حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

دلیل اصلی خروج ال جی در بازار موبایل چه بود؟

نوشته

2 سال قبل | 2 دیدگاه | ال‌جی، برترین‌های ترنجی

برند “LG” حداقل در بازار موبایل ما و برای ما خاطره انگیز بود. برندی که در دوران ارایه G2 واقعا رقیب اذیت‌کننده‌ای برای سامسونگ بود. این جذابیت تا G4 ادامه داشت ولی با وجود نوآوری های خیره کننده در نسل های آتی، دیگر محصولات ال جی جذاب نبودند چون چینی های تازه وارد خیلی راه را بهتر یاد گرفته بودند. اما به راستی دلیل اصلی خروج ال جی در بازار موبایل چه بود؟

چرا ال جی موبایل از بازار خارج شد؟

ال‌جی که زمانی یکی از تولیدکنندگان بزرگ گوشی‌های هوشمند اندرویدی بود، طرفداران خود را ناامید کرد و اعلام کرد که از تاریخ ۹ مرداد ۱۴۰۰ از بازار خارج می‌شود. این اعلامیه پس از ماه‌ها گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه ال‌جی به دنبال فروش یا بستن بخش گوشی‌های هوشمند خود است، انجام شد.

ال جی رسما از بازار موبایل خداحافظی کرد، بدرود کره ای دوست داشتنی🥺

در حالی که بسیاری از طرفداران ال جی از این اعلامیه شوکه شده بودند، این خبر برای ناظران صنعت تعجب آور نبود. علیرغم این واقعیت که ال‌جی به تولید طرح‌های باکیفیت و نوآورانه معروف بود، این شرکت همواره با رقبای بزرگ‌تر خود، به‌ویژه اپل و سامسونگ مبارزه می‌کرد.

علاوه بر این، بخش گوشی‌های هوشمند ال‌جی سال‌ها بود که از سوددهی خارج می‌شد. در واقع، در پنج سال قبل از خروجش، بخش موبایل حدود 4.5 میلیارد دلار (به گزارش The Korea Herald) ضرر داده بود و ال‌جی را در موقعیت غیرقابل دفاعی قرار می‌داد.

با توجه به این همه تلاش، بسیاری از خود پرسیده‌اند: چه اشتباهی با چنین برند امیدوارکننده‌ای رخ داد؟ چرا ال‌جی علیرغم داشتن تمام موارد لازم، نتوانست در بازار گوشی‌های هوشمند جذابیت زیادی کسب کند؟

ایستاده در میانه

ال جی

ال جی G8

از بسیاری جهات، سرانجام ال‌جی نتیجه گیر افتادن در میانه بازار گوشی‌های هوشمند بود که قادر به تشخیص خود از دو طرف این طیف نبود.

در رده بالا، اپل و سامسونگ به سرعت برای خود جایگاه‌هایی ایجاد کردند. علیرغم اینکه ال جی در صنایع مختلفی که در آن رقابت می کردند، برندی همتراز با سامسونگ بود، برای رقابت با سامسونگ و اپل مجبور بود گوشی های خود را با قیمت پایین تری بفروشد.

این موضوع باعث کاهش تصویر برند ممتاز آن و آسیب رساندن به توانایی این شرکت در رقابت با دو تولید کننده برتر شد. همچنین توانایی شرکت را برای استفاده از «عامل جذاب» که هم اپل و هم سامسونگ از آن سود می‌بردند، فلج کرد. در نتیجه از مزایای تولید گوشی‌های پر سود بهره نبرد.

در همان زمان، قیمت گوشی‌های این شرکت برای رقابت با گوشی‌های پایین‌تر بازار که تحت سلطه شرکت‌هایی مانند هواوی و شیائومی بود، بسیار بالا ارائه می‌شد. نتیجه نهایی این بود که ال جی در وسط قرار گرفت، نه سود بالای اپل و سامسونگ و نه حجم بالای هواوی، شیائومی و ….

نوآوری‌های جذاب اما بدون چشم انداز

بررسی ال جی G5 - ترنجی

یکی از چیزهایی که ال جی را متمایز می کرد، تمایل آن به آزمایش و نوآوری در طراحی های جدید بود.

به عنوان مثال LG G5 دارای طراحی ماژولار بود که به کاربر اجازه می داد اجزای مختلفی مانند تجهیزات دوربین و ماژول صوتی بهبود یافته را تعویض کند. متأسفانه، در حالی که اجزای قابل تعویض روی کاغذ خوب به نظر می رسند، کاربرد عملی آنها محدود بود. این طرح همچنین به دلیل عدم قابلیت تعویض سریع (بدون خاموش شدن گوشی) مورد انتقاد قرار گرفت، به این معنی که برای تعویض یک ماژول، باتری باید بیرون آورده می شد.

ال جی وینگ

ال جی وینگ

همین امر در مورد LG Wing نیز صدق می کند، یک گوشی با صفحه نمایش دوم چرخان. هنگامی که باز می‌شد، اساسا یک شکل “T” طور را تشکیل می داد که صفحه دوم عمود بر صفحه عمودی استاندارد بود. با این حال درست مانند G5 این ویژگی کاربرد عملی محدودی داشت و به خصوص با توجه به قیمت بالای آن شاید خریدش اصلا منطقی نبود.

در حالی که نوآوری مطمئناً چیز خوبی است، نوآوری بدون چشم‌انداز روشن می‌تواند تلاش‌های یک شرکت را نابود کند. درست همانطور که سبب حذف LG شد.

نرم افزار بد

ال جی ولوت

ال جی ولوت

آخرین میخ بر تابوت ال جی، بخش نرم افزارش بود. صرفا اینکه بگوییم “بد” بود یک ارفاق فوق العاده مهربانانه خواهد بود.

در حالی که اپل، سامسونگ و گوگل به طور مداوم برای بهبود تجربه نرم‌افزاری کاربران خود تلاش می‌کنند، به نظر نمی‌رسد ال‌جی هرگز اهمیت نرم‌افزار را در زمینه تجربه کاربر روزمره درک کرده یا به آن اهمیت می‌دهد.

داشتن نرم افزار مزاحم برای یک گوشی ارزان قیمت یک موضوع نامناسب است. زمانی که آن گوشی در تلاش است تا با گوشی هایی مانند اپل و سامسونگ، هم از نظر طراحی و هم از نظر قیمت، رقابت کند، فضایی برای تجربه رابط کاربری پایین تر وجود ندارد. متأسفانه ال جی هرگز این را جدی نگرفت.

علیرغم اینکه در سال های اخیر برند LG Mobile هرگز وارد رده بالای بازار گوشی های هوشمند نشده بود، غیبت ال جی همچنان یک ضربه به رقابت در بازار است. این شرکت دستگاه های باکیفیتی می ساخت و از به چالش کشیدن وضعیت موجود با طراحی های خود ترسی نداشت. اگر این جسارت با چشم انداز واضح تر همراه می شد، بازار گوشی های هوشمند ممکن بود بسیار متفاوت و بسیار جالب تر به نظر برسد.

نظر شما چیست؟ شما دلیل اصلی خروج ال جی از بازار موبایل را در چه چیزی می بینید؟ با گوشی هایی ال‌جی تجربه ای داشتید؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
V800B

بنظرم کوتاه فکر میکردند
برای بلند مدت فکر نمیکردن
اپل دقت کردید ریسک نمیکنه اگه میکنه چنان حساب شده ک انگار ریسک نیس
الجی ریسک بدون فکر میکرد ک ما اونو میگیم نوآوری
ولی خدایش نوآوری وقتی هست ک بشه کاربر های اکثریت ب سمت خودش بکشه
نوآوری همیشه مورد حمایت ن اینکه بعد مدتی نقد بشع ازش
الجی چوب حماقت خودش خورد و هیچ نظم در نام گذاری نداشت
هیچ پنل برای نحوه فروش
چگونه فروختن
هدف نداشتن
اچ تی سی هم همین طوره
سونی هم ک تقریبا همین شرایط داره
نحوه معرفی
فاصله زمانی
نوع نام گذاری
نوع عکس پشت صحنه گوشی برای پیش معرفی
تک تک چیزا مشخصه اینه شما کجای کارید
و ترس و عدم اعتماد به نفس
کلا پر از ایراد بودن

arshia.sunboy

بهتر بود نویسنده محترم به سخت افزار چرت گوشیهای الجی هم اشاره میکرد.من الجی جی5-وی10-وی20 داشتم.همشون بلااستثنا داغ میکردن.بماند که الجی وی10 و الجی جی4 سلطان سوختن برد بوده و هستن.
باتری افتضاح این گوشیها…سایه انداختن بیشتر از بقیه برندها…..رابط کاربری بچگانه و مزخرف و پر از باگ باعث سقوط الجی شدند

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)