حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نقشه راه مدیاتک برای شبکه 6G مشخص شد

نوشته

2 سال قبل | یک دیدگاه | شبکه 6G، مدیاتک

محبوبیت شبکه 5G در حال افزایش بوده و تحقیقات مربوط به شبکه 6G تقریبا چند سالی هست که آغاز شده است. سازمان‌های استاندارد، آژانس‌های ارتباطی، اپراتورها و سازندگان تلفن همراه همگی فعالانه در حال تلاش هستند. به تازگی مدیاتک یک “White paper 6G Vision” را منتشر کرده است. این را می توان نقشه راه مدیاتک برای شبکه 6G دانست.

نقشه راه مدیاتک برای شبکه 6G

حدودا یک سال و نیم پیش شاهد انتشار چشم انداز سامسونگ برای شبکه 6G بودیم. شرکت های مختلفی در این زمینه فعال هستند. مدیاتک تایوانی که در ارائه تراشه های 5G واقعا درخشان عمل کرد، مشخصا توسعه 6G از اولویت های‌ش خواهد بود. به تازگی وایت-پیپر شبکه 6G مدیاتک منتشر شده و به نوعی نقشه راه آنهاست.

نقشه راه شبکه 6G مدیاتک سه موضوع اصلی شامل موارد زیر را دارد:

  1. ۱- جدول زمانی
  2. ۲- روندهای کلیدی فناوری
  3. ۳- عوامل تحقق مهندسی

این مقاله چشم انداز مدیاتک برای عصر آتی 6G در کنار پیشنهاد و تعریف آن را نشان می دهد. سه اصل اساسی این شرکت برای سیستم 6G به اختصار “S.O.C” نامیده شده است. این را با SOC به معنی System On Chip یا تراشه های مجتمع موبایلی اشتباه نگیرید، بله مخفف یه کلمه زیر است:

  1. ۱- S برای Simplexity یا سادگی
  2. ۲- O برای Optimization یا بهینه سازی
  3. ۳- C برای Convergence یا همگرایی

سامسونگ چشم‌انداز شبکه 6G را معرفی کرد

اما این موارد چه معانی دارند؟

۱- سادگی

مدیاتک معتقد است که از یک سو، استاندارد 6G باید طراحی های سنتی را برای بهبود کارایی ساده کند و از سوی دیگر، باید پیچیدگی متوسط ​​را با عملکرد بالاتر سیستم مبادله کند. این شرکت بین پیچیدگی و سادگی تعادل برقرار و عملکرد بهتر واحد را دنبال خواهد کرد. همچنین بر بهینگی مصرف انرژی تمرکز و به کاهش انتشار جهانی کربن و عدم استفاده از کربن کمک خواهد کرد.

۲- بهینه سازی

از نظر مدیاتک بهینه سازی سیستم های 6G باید بر اساس تجربه کاربر باشد. انتظار می رود در سه جهت کلیدی جدید، یعنی معماری دسترسی بی سیم ناهمگن، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بهینه سازی شود. همچنین برای برنامه های پیچیده نیاز به یکپارچه سازی فرامرزی وجود خواهد داشت.

۳- همگرایی

مدیاتک عنوان می کند که مفهوم فیوژن شامل پشتیبانی از دسترسی باند کامل است. همچنین شامل ادغام بین تجهیزات و گره های شبکه و ادغام فناوری های دسترسی بی سیم چندگانه است. علاوه بر این، ادغام شبکه های زمینی و غیر زمینی و تلفیقی جامع از ارتباطات، ادراک و محاسبات بخشی از سیستم 6G خواهد بود. با این کار، MediaTek می تواند مزایای مقیاس فناوری را به حداکثر برساند، مقرون به صرفه بودن شبکه ها و تجهیزات 6G را بهبود بخشد و عملکرد سیستم های 6G را افزایش دهد.

ترندهای فناوری 6G

در پاسخ به ترندهای کلیدی ارتباطات سیار 6G مدیاتک همچنین نکات اصلی خود را مطرح کرد:

۱- برنامه های جدیدی مانند ارتباطات هولوگرافیک شدید و ارتباطات بر اساس باخورد لمسی، دوقلوهای دیجیتال، خدمات از راه دور پیشرفته، و غیره وجود خواهند داشت. اینها تقاضای بازار را برای عملکرد سیستم بیشتر می کند.

۲- نرخ انتقال داده به 10 تا 100 برابر 5G افزایش می یابد، در حالی که از تأخیر بسیار کم اطمینان حاصل می شود.

۳- در دسترس بودن طیف جدید باندهای فرکانس 7-24GHz و Sub-Thz یا ساب-تراهرتز. این به منظور حمایت از خدمات برنامه های کاربردی شدید، پهنای باند کامل را به بیش از 50GHz افزایش می دهد. با این حال همچنین باید بر کاهش میزان انتشار باند با فرکانس بالا غلبه شود.

۴- با شبکه 6G برخی از مسائلی را که 5G حل نمی شود برطرف خواهد شد. برخی از این مسائل شامل افزایش ظرفیت باند پایین، غلبه بر تضعیف انتشار در باندهای فرکانس جدید و هزینه‌های استقرار ایستگاه پایه داخلی است.

۵- برای دستیابی به اتصال جهانی همه جا حاضر و همچنین برای بهبود موارد استفاده و برنامه های کاربردی

نقشه زمانی مدیاتک برای فناوری 6G

مدیاتک پیش بینی می کند که کار استانداردسازی اولیه 6G ممکن است در حدود سال 2024 یا 2025 آغاز شود. اولین نسخه از مشخصات آن باید حدود 2027 یا 2028 برسد. پس از دو مرحله تکامل، تجاری سازی اولیه باید در حدود سال های 2029 یا 2030 آغاز شود.

شما از چه شبکه مخابراتی استفاده می کنید؟ منتظر شبکه 6G هستید؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mr.veyani

نقشه راه ایران برای 4Gمشخص شد درسترسی کامل وباسرعت استاندارد در 2025

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)