حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گزارش مالی متا در فصل چهارم ۲۰۲۱ اعلام شد: عملکرد نامطلوب به‌سبب ریزش کاربران فیس بوک

از زمان آغاز به‌کار، رشد کاربران فیس بوک اساساً روندی روبه‌رشدی داشته است. بااین‌حال، در آخرین گزارش مالی متا، این شرکت اولین کاهش کاربران روزانه خود را در سراسر جهان در این سه‌ماهه همراه با رشد تبلیغاتی کمتر از حدانتظار گزارش کرده است که باعث شده سهام کمپانی مذکور به‌میزان 20 درصد سقوط کند.

گزارش مالی فصل چهارم ۲۰۲۱ متا

افت شدید سهام که حدود 200 میلیارد دلار از ارزش بازار این کمپانی را از بین برد، نشان می‌دهد که تغییر نام تجاری فیس بوک به متا برای منحرف کردن سرمایه‌گذاران از مشکلات کسب‌وکار اصلی خود در رسانه‌های اجتماعی کافی نیست. نه‌تنها رشد کاربران در سه‌ماهه گذشته در فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ اساساً ثابت بوده، بلکه اپلیکیشن اصلی فیس بوک روزانه 1 میلیون کاربر را در آمریکای شمالی ازدست داده است، جایی که بیشترین درآمد را ازطریق تبلیغات بدست می‌آورد. این ریزش منجر به کاهش کلی کاربران روزانه فیس بوک در سطح جهان نیز شده است به‌طوری‌که سخنگوی شرکت تأیید کرد که اولین کاهش متوالی تعداد کاربران این پلتفرم در تاریخ آن به‌وقوع پیوسته است.

کاهش تعداد کاربران به 1.929 میلیارد کاربر روزانه از 1.93 میلیارد در سه‌ماهه قبل، احتمالاً بازتابی از عدم ارتباط فزاینده فیس بوک با جوانان است. متا تعداد کاربران اینستاگرام را مشخص نمی‌کند، اما کاربران روزانه در تمام برنامه‌های تحت سلطه این شرکت به‌سختی به 2.82 رسیده و از سه‌ماهه سوم تنها 10 میلیون کاربر به‌مجموع کاربران زیرنظر این کمپانی اضافه شده است.

گزارش مالی فصل چهارم ۲۰۲۱ متا

گزارش مالی فصل چهارم ۲۰۲۱ متا

بااین‌وجود، متا هنوز هم به‌شدت سودآور است؛ به‌طوری‌که تنها در سال گذشته نزدیک به 40 میلیارد دلار سود کسب کرده که بیشتر سهم آن نیز ازطریق تبلیغات بوده است. اما همچنین میلیاردها دلار در Reality Labs، بخش هدست Quest VR، نرم‌افزار VR، عینک‌های واقعیت افزوده و سایر ابتکارات مرتبط با متاورس ضرر می‌کند. این بخش با ضرر 10.2 میلیارد دلاری، مجموع درآمد 2.3 میلیارد دلار را گزارش کرده است؛ آماری که شامل فروش Quest و کاهش خرید برنامه‌های VR می‌شود. متا هنوز تعداد فروش Quest را فاش نکرده، اگرچه برآوردهای جانبی، این تعداد را حدود 10 میلیون دستگاه بیان می‌کنند. زاکربرگ در اعلام گزارش مالی این سه‌ماهه با سرمایه‌گذاران در روز چهارشنبه گفت که هدست VR بعدی متا، اواخر امسال عرضه خواهد شد و در «بالاترین طیف قیمت» خود قرار دارد.

واضح است که وی قصد دارد در سال‌های آینده هزینه‌های خود را پیرامون واقعیت افزوده/مجازی افزایش دهد و ترکیبی از AR و VR را به‌عنوان پلتفرم محاسباتی بزرگ بعدی معرفی کند. بااین‌حال، بزرگ‌ترین مشکل پیش‌روی متا اکنون تجارت رسانه‌های اجتماعی است که هزینه این سرمایه‌گذاری‌ها را پرداخت می‌کند.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی