمی مانند اسید پروسیک و بنزآلدئید را آزاد می کند. هر دوی این مواد شیمیایی برای مصرف مستقیم مناسب نیستند.

روغن بادام تلخ به حفظ سلامت موها و پوست سر و تقویت فولیکول ها کمک می کند. این روغن PH خنثی دارد و با مشکلات پوست سر مانند شوره سر و خشکی پوست سر که باعث ریزش مو و ضعیف شدن موها می شوند مقابله می کند.

خواص آنتی اکسیدانی روغن بادام تلخ می تواند موهایی را که در اثر حالت دادن بیش از حد و قرار گرفتن در معرض نور خورشید و سایر عوامل استرس زای محیطی، آسیب دیده اند ترمیم کند. این روغن همچنین به موها کمک می کند تا انعطاف پذیری، استحکام و درخشندگی خود را دوباره به دست آورند و در عین حال ریزش مو را متوقف می کند.

در عطرسازی به دلیل پیچیدگی رایحه بادام، در تولید عطرهایی که دارای رایحه گرم یا میوه ای هستند از بادام تلخ استفاده می شود. روغن بادام تلخ به خوبی با وانیل یا نارگیل جفت می شود تا گرما و احساس امنیت را در فرمولاسیون عطر ایجاد کند. در عطرهای میوه ای نیز ترکیب بادام تلخ با یاس یا گریپ فروت صورتی، فرمولاسیونی فوق العاده ایجاد می کند.

 

کلام پایانی

با وجود اینکه روغن های گیاهی کاربردها و خواص فراوانی برای سلامتی دارند اما هیچ یک از آنها را نباید بدون مشورت با یک متخصص طب سنتی مورد استفاده قرار دهید. در ضمن اگرچه روغن زیتون، روغن کندش و روغن بادام تلخ برای پوست و مو بسیار مفید هستند اما نباید آنها را با یکدیگر ترکیب کنید و حتما آنها را طبق دستورالعمل مصرف نمایید.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات