حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تاثیر دلار بر قیمت فولاد، آهن آلات و… + صادرات

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

اثرات اسکناس آمریکایی بر فولاد ایران

در چند روز گذشته اکثر مقاطع فولادی با قیمت ثابت و بدون تغییر عرضه شدند. دلار نیز پس از پالس‌های مثبت از مذاکرات وین هزار تومان عقبگرد کرد و در کانال قیمتی ۲۷ هزار تومان ماند.

با در نظر گرفتن اوضاع اقتصادی کشور درصورت لغو تحریمات، احتمال ماندن قیمت دلار در کانال قیمتی فعلی دور از ذهن نیست ولی اگر تحریم‌ها تداوم پیدا کند احتمال اینکه نرخ دلار وارد کانال قیمتی ۳۰ هزار تومان شود، وجود دارد که این مورد نیز باتوجه به فضای هیجانی کشور ممکن است با کاهش قیمت دلار مواجه شویم و اسکناس آمریکایی احتمالا به کانال قیمتی ۲۵ هزار تومان برسد.

نکته قابل توجه آنکه در شرایط حال حاضر ایران و جهان دو نرخ در قیمت‌گذاری محصولات فولادی حائز اهمیت است که عبارت است از نرخ دلار نیمایی و نرخ دلار آزاد که هرکدام به ترتیت بر قیمت فولاد در بورس کالا و بازار آزاد اثرگذار است. تا به امروز دلار نیمایی نسبت به قیمت دلار آزاد از قیمت کمتری برخوردار بوده است و درنتیجه قیمت‌های بورس کالا تحت اثر قوی این نرخ مشخص می‌شود.

اما در بازار آزاد قیمت‌ها طبق قیمت دلار تغییر می‌کنند و به همین علت معامله‌گران در این بازار در چند سال اخیر نسبت به قیمت دلار حساس‌تر شده‌اند. هرچند ممکن است این تغییر قیمت با دلایل دیگری نیز همراه باشد و نهایتا چند عامل در کنار یکدیگر سبب تغییرات مختلف در نرخ محصولات می‌شود.

اثر نرخ ارز و دلار بر قیمت آهن ‌آلات

نوسانات بازار ارز طی دو سال گذشته به قدری بود که عوامل دیگری مثل تغییر تقاضا یا تغییرات قیمت‌های جهانی بر بازار آهن‌آلات اثر کمرنگی داشتند. با بررسی نمودارهای قیمتی آهن‌آلات ازجمله میلگرد طی دو سال گذشته یا قیمت تیرچه بلوک ۱۴۰۰، می‌توان همبستگی زیاد این بازار را با قیمت دلار مشاهده کرد.

درخصوص رابطه قیمت ارز و قیمت ریالی فولاد در بازار آزاد می‌توان گفت که طی دو سال گذشته این دو نرخ با نوسانات شدیدی مواجه بوده‌اند بنابراین در بحث مقایسه در بازه‌های کوتاه‌مدت، رابطه متغیری بین قیمت ارز و فولاد وجود داشته و همیشه این رابطه از نوع رابطه مستقیم نبوده است. اما در حالت کلی رابطه دو نرخ دلار و قیمت‌های جهانی فولاد مستقیم است و با تحلیل این تغییرات می‌توان روند پیش‌رو بازار فولاد را تحلیل و بررسی کرد.

ارتباط دلار با نرخ آهن

فولاد، استراتژیک‌ترین فلز اساسی است که ارتباط منطقی و مستقیمی با نرخ دلار دارد. معامله‌گران بازار فولاد، این کالا را که به عنوان یک کالای جهانی شناخته می‌شود و دچار تحولات روزانه است، با توجه به دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌کنند. در نتیجه برای تحلیل قیمت فولاد به نسبت ریال باید نسبت قیمت ریال و دلار را بررسی کرد. دو مورد تعیین‌کننده قیمت نهایی فولاد را می‌توان ارزش واحد پول کشورهای مختلف در برابر دلار آمریکا و همچنین همه عوامل طبیعی و غیرطبیعی اثرگذار بر حجم عرضه و تقاضا دانست. مقصود از قیمت‌های داخلی آهن‌آلات از تولیدات داخلی خود کشور است.

یکی از سایت هایی که در این زمینه میتونید بررسی کنید کنید سایت فولاد توفیقی هست.

نحوه تعامل دلار و فولاد

اولین اثرات نرخ دلار بر روی قیمت انرژی و نفت است. بر اساس یافته‌های فعالان و تحلیلگران، رابطه‌ای تک سویه بین قیمت نفت خام، شاخص قیمت فولاد و شاخص دلار در جهان وجود دارد . این بدان معنی است که قیمت نفت خام فقط تابع نوسانات خودش است اما نرخ جهانی فولاد از هر دو عامل قیمت خود و نوسانات قیمت نفت خام اثر می‌پذیرد. در این صورت با بالا رفتن شاخص نفت خام، افزایش قیمت فولاد و آهن‌آلات را خواهیم داشت.

قابل ذکر است که بسیاری از مواقع برای تعیین کاهش یا افزایش قیمت فولاد در بازارهای جهان، باید به روند کلی قیمت کامودیتی‌ها توجه کرد. درواقع قیمت کامودیتی‌ها را شاخص قیمت دلار و تقاضای کلان اقتصاد جهان دچار تغییر می‌کند. شاخص‌های اثرگذار قیمت نفت از افزایش هزینه‌های تولید تا افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل بر قیمت فولاد اثر گذار است.

پس از آن، می‌توان دومین اثرگذاری دلار را تعامل بین عرضه داخلی و خارجی هر کشور دانست. اثرگذاری هزینه های جانبی از قبیل حمل و نقل تریلی در ایران نیز سومین اثر دلار بر بازار آهن‌آلات و محصولات فولادی از قبیل میلگرد و قیمت تیرچه بلوک در ۱۴۰۰ است. اما از آن مهمتر تاثیر روانی افزایش شاخص دلار، افزایش قیمت فولاد است که تغییرات نرخ دلار مستقیماً باعث تغییرات قیمت فولاد می شود. لازم به ذکر است که افزایش یا کاهش سود و هزینه شرکت‌های تولیدکننده، قیمت فولاد را تعیین می‌کند و تعیین قیمت در عمق عرضه و تقاضای بازارهای جهانی است.

تحلیلگران برای بررسی تغییرات بازار فولاد و نرخ آهن آلات به اقتصاد کلان کشورهای مهم در صنعت فولاد از قبیل چین، آمریکا و هند نیز توجه می کنند. در حقیقت اقتصاد چین در تقاضای فولاد و قیمت آن تاثیر مهم و چشمگیری دارد.

صادرات آهن آلات

برای صادرات آهن‌آلات به دو عامل مهم تاثیر گذار باید توجه کرد. این دو عامل قیمت جهانی محصولات فولادی از جمله قیمت تیرچه بلوک و نرخ ارز هستند.

کارشناسان بازار آهن در خصوص تغییرات تقاضا در این بازار به علت نوسانات نرخ دلار می‌گویند با تغییرات پی در پی قیمت در بازار آهن آلات مصرف‌کننده نهایی دچار ترس از خرید می‌شود و در مغازه‌دارهای خرد و خرده فروش‌ها افزایش قیمت‌ها مشاهده می‌شود و این افزایش قیمت به تولیدکننده نیز منتقل می‌گردد. در این حین در بازار آهن گرانی وجود دارد و این گرانی در بازار آهن‌آلات به همراه نداشتن نقدینگی کافی برای مصرف‌کننده نهایی، تبدیل به  چالش‌های بزرگ برای فعالان این حوزه می‌شود.

در خصوص حجم بالای خرید و مصارف صنعتی، نفت، گاز، پتروشیمی و معادن فعالان بازار آهن معتقدند که خرید آهن آلات توسط این بخش صورت می‌گیرد اما حجم کار در این حوزه بسیار کاهش داشته و از ۱۰۰ درصد به ۲۰ درصد رسیده است و بسیاری از تولیدکنندگان متوسط به علت تحریم‌ها عملاً از بازار حذف شده و تحریم‌ها باعث جمع شدن معادن و کارخانجات کوچک از بزرگ شده اند.

کارشناسان بر این باورند که عایدی صنایع بزرگ به ویژه آهن‌آلات در بازار کشور از نرخ دلار، تنها افزایش لحظه ای قیمت‌ها است که بازندگان اصلی این بهانه ها مردم و مصرف کنندگان هستند.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات