حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

جریمه 11 میلیون دلاری اپل و گوگل توسط ایتالیا به دلیل استفاده تجاری از داده های کاربران

نوشته

2 سال قبل | یک دیدگاه | اپل، اخبار، تجاری، گوگل

سو استفاده شرکت‌های بزرگ حوزه تکنولوژی از داده‌های کاربران برای کسب درآمد بیشتر، موضوع جدیدی نیست. به تازگی در همین زمینه خبری مبنی بر جریمه 11 میلیون دلاری اپل و گوگل توسط ایتالیا منتشر شده است. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

جریمه 11 میلیون دلاری اپل و گوگل توسط ایتالیا؛ سو استفاده از اطلاعات کاربران

سازمان رقابت و بازار ایتالیا، با ادعای اینکه اپل و گوگل قوانین مرتبط با مصرف کنندگان این کشور را نقض کرده‌اند، اپل و گوگل را مجموعا 10 میلیون یورو، معادل 11.2 میلیون دلار جریمه کرده است. طبق گزارش AppleInsider، در بیانیه‌ ترجمه شده آژانس نظارتی گفته شده است که مرجع ضد انحصاری ایتالیا برای این دو شرکت، دو مورد تخطی از قوانین مصرف کنندگان را شناسایی کرده است. یک مورد به دلیل نقص اطلاعاتی است و مورد دیگر نیز به خاطر اقدامات مربوط به کسب و استفاده از داده‌های مصرف کنندگان برای اهداف تجاری بوده است.

گوگل به پرداخت جریمه ۲.۸ میلیارد دلاری ضدانحصار در دادگاه اتحادیه اروپا محکوم شد

جریمه ۳۰۰ میلیون دلاری اپل علی‌رغم پیروزی در پرونده پتنت LTE هلدینگ Optis

اپل متهم است که در مورد اطلاعات استفاده شده برای ایجاد Apple ID حقیقت را نگفته است

این مقام اعلام کرده است که گوگل فعالیت تجاری خود را بر اساس ارائه طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات متصل به اینترنت و همچنین بر اساس پروفایل کاربران و به لطف اطلاعات آن‌ها انجام می‌دهد. اپل نیز از طریق استفاده کاربران از دستگاه‌ها و خدمات این شرکت، داده‌های کاربران را جمع آوری کرده و برای اهداف تجاری خود استفاده می‌کند. بنابراین، حتی بدون انجام هرگونه انتقال داده‌ها به اشخاص ثالث، نتیجه می‌گیریم که ارزش اقتصادی اپل، مستقیما از طریق یک فعالیت تبلیغاتی برای افزایش فروش محصولات خود و یا محصولات شخص ثالث از طریق اپ استور، iTunes Store و پلتفرم‌های تجاری دیگر مانند Apple Books حاصل می‌شود.

جریمه 11 میلیون دلاری اپل و گوگل توسط ایتالیا

اپل که به شدت بر مسئله حریم خصوصی تاکید دارد و این موضوع را شدیدا تبلیغ می‌کند، به دلیل این که هنگام ساخت یک Apple ID توسط کاربران، به آن‌ها نمی‌گوید که از این اطلاعات برای مقاصد تجاری استفاده می‌کند، مورد انتقاد قرار گرفته است. در عوض، اپل می‌گوید که ایجاد Apple ID به شخصی سازی بهتر و بهبود تجربیات آن‌ها کمک می‌کند. گوگل در بیانیه‌ای به وب سایت Verge گفته است که ما به کاربران، کنترل‌های ساده‌ای برای مدیریت اطلاعات و محدود کردن استفاده از داده‌های شخصی می‌دهیم و سخت تلاش می‌کنیم تا با قوانین حمایت از مصرف‌کنندگان مطابقت کاملی داشته باشیم.

جریمه اپل در برزیل به مبلغ ۱.۹ میلیارد دلار و به دلیل حذف شارژر از جعبه آیفون ها

در حالی که ایتالیا ترجیح می‌داد یک جریمه سنگین برای اپل و گوگل اعلام کند، اما مبلغ 11.2 میلیون دلار، حداکثر میزان جریمه مجاز توسط قوانین حمایت از مصرف کنندگان در ایتالیا است. سال گذشته اپل به دلیل ادعاهای ناقص در مورد مقاومت در برابر آب برای مدل‌های خاصی از آیفون، مجبور شد 10 میلیون یورو به ایتالیا جریمه بپردازد. اولین تخلف اپل این بود که ادعاهایی در مورد مقاومت آیفون در برابر آب بر اساس شرایط آزمایشگاهی ایده آل کرده بود.

جریمه ۱۱۳ میلیون دلاری اپل به دلیل کند کردن آیفون های قدیمی

جریمه ۲۶ میلیارد دلاری در انتظار اپل

به گفته آژانس نظارت ایتالیا، در خارج از آزمایشگاه و در محیط واقعی، گوشی‌های آیفون که در حال آزمایش بودند، نتوانستند مقاومت خود را در برابر آب در میزان عمق و مدت زمانی که توسط اپل تبلیغ شده بود، حفظ کنند. اپل گوشی‌های خود را با تاکید بر این جمله که آیفون‌ها، بسته به مدل آن‌ها، می‌توانند در عمق 1 تا 4 متری (3.37 اینچ تا 13.12 اینچ)، تا 30 دقیقه مقاومت کنند، به بازار عرضه کرده بود. اما سازمان رقابت و بازار ایتالیا گفت که اپل هرگز به مصرف کنندگان نگفته است که این نتایج فقط در شرایط آزمایشگاهی به دست آمده است.

توصیف نادرست ضدآب بودن آیفون جریمه ۱۲ میلیون دلاری برای اپل به بار آورد

آزمایش‌های انجام شده توسط اپل با آب سالم و خالص بوده است که در مقایسه با محیط واقعی اصلا درست نیست. زیرا در محیط واقعی ممکن است آب شور یا ناسالم باشد. بخش دوم شکایت اتهامی علیه اپل این است که بسیاری از خریداران آیفون در ایالات متحده از آن شکایت دارند. سازمان رقابت و بازار ایتالیا گفته است که اپل نباید مقاومت آیفون در برابر آب را برای فروش این دستگاه‌ها تبلیغ کند، اما درخواست گارانتی کاربران در مورد آسیب‌های ناشی از آب را رد کند. این بدین منظور است که اپل شاید دیگر اجازه نداشته باشد که چنین کاری کند.

جریمه 230 میلیون دلاری اپل و آمازون توسط رگولاتورهای ضد انحصاری ایتالیا

حتی با وجود اینکه در گارانتی آیفون آمده است که این گارانتی، آسیب‌های ناشی از مایعات را پوشش نمی‌دهد، اما این آژانس نظارتی ایتالیایی گفت که اکثر مصرف‌ کنندگان فریب این بیانیه را می‌خورند. زیرا اپل مشخص نمی‌کند که چه نوع ضمانتی مورد بحث است. اپل همچنین در مورد محدودیت‌ها و شرایط مقاومت در برابر آب که اپل برای محافظت از آیفون استفاده می‌کند، صحبتی نمی‌کند.

علاوه بر پرداخت 10 میلیون یورو جریمه، اپل مجبور شد اطلاعیه‌ای را در وب سایت ایتالیایی خود منتشر کند که حاوی لینکی با مضمون اطلاعات حفاظت از مصرف کنندگان بود. در آن زمان، گفته شد که اپل ممکن است با ادعاهای مشابهی روبرو شود که توسط سایر کشورهای اتحادیه اروپا علیه این شرکت مطرح شده است. به گزارش phonearena، چند روز پیش، اپل و آمازون توسط رگولاتورهای ضد انحصاری ایتالیا، 230 میلیون دلار جریمه شدند. این دو شرکت متهم به همکاری به عنوان یک تیم برای جلوگیری از کاهش قیمت محصولات رقبای اپل در رقابت با محصولات پوشیدنی اپل و Beats شده‌اند. آمازون و اپل می‌گویند که قصد دارند نسبت به این تصمیم تجدید نظر کنند.

 

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا شما نیز بابت سو استفاده شرکت‌های بزرگ از اطلاعات کاربران برای مقاصد تجاری نگران هستید؟ رویکرد شما در برخورد با چنین موارد چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ali karimi

سلام،خیلی از کسایی که بصورت حرفه ای تو اینترنت و فضای مجازی و حریم خصوصی فعالیت دارن همیشه گفتن که گوگل از داده های کاربرها استفاده تا حدودی نا صحیح میکنه، همین مرورگر کروم درسته که 90 درصد کاربرها دارن ازش استفاده میکنن حتی خودم ولی از لحاظ حریم خصوصی نمره خوبی نداره، مثلا فایرفاکس خیلی بهتره تو این موضوع، موفق باشید

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان