حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آمار اعتیاد به گوشی هوشمند به‌تفکیک کشور: چین در رتبه اول، ایران ششم

نوشته

2 سال قبل | 3 دیدگاه | اسمارت‌فون، سبک زندگی

یک مطالعه جدید کشورهایی را با بیشترین میزان اعتیاد به گوشی هوشمند نشان داده است که طبق آن چین، مالزی و عربستان سعودی به‌ترتیب در رتبه اول تا سوم قرار گرفته و ایران نیز، در رتبه ششم قرار دارد.

آمار اعتیاد به گوشی هوشمند

محققان دانشگاه McGill در کانادا استفاده از گوشی هوشمند را در بین 34000 نفر در 24 کشور در سراسر جهان مابین سال‌های 2014 تا 2020 موردمطالعه قرار داده و یافته‌های خود را در مجله Computers in Human Behavior منتشر کرده‌اند.

باکمال‌تعجب، در این لیست ایالات‌متحده رتبه 18 را به خود اختصاص داده، درحالی‌که آلمان و فرانسه در پایین‌ترین رتبه‌های لیست قرار گرفته‌اند.

مقیاس اعتیاد به گوشی‌های هوشمند به‌طور گسترده‌ای مبنای اندازه‌گیری داده‌های ارائه‌شده در این آمار است. این موارد شامل جنبه‌های مربوط به تأثیر بر زندگی روزمره، استفاده کنترل نشده از تلفن همراه و ترک اعتیاد به گوشی‌های هوشمند است.

همچنین افراد موردمطالعه بین 15 تا 35 سال با میانگین سنی 28.8 سال بوده و اکثریت (60 درصد) نیز زن می‌باشند.

آمار اعتیاد به گوشی هوشمند

آمار اعتیاد به گوشی هوشمند

محققان همچنین میزان استفاده مشکل‌ساز از گوشی‌های هوشمند در هر کشور را از 10 تا 60 محاسبه کردند. طبق این تحقیق، چین با امتیاز 36 از 60 در بالاترین رتبه لیست قرار گرفته است. در رتبه‌های بعدی نیز، عربستان سعودی و مالزی قرار داشته و برزیل و کره جنوبی کشورهایی هستند که در اعتیاد به گوشی هوشمند، بالای سر ایران جای گرفته‌اند.

دلایل احتمالی پشت نمرات متفاوت در کشورهای مختلف هنجارهای اجتماعی و انتظارات فرهنگی مرتبط با انگیزه برای برقراری ارتباط ازطریق تلفن‌های هوشمند است. کشورهایی مانند آلمان و فرانسه، «فردگرا و ازنظر ارتباطات فرهنگی سست» هستند که باعث می‌شود کمتر چنین هنجارهایی را ترویج کنند.

درمجموع، مشخص شد که استفاده مشکل‌ساز از گوشی‌های هوشمند در سطح جهانی درحال رشد است و می‌تواند منجر به «عواقب روانی» شود.

تیم تحقیقاتی در این مقاله بیان می‌کند: «ما متا آنالیز خود با موضوع استفاده مشکل‌ساز از گوشی‌های هوشمند را با تمرکز بر جوان بالغ انجام دادیم.»

دیدگاه شما پیرامون آمار اعتیاد جهانی به گوشی هوشمند چیست؟ رتبه ایران در این لیست را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به‌نظر خود شما، میزان استفاده‌تان از گوشی هوشمند تا چه اندازه می‌باشد؟

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خدا رو شکر حداقل تو یه چیزی جز ده کشور اوّل دنیاییم💪🏼💪🏼🗿

ali karimi

درسته ولی از اون لحاظ ولی از این لحاظ یعنی اعتیادبه گوشی به ضرر ما شده ولی خوبه بازم رده ششم هستیم من فکر میکردم اوایل هستیم

ali karimi

سلام، خب طبق این خبر از لحاظ اعتیاد به گوشی رده 6جهان هستیم، چین هم بخاطر این اوله که فکر کنم تعداد جمعیتش بیشتره وگرنه از آخر اول بود😊 خب خدارو شکر ما رده ششم هستیم من فکر میکردم جز3کشور اولیم از لحاظ اعتیاد به گوشی

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی